„Терминаторът“ на 40 години: защо мрачната класика на Джеймс Камерън е по-актуална от всякога

10 October 2024
MenTrend.bg
Арнолд Шварценегер в ролята на Терминатора
Арнолд Шварценегер в ролята на Терминатора

Когато „Терминаторът" на Джеймс Камерън излезе на екран през 1984 г., той промени научната фантастика завинаги. Сюжетът се развива на фона на пост-апокалиптичното бъдеще, където изкуственият интелект на защитната мрежа Skynet се е обърнал срещу човечеството. Той провокира ядрен апокалипсис и създава дистопичен свят, в който машини търсят последните останки от човешки живот.

Отчаян да избегне поражението от човешката съпротива, Skynet изпраща Терминатора назад във времето. Този робот е почти неразличим от човек, но го превъзхожда по сила, ловкост и интелигентност. Неговата мисия е да елиминира Сара Конър (Линда Хамилтън), майката на бъдещия лидер на бунтовниците. T-800, изигран от Арнолд Шварценегер, е безмилостен в преследването си и има неудържима мощ.

Междувременно Джон, синът на Сара, изпраща бъдещия воин Кайл Рийс (Майкъл Бийн), за да защити майка му. Въпреки че са хора и уязвими, героите побеждават Терминатора чрез своята решителност и находчивост. В същото време те успяват да заченат Джон, самия лидер на човешката съпротива.

Въпреки че сюжетът е донякъде пренапрегнат за жанра, филмът се фокусира върху изследване на темите за съдбата и свободната воля. Той демонстрира потенциалните последици от неконтролирания технологичен прогрес и до голяма степен е вдъхновен от прекомерните отбранителни инициативи на президента Роналд Рейгън. Нейтън Ейбрамс, професор по филмови изследвания в университета Бангор, Обединеното кралство, нарича първия Терминатор най-добрият научнофантастичен филм, правен някога.

Известно е, че идеята хрумва на Джеймс Камерън, когато работи върху филма на ужасите "Пираня 2: Потомството" (1982). Режисьорът написва сценария от 45 страници, а бъдещата му съпруга Гейл Ан Хърд става продуцент. За ролята на главния злодей е избран мегапопулярният културист Арнолд Шварценегер, а снимките започват в началото на 1984 г.

Осем месеца по-късно филмът с 6,5 милиона долара бюджет беше пуснат в 1012 кина в САЩ и получи изключително смесени отзиви. Но кои са критиците, когато през първите десет дни от пускането на пазара боксофисът на филма надхвърля 9,7 милиона долара.

Терминаторът става част от нов поджанр научнофантастични филми, като терминът "техно-ноар" е заимстван от името на нощния клуб във филма. Той също така включва „Westworld" (1973), „Blade's Logan" (1976) и „Blade Runner" (1982).

Подобно на убийствения суперкомпютър в "2001: Космическа одисея" на Стенли Кубрик (1968), "Терминаторът" подхранва страховете, породени от компютърната революция от 70-те години. Размишлявайки върху последиците от технологиите, мултинационалните корпорации и генното инженерство, Камерън представи дистопичен и песимистичен поглед към бъдещето.  Джеймс Камерън Кадър: Инстаграм/jamescameronofficial

Джеймс Камерън Кадър: Инстаграм/jamescameronofficial

Шварценегер за първи път влиза в ролята T-800 на 37-годишна възраст и продължи да участва в поредицата до 72-годишна възраст. Неговата внушителна фигура става отражение непобедимостта на андроида. Това беше разцветът на ерата, когато свръхмъжествени екшън герои като Силвестър Сталоун и Чък Норис станаха звезди на екраните.

Иновативният сюжет на "Терминаторът", темпото, специалните ефекти и превъзходната музика помогнаха за утвърждаването на Джеймс Камерън като основна сила в Холивуд. Преди това канадецът е режисирал само един филм, но след това се превръща в лидер в жанра и създател на най-големите блокбъстъри от 80-те и 90-те години, сред които Aliens (1986), The Abyss (1989), Терминатор 2: Денят на страшния съд (1991) и Истински лъжи (1994).

Наследството и влиянието на филма върху поп културата е трайно.  „Ще се върна" остава една от най-емблематичните реплики в историята на филма, а посланието на филма за технологиите и бъдещето е още по-актуално днес, отколкото преди четиридесет години.

„Чувствахме, че филмът има предупредителна перспектива за бъдещето на технологиите, ако не му обърнем внимание. Джим и аз знаехме, че AI и роботиката ще се развиват. Никой нямаше въпроси, но искахме хората да помислят за последствията. След като отворите кутията на Пандора, не можете да върнете всичко обратно",  казва филмовият продуцент Гейл Ан Хърд.

Това, което започна като филм, прерасна в мултимедийна вселена, състояща се от продължения, телевизионни сериали, комикси, видео игри, книги и атракции в тематичния парк. Франчайзът често се цитира в дебати около мултинационалните корпорации, роботиката, биополитиката, трансхуманизма, изкуствения интелект и ядрения апокалипс.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/