Научен алгоритъм в 6 стъпки да се справяте с тревоги и да успявате в кариерата

03 May 2024
Димитрана Александрова

Разработен е от учени от Австралийския национален университет

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

38% от хората в света намират повод за силни тревоги всеки ден. Признават го в мащабно социологическо изследване.

Много често тревогите са свързани с работата - трудна задача, конкурентен пазар, неприятни колеги, проклет началник. Понякога става дума за дреболии, но щом безпокойството е постоянно, повишава нивото на стрес и руши здравето. Иначе по принцип надали има в света хора, които винаги живеят безгрижно и никога не ги спохожда никаква тревога.

За опасната постоянна тревожност истинската причина е, че мнозина не се захващат да сложат край на страданието си, като отстранят проблема, който е източникът му. Те не са мазохисти - малцина са тези, които обичат постоянното им състояние да е на самосъжаление. Повечето хора просто не знаят как да действат.

Учени от Австралийския национален университет твърдят, че са разработили алгоритъм, позволяващ човек да се справи с всяка тревога. И да извлече полза от нея, като реши проблема в своя изгода. 

Защото пък голямата слабост на безгрижните хора е, че предпочитат да игнорират проблемите. Така не живеят в постоянно страдание, причинено от хронично безпокойство. Но и не са щастливи, защото проблемите си съществуват и им пречат да постигнат най-доброто.

Алгоритъмът на австралийските учени изглежда сравнително прост, защото включва само шест последователни стъпки. В началото те наистина не са сложни.

1. Решете твърдо, че ще се опитате да направите нещо, за да отстраните тревогата си, вместо да седите и да се самосъжалявате.

2. Определете точно какво ви тревожи. След това си изяснете от какво се страхувате и какво е най-лошото, което може да последва от него.

3. Потърсете доказателства. Основано ли е това безпокойство на нещо, което се е случвало преди? Имате ли причини да смятате, че е реално? Запишете всичко, което ви хрумва в отговор на тези въпроси. После помислете има ли доказателства за обратното - че опасенията ви няма да се сбъднат.

4. Определете действията, които можете да предприемете за решаването на проблема. Запишете всичко, което ви хрумва като възможност.

5. Запишете всички предимства и недостатъци на тези действия. Това ще ви помогне да си изясните кои от тях бихте могли да предприемете.

6. Изберете едно от тези действия за начало и опитайте.

Най-трудна в алгоритъма е стъпка 5 - тя включва т.нар. swot анализ, популярна техника за стратегическо управление на бизнеса. Съкращението идва от английските думи strengths - силни страни, плюсове, weaknesses - минуси, opportunities - възможности, threats - опасности. Когато разгледате по този начин всяко от възможните действия, ще прецените кое да изберете в стъпка 6.

По-лесно ще ви бъде, ако за анализа на всяко възможно действие разделите един лист вертикално на две. В едната графа едно под друго запишете плюсовете и възможностите, а насреща в другата - минусите и опасностите.

Ако сте мислили спокойно от 1 до 6, вероятно ще се справите с проблема, който ви причинява тревога. Това ще ви окуражи винаги да използвате този алгоритъм.

След първия успех не забравяйте да запишете помогнахте ли си и как. По този начин ще трупате опит и постепенно ще свикнете автоматично да разсъждавате как да отстранявате безпокойствата си.

Ако не успеете от първия път, не се обезкуражавайте. Пробвайте отново. От постоянната тревожност по-лошо няма. Може само да стане по-добре, като се научите да се справяте с нея, използвайки я за своето развитие.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Хлъзгави фрази, когато не искате директно да кажете "не"

10 качества, с които винаги блестите като професионалисти

Техники да отличите арогантен надувко от уверен професионалист

Как да не позволявате никой да ви ядоса на работа

Какъв комплимент към колега и делови партньор винаги ви води към успех

6 хвалби, с които всъщност се излагате

Научно доказано: Кимайте с глава, за да ви харесат

Документът е ваш добър приятел при лош шеф

Първи закон срещу стрес в работата – премахнете излишното

Само "Еврика" не стига за успех, като ви осени идея в работата

Грешно, по-грешно, най-грешно, "Не си прав, шефе"

Въпроси, с които да впечатлите новия шеф

Когато началникът ви обикне миг преди да го напуснете

Конкретни стъпки, за да ви признаят за авторитет в работата

Спестовни хитрини, ако имате шеф, който смуче време

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/