Фалитът на "Фискер", или когато единият шеф не слуша другия

20 July 2024
Георги Луканов
Кросоувърът Ocean още се продава. Снимки: Fisker
Кросоувърът Ocean още се продава. Снимки: Fisker

Едноименният собственик не можа да го предотврати, въпреки че продаде луксозния си дом

Датският дизайнер Хенрик Фискер стана популярен в автомобилните среди най-вече с работата си за BMW и Aston Martin. Сред най-известните му коли са BMW Z8 и Aston Martin DB9. През 2007 г. той реши да прави собствен бизнес и основава Fisker Automotive - компания за производство на луксозни електрически автомобили, като първият модел Fisker Karma бе пуснат на пазара през вече далечната 2011 г.

След първоначалния успех на колата обаче последва фалит. Фискер не се отказа и основа нова компания на негово име

с цел отново да въведе иновативни електрически автомобили

Датчанинът отново успя, защото миналата година Fisker започна да продава електрическия SUV Ocean. Но историята се повтори.

Датският дизайнер и бизнесмен Хенрик Фискер
Датският дизайнер и бизнесмен Хенрик Фискер

Още в края на миналата година беше ясно, че ситуацията не се развива така, както Фискер си представяше. Клиентите започнаха да анулират поръчки, което също беше резултат от негативни отзиви за Ocean от автомобилни журналисти и скандал за безопасността, тъй като американската агенция IIHS предупреди, че

паркираните коли може да започнат да се движат сами

Не говорим за стотици, а за хиляди анулирани трансакции. В края на март повече от 40 000 от първоначалните 70 000 клиенти промениха решението си да купят Fisker Ocean и компанията трябваше да върне първоначалните депозити от около 9 милиона долара.

Въпреки че Fisker спечели 273 милиона долара от продажби на автомобили, дългът ѝ бе близо един милиард.

Малко преди да фалира, главният изпълнителен директор и основател на Fisker - Хенрик Фискер, пусна своя ултрамодерен дом в Лос Анджелис за продажба за колосалните 35 милиона долара.Тази сума бе по-голяма от текущата пазарна капитализация на Fisker, която в момента се оценява на 24,97 милиона долара при 0,05 долара на акция.

Домът на Фискер е впечатляващ. Разположена в Холивуд, къщата включва шест спални, осем бани, вътрешен спа център, сауна, фитнес център и инфинити басейн, наред с други удобства. Той дори има гараж, който може да побере 6 коли благодарение на хидравлична повдигаща система.

И това не помогна. На 17 юни калифорнийската компания официално обяви фалит и спусна завесата. Марката е произвела 10 000 автомобила, от които 4700 са доставени. Fisker също така работеше върху компактен SUV Pear, както и върху пикап, наречен Alaska, но досега успя да сглоби само кросоувъра Ocean.

Пикапът, наречен Alaska, явно няма да види бял свят.
Пикапът, наречен Alaska, явно няма да види бял свят.

Сякаш финансовите проблеми на датския бизнесмен не бяха достатъчни, но

много от собствениците на Ocean съобщиха за проблеми, свързани главно с електрониката

и  следователно софтуера.

Оказа се също, че капаците на двигателя  се отварят спонтанно, 12-волтовата батерия се изтощава от термопомпата, а понякога и ключовете  не работят.

Бивши служители разкриват, че случващото се в компанията е било далеч от нормалното управление за автомобилен производител.

“Беше интересно време, защото все още не бяхме започнали производството на колата, всичко беше динамично и вълнуващо”, казва един от тях. Година по-късно обаче с наближаването на старта на производството става ясно, че

нещата не са такива, каквито изглеждат

Не че самата кола е била лоша, но ръководството правило неща, които просто нямали смисъл. Фискер ръководел бизнеса с помощта на съпругата си Гита. Екип от умни и талантливи служители давали ценни съвети и насоки. Проблемът бил, че те не се изпълнявали.

Първата суперкола Fisker Karma от 2010 г.
Първата суперкола Fisker Karma от 2010 г.

Решенията в последния момент били чести.

Ако Хенрик искаше да пусне прессъобщение или да стартира маркетингова кампания, въпреки че няколко екипа му казваха, че е преждевременно, той не се съобразявал. Съпругата му Гита пък често влизала в конфликти със служителите.

“Гита постоянно крещеше. Беше толкова гадно, че хората напускаха, вместо да се примирят с този тормоз”, добавят бивши служители на компанията.

“След около девет месеца започнах да виждам проблемите, но нямаше начин да ги съобщя. Човек просто не можеше да говори. Не можеше да им каже, че грешат”, разкрива още напусналият специалист.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/