Почти никой не чете това, което споделя в социалните медии

15 January 2023
Тина Арнаудова

Живеем в епоха на примамка за кликване и сензационни новини, които консумираме почти натрапчиво. Това обаче не е съвсем вярно. Всъщност четенето на съдържанието, което другите споделят, със сигурност не е най-честата дейност, която извършваме в социалните медии.

Споделяне е дума, която е заредена с положителни чувства и намерения. Това означава да се наслаждаваме на нещо заедно и да дадем това, което ни принадлежи, на другите, за да бъдем полезни и на двете страни. Въпреки това в цифровата вселена актът на споделяне може да бъде като ябълката, която Злата кралица предлага на Снежанка. Отровен подарък.

Това е така, защото това, което получаваме от трети страни, невинаги е полезна информация. Освен това тя често е невярна и неуважителна. Много хора натискат бутоните в интернет по инерция или поради определени несъзнателни нужди.
Натискането на бутона за споделяне е несъзнателен импулс за много потребители на социални медии. Споделяме информация, защото ни кара да изглеждаме по-умни и по-свързани със случващото се в света.

Според изследване, проведено от Колумбийския университет, шест от всеки десет души не четат съобщенията, които получават в социалните медии.

Защо почти никой не чете това, което споделяте в социалните мрежи?
Колко пъти сте получавали невярна информация, която вашите контакти са ви изпратили чрез социалните медии или в WhatsApp? Колко пъти сте споделяли връзки към статии или новини, които дори не сте чели? Несъмнено тенденцията да се изпращат непроверени данни в огромен мащаб е най-големият вирус в днешния свят.

Нещо такова се случва през 2018 г. Уебсайтът Science Post публикува материал със следното заглавие: „70 процента от потребителите на Facebook четат само заглавията на научни статии, преди да коментират“. Тази статия е споделена хиляди пъти. Въпреки това почти никой не отваря връзката, за да открие, че текстът е просто Lorem ipsum. С други думи, напълно несвързан и безсмислен шрифтов текст.

Ето доказателство, че едва ли някой чете това, което споделя в социалните медии. Това е така, защото сме доминирани от общество, което е белязано от непосредственост и когнитивно нетърпение. Ние се ръководим от въздействието, което едно заглавие може да предизвика, до степен да направим напълно неоснователни факти вирусни.

Субективно познание и синдром на Дънинг-Крюгер
Скорошно проучване предоставя повече информация за този факт и предполага, че зад този вид поведение се крият по-дълбоки нужди. То е направено от Тексаския университет и обяснява, че споделянето на информация повишава възприятието на потребителите за техните знания. Няма никакво значение, че не са запознати с квантова физика или микробиология. Самият факт на споделяне на статия по тези теми повишава тяхното самовъзприятие за владеене на съответната тема.

Следователно, споделянето на този вид съдържание на стената ви в социалните медии или сред вашите контакти във Viber е като да твърдите пред другите, че притежавате определени знания, които в действителност нямате. Всъщност вие сте попаднали във вечното пристрастие на ефекта на Дънинг-Крюгер.

С други думи, простият факт на изпращане и публикуване на определени новини, статии или конкретни данни кара част от населението да надценява своите способности и умения. Това се крие зад факта, че в Twitter има много хора, които изглеждат експерти по военни конфликти, икономически кризи и вирусни инфекции.

Няма време за четене, споделянето е по-добре
Всички ние живеем в среда, която ни тласка и дърпа във всички посоки и изисква да продължим към нови задачи, без да довършваме предишните. Непосредствеността е норма и прогресивната неспособност за фокусиране на вниманието е нейно последствие. В ежедневието си получавате много информация и безкрайни известия. Въпреки това, вместо да контролирате и поставяте ограничения върху това, което получавате, вие имате склонност да се оставяте на течението.

Всички сме станали когнитивно нетърпеливи. Ние сме същества с изключително обеднен капацитет за обработка на информация. Не само нямаме време, но нямаме и желание. Обичайно е да се увличаме от повишаването на допамина, което идва от виждането на сензационно заглавие и незабавното му споделяне. Няма време за четене, защото споделянето е по-забавно.

Освен това фактът на споделяне генерира взаимодействие, а също и противоречия. Например незабавно получавате харесване, последвано от поредица от забавни съобщения. Може да откриете, че това е по-обогатяващо от четенето. Всъщност вие нямате мотивация, защото това изисква време, способност за отразяване и критичен усет.

Цялата информация от дигиталния свят трябва да бъде анализирана и съпоставена, преди да бъде споделена.

Информацията не трябва да се „консумира“ и трябва да бъде полезна
Всички сме станали емоционални потребители на съдържание. Ние даваме харесвания и споделяме само информацията, която генерира усещане, емоция. Колкото по-кратко, толкова по-добре. Ето защо вниманието ни почти винаги е насочено към заглавията. Медиите знаят това и не се колебаят да създават най-сензационните истории.

Трябва обаче да сте наясно с един аспект. Информацията трябва да обогатява и подхранва, а не да трови. Ако почти никой не чете това, което споделяте, избягвайте да бъдете носител на радиоактивната ябълка, която съдържа невярна информация.

Ако искате да изглеждате по-просветени и компетентни по дадена тема, единственият начин да го постигнете, е като четете. Това е единственото лекарство за невежеството. Освен това опитайте да анализирате информацията, която достига до вас, с критично чувство. Тези две действия са най-добрите противоотрови в днешния дигитален свят, където е твърде лесно да се опияните от токсично съдържание.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/