Ще потопят ли американските мита европейските коли

08 March 2025
Георги Луканов
Първото BMW, произведено в САЩ - 318i, заедно с 5-милионното - X5 M, в завода в Спартанбърг, Южна Каролина
Снимка: производителите
Първото BMW, произведено в САЩ - 318i, заедно с 5-милионното - X5 M, в завода в Спартанбърг, Южна Каролина Снимка: производителите

Най-потърпевши ще са германските марки, а цените на автомобилите може да се вдигнат и за американците, и за европейците

Периодът на сътресения в автомобилния сектор явно скоро няма да приключи. Бизнесът с коли в Европа претърпя последователно няколко кризи, а пък в същото време трябва да се премине към електрически автомобили. Сега пък идва нова опасност - от САЩ.

Президентът Доналд Тръмп поръча проучване, което ще му даде пълни подробности за тарифите, които се прилагат от всички страни за американски продукти до 1 април.

“Ако ни наложат мито или данък, ние ще сложим точно същото ниво на тарифа върху тях. Това е толкова просто”, каза Доналд Тръмп от Овалния кабинет във Вашингтон.

Така или иначе, Тръмп се закани, че планира да наложи 25% данък върху вносните автомобили. Което би било значително по-високо от това, което налага Европа. Повече подробности ще има на 2 април.

От новите мита, които президентът Доналд Тръмп смята да наложи, ще спечели Tesla на неговия приятел Илон Мъск. Снимка: Ройтерс
От новите мита, които президентът Доналд Тръмп смята да наложи, ще спечели Tesla на неговия приятел Илон Мъск. Снимка: Ройтерс

Със сигурност всичко това рискува допълнително

да разтърси и дори да потопи една индустрия,

която пострада много през последните години.

Китай, Република Корея, Япония и ЕС очевидно са на прицела на новоизбрания стар американски президент. ЕС облага всички превозни средства, влизащи отвън неговата територия, с мита от 10%, които в случая с Китай за електрическите коли са значително увеличени по добре известни причини. За разлика от Европа в момента Щатите налагат само 2% мито върху вносните коли.

Това е лоша новина, защото автомобилите представляват 8% от общия европейски износ за САЩ.

Експерти прогнозират, че митата ще оскъпят автомобилите от европейските марки не само за американския пазар, но и за европейския, както заради увеличените разходи на компаниите, така и заради факта, че компоненти и коли от тези марки се произвеждат и в Щатите.

Германските производители са в челните редици и са в лоша позиция. Renault или европейските марки на групата Stellantis се продават малко отвъд Атлантика, ако изобщо се продават.

Първите прогнози, направени от анализаторите на Barclays, показват, че

оперативната печалба на Mercedes може да бъде засегната със 7%

въпреки наличието на фабрика на американска земя (чиито превозни средства следователно няма да бъдат облагани с данъци).

Ситуацията не е по-добра за BMW, която въпреки завода си в Спартанбърг, Южна Каролина, изнася някои модели за САЩ и също така внася някои от големите и скъпи кросоувъри от този американски завод за Европа. Това е двойна опасност.

И тук анализаторите изчисляват, че при същата ситуация (без преразглеждане на стратегията) тези мита биха могли да струват до 12% от печалбата на баварската компания на акция в краткосрочен план.

Единственият шанс за BMW и Mercedes е тяхното позициониране във високия клас, което вероятно

ще им позволи да прехвърлят разходите на своите по-богати клиенти

Audi и Porsche също не са за завиждане. Защото и двата производителя нямат фабрика на американска земя. САЩ е най-големият пазар на Porsche. 25% от 310 000 автомобила, произведени през 2024 г., са продадени на американци. Volkswagen има завод в Мексико, но това явно няма да помогне. В очакване на тези трудности Porsche се опитва да намали разходите си. Но европейците са тези, които плащат цената: производителят току-що обяви премахването на 1900 работни места от своите 24 000.

Ситуацията става още по-сложна, а Тръмп изглежда относително спокоен. Той вече предупреди сънародниците си, че в краткосрочен план цените може да се покачат. Което изглежда очевидно. Но той също така прецени, че те ще се нормализират също толкова бързо благодарение на рестартирането на американската индустрия. Но това не е много сигурно. Защото, след като цените се покачат, те почти никога не се връщат надолу. В допълнение - американската стоманодобивна индустрия е в затруднение, което

ще изисква внос на висококачествена стомана или алуминий,

чиито цени вече са с 25% по-високи, тъй като Тръмп вече наложи нови мита върху тези продукти независимо от техния произход.

Така че явно отново потребителите ще платят цената.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/