Как се кара икономично електричка - бъдете нежни с педала на газта

11 September 2024
Георги Луканов
В Hyundai Kona Electric рекуперацията на енергия може да се изключи с лостче под волана. Снимки: производителите
В Hyundai Kona Electric рекуперацията на енергия може да се изключи с лостче под волана. Снимки: производителите

Трябва да се разучат различните режими, иначе правилата са като при бензиновите

Как да управлявате електрическа кола по такъв начин, че да постигнете възможно най-дълъг пробег с едно зареждане? Основните съвети важат и за автомобили с вътрешно горене, но има и много разлики. Като например как да работим с рекуперацията на енергия.

Има два основни принципа за ефективно шофиране с възможно най-ниска консумация на енергия. Трябва да се адаптирате към трафика и да се опитате

да шофирате възможно най-гладко с постоянна скорост

Значителното ускорение и забавяне само ще има отрицателен ефект върху текущото потребление. Хубаво е да се прогнозира ситуацията и да се опитате да използвате вече създадената кинетична енергия.

Освен това вече е стандарт за новите коли с двигатели с вътрешно горене и електромотори, че ще постигнете най-добри резултати, ако се движите в икономичен режим на шофиране, ако возилото има такъв. При него може да работите по-деликатно с педалана газта. В края на краищата не е нужно да се наслаждавате на огромното ускорение на електрическия си автомобил всеки път, когато карате.

Преди всичко обаче трябва да се запознаете с технологията на своя електромобил и да проучите поведението му. Най-новите коли на ток вече работят с адаптивна рекуперация, оценявайки текущата необходимост от спиране на електродвигателите в зависимост от ситуацията.

Трябва

да разберете как се справя колата при спускане

Възстановява ли се и презарежда ли батерията, или предпочита да използва вече разработената кинетика.  

Рекуперацията е идеално техническо решение за използване на вече развита кинетична енергия за презареждане на батерията по време на забавяне и спиране, но се отплаща особено в градовете. Чувствайте се свободни да оставите този режим включен в задръстване, където така или иначе не можете да “прелетите” над колите, а също така ще направи уморителното шофиране в режим “спри-тръгни” по-приятно.

Няма да се налага да натискате спирачката

толкова много, а ще намалите скоростта просто като махнете крака си от педала на газта. Трябва да се има предвид обаче, че електрическата енергия, заредена чрез рекуперация, е толкова малка, че

няма да получите много километри допълнителен пробег

в замяна. Това е основната причина да се върнем към използването на кинетичната енергия към съветите за икономично шофиране с електрически автомобил. Когато предстои дълга права или спускане, сведете възстановяването до минимум или го деактивирайте напълно и се опитайте да се възползвате максимално от инерцията.

Най-съвременните електрически автомобили с усъвършенствана аеродинамика и ниско механично съпротивление и устойчивост на гумите могат да изминат стотици метри, “плавайки” почти без да губят скорост.

Можете да използвате това и при спускане, когато е добре да си помагате и чрез краткотрайно активиране на рекуперация или конвенционални спирачки при превишаване на максималната скорост.

Електрическите автомобили Hyundai Ioniq 5/6 или Kona Electric могат постоянно да изключат рекуперацията с лостчета под волана. За електрическите модели на BMW ще трябва да се поровите за настройките за рекуперация в менюто на инфоразвлекателната система.

В електрическите модели на BMW е необходимо да се ровите в менюто, за да разгледате различните режими за движение.
В електрическите модели на BMW е необходимо да се ровите в менюто, за да разгледате различните режими за движение.

Когато вече сте усвоили основната теория за шофиране при работа с рекуперация, можете да приложите всичко това на практика. Карайте гладко с опит за предсказване на ситуацията на пътя. Опитни шофьори в екоралита споделят, че дори спирането в последния момент заради червени светофари на кръстовищата оказва значително влияние върху разхода.

Когато индикаторът за пробега сигнализира, че колата може да мине само няколко десетки километра,

е хубаво да ограничите или изключите климатика,

а през зимните месеци да намалим мощността на отоплението. Така се добавят допълнителни 20 или 30 километра пробег. Подгряването на седалките или волана обаче има относително малък ефект върху разхода.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/