Европа забранява вноса на американски пикапи

29 August 2024
Георги Луканов
Dodge RAM не влиза в много от европейските критерии, но продължава да се продава. Снимки: производителите
Dodge RAM не влиза в много от европейските критерии, но продължава да се продава. Снимки: производителите

По магистралите и пътищата в Европа все по-често се срещат огромни американски пикапи, като Dodge RAM, Ford F-150 и Toyota Tacoma, които не отговарят на хомологацията на Стария континент.

Според Европейската агенция по околна среда вносът и регистрациите на Dodge RAM (най-търсения американски “камион”) са се увеличили с 20 процента през 2023 г., или с повече от 5000 бройки. Така на Стария континент в момента са  в движение над 20 хиляди пикапа от модела RAM с тенденция за растеж.

Европейският съюз е въвел строги стандарти за моторните превозни средства не само по отношение на техните емисии, но също така и за пътната безопасност и по-специално при сблъсъци с пешеходци или при системите за задържане на лентата или помощ при шофиране.

Dodge RAM, подобно на своите “набори”,

не е длъжен да спазва

тези стандарти, тъй като вносът се извършва по паралелен път, наречен “Одобрение на индивидуално превозно средство”, или IVA.

Това индивидуално одобрение позволява на американските огромни машини да заобикалят европейските разпоредби. Първоначално тази възможност бе предвидена, за да позволи регистрацията на адаптирани или специализирани превозни средства като автомобили за хора с увреждания или на спешните служби. Но паралелните вносители се възползваха от “вратичка” в тези разпоредби, за да засилят търговията на Стария континент.

Стандартите за вредни вещества очевидно са в пъти отгоре

при американските пикапи. Например CO2 емисиите на Dodge RAM са между 300 и 900 г/км, което е три до девет пъти повече от нормален автомобил и между един и половина и три пъти повече от емисиите на хомологизиран за европейските пътища Ford Ranger например (между 220 и 334 г/км).

Същото е и по отношение на безопасността

Внесените чрез наредбата IVA автомобили не са задължени да спазват стандарта за безопасност GSR, който датира от 2019 г., както и новия, който влезе в сила в началото на юли - GSR 2.

Ето защо няколко организации като Transport & Environment (T&E), Европейския съвет за безопасност на транспорта, Европейската федерация на велосипедистите, федерацията на потребителите и Международната федерация на пешеходците подадоха искане до Брюксел

да се забрани паралелният внос на американски пикапи

Коли като Dodge RAM нямат място по европейските улици. Те не само замърсяват много, но са и смъртоносни, твърдят от T&Е.

Американските пикапи са огромни за европейските пътища. Товарните машини са над 6 метра дълги, 2,5 метра широки и тежат над 2,5 тона.

Ford Ranger е далеч по-екологичен и не толкова масивен.
Ford Ranger е далеч по-екологичен и не толкова масивен.

В писмото на организациите до Европейската комисия се изтъква, че те са опасни по няколко причини. Предните краища на пикапите често са по-високи от средния ръст на децата, което

затруднява шофьорите да забележат най-уязвимите участници в движението

Освен това пикапите като тези са по-трудни за маневриране от стандартните коли дори и от най-високия луксозен клас. Предизвикателство, което само се влошава от размера на много европейски градски улици.

Ford F-150 от години е най-продаваната кола в САЩ.
Ford F-150 от години е най-продаваната кола в САЩ.

“Следователно едва ли е изненада, че е доказано, че тези превозни средства убиват и нараняват участниците в движението по-често от обикновените автомобили, когато попаднат в сблъсъци.” Според Педро Говея, координатор на работната група POLIS за безопасност и сигурност, би било по-уместно превозните средства от тази американска група на големите пикапи да се нарекат “опасни участници в движението”.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/