Париж 2024: Китай срещу останалия свят

15 October 2024
Георги Луканов
Концептуален прототип на Peugeot без волан и педали   Снимки: Георги Луканов
Концептуален прототип на Peugeot без волан и педали Снимки: Георги Луканов

Решава се дали ще има европейски "Еърбъс на колите"

Автомобилните шоута със сигурност са загубили голяма част от блясъка си. Много от тях бяха спрени, а най-голямата жертва със сигурност е салонът в Женева, който затвори врати завинаги след тазгодишното разочароващо издание. И немската IAA вече не е същата. Изложението вече не се провежда във Франкфурт, а в Мюнхен си промени значително концепцията.

Единственият европейски салон, който донякъде успя да устои на изпитанието на времето, е този в Париж. Той все още успява да привлече вниманието на големите производители на автомобили, въпреки факта, че през последните години самият Париж

има много “антиавтомобилни” настроения

с множество забрани за шофиране, ограничения и невероятно солени цени за паркиране на определени видове автомобили като по-тежките кросоувъри.

Европейските производители ще се опитат да засенчат конкуренцията от Китай. На салона във френската столица освен френските компании се завръщат германските марки Audi, BMW, Volkswagen и чешката Skoda. Изненадващо за мнозина Tesla също участва на шоуто. От големите имена липсва Mercedes. Освен немската премиум марка липсват и Cupra, Hyundai, Jeep, Lamborghini, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Seat, Suzuki, Volvo и Zeekr.

Най-евтината електрическа кола на салона в Париж с 4 места. Leapmotor 03 е китайска, но се произвежда в Полша. Струва около 22 000 евро.
Най-евтината електрическа кола на салона в Париж с 4 места. Leapmotor 03 е китайска, но се произвежда в Полша. Струва около 22 000 евро.

За щастие, списъкът на участващите е много по-дълъг и в допълнение към много традиционни компании, съставът на салона е подсилен от по-нови китайски марки като BYD, Dongfeng Forthing, GAC, Leapmotor, Seres и XPeng.

На изложението в Париж се вижда как

западните производители се борят да наваксат

на стагниращия пазар на електрически автомобили, докато се сблъскват с все по-жестока конкуренция от Китай.

Първото електрическо Mini John Cooper Works
Първото електрическо Mini John Cooper Works

Именно в рамките на салона трябва да се проведе и много важна среща между три европейски гиганта - френските Renault и Stellantis, но и BMW. Тя може да доведе до формирането на партньорство, насочено към консолидиране на европейската автомобилна индустрия.

Такъв тристранен пакт би могъл да позволи на Renault, Stellantis и BMW да обединят своите ресурси и технологии, осигурявайки единен фронт за справяне с предизвикателствата на електрификацията, нарастващия регулаторен натиск и конкуренцията от Азия. BMW със своя опит в електрическите коли може да добави значително ниво на сила към алианса, като потенциално създаде по-паневропейска инициатива.

Honggoqi Guoya - китайският ролс ройс, с който се возят местните партийни ръководни кадри.
Honggoqi Guoya - китайският ролс ройс, с който се возят местните партийни ръководни кадри.

Въпреки че възможността за сливане на Renault-Stellantis остава спекулативна, предстоящите седмици може да дадат яснота дали тази амбициозна визия за “Еърбъс на колите” (Airbus of Cars) може да стане реалност. Независимо дали чрез сливане или стратегически съюз, европейският автомобилен сектор, изглежда, се насочва към по-съвместно бъдеще, за да оцелее на все по-конкурентния и развиващ се автопазар.

Почти 50 производителя участват на салона в Париж. Посетителите ще могат да се разходят по пътеките на павилиони 4, 5 и 6, за да открият най-новите разработки в автомобилния свят. Общо не по-малко от 70 000 кв.м пространство са отделени за колите.  

В светлината на прожекторите са и т.нар. автомобили без лиценз

Става въпрос за малките градски електрически возила, за които във Франция не трябва книжка и могат да се управляват дори от 14-годишни.  

Малките коли с две места са на мода.
Малките коли с две места са на мода.

Между 2019 и 2023 г. пазарът на този вид превозни средства се е удвоил, преминавайки от 13 376 на 26 238 регистрации. След Renault Twizy сега електрическият Citroen Ami е звездата в сегмента на леките четириколки. Има и обаче нови варианти на местната марка Aixam Mega.

От своя страна неговият конкурент Ligier също  представя своя електрически Myli, както и две нови световни премиери. Renault Mobilize показва модела Duo, електрически квадрицикъл със или без лиценз, както и Bento, микрокомунално устройство, предназначено за града.

Други производители на автомобили без лиценз, по-малко известни на широката публика, също присъстват в Париж тази година. Eon Motors представя електрическия Weez City Pro, градско полезно превозно средство City Duo и City 4 (четириместен модел).

Брутален джип на BYD
Брутален джип на BYD

Швейцарският производител Softcar пък показва олекотен модел, който

има за цел възможно най-нисък въглероден отпечатък,

с местно производство близо до мястото на продажба.

Марката Pilotcar предлага и гама от автомобили без лиценз, оборудвани със 100% електрически двигател, сред които ще открием P-1000, пикап с полезно предназначение и вече обещаващ пробег от 220 км.

Известният вече по европейските улици 100% електрически Microlino също присъства на автомобилното изложение в Париж: вдъхновен от Isetta от 50-те години на миналия век, новият малък градски автомобил е лек и удобен, с пробег до 230 км.

Концептуален ван на KIA
Концептуален ван на KIA

Ключови думи
BMW

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/