Ако не карате много, за предпочитане е да си купите по-възрастния автомобил
Какво да очаква един потенциален нов собственик от една четиригодишна кола с 200 000 км спрямо тази, която е на 10 години, но е на 50 000 км? Няма и не може да има прост отговор на този въпрос, но ако се опитаме да погледнем реално на ситуацията, някои неща могат да станат малко по-ясни, поне на теория.
Пробегът и възрастта са най-важните фактори не само при оценката на реалното състояние и текущата стойност на употребявано возило. Те също така показват потенциалните разходи за по-нататъшна поддръжка на автомобила и всички ремонти, които ще трябва да бъдат извършени по него рано или късно.
Ако се върнем към споменатия груб пример - този с четиригодишна кола, трябва да се каже, че нейните 200 000 километра на таблото
всъщност означават, че за посочения период тя е изминала около три пъти повече
от иначе считания за среден пробег в България (15 000-20 000 км). По същия начин колата, която е на десет години, но има 50 000 километра, е навъртяла около три пъти по-малко от средното. Но какво всъщност означава това в реалния живот?
В повечето случаи сравнително нови автомобили с по-голям пробег често се карат на по-дълги разстояния, независимо дали са използвани като такси, или са служебни. Основните предимства на такива коли, поне на теория, могат да се отнасят до равномерна работа на агрегати и възли, например на дълги участъци от магистрала, което в резултат може да означава по-малко износване на най-важните механични части, като двигатели, спирачки, окачване и т.н.
Освен това, като се има предвид, че поне три години е била в гаранция, е много вероятно в такъв случай
колата да е била редовно поддържана и да има изрядна сервизна книжка,
а в зависимост от производителя и модела може дори да е все още във фабричната гаранция. От друга страна, сред тези части, които може да са били значително износени поради повишена експлоатация и все още не са ремонтирани като част от редовната поддръжка, може да има такива, които да изискват значителни инвестиции в предстоящия период.
Например интервалът за смяна на ангренажния ремък, може би най-известната основна процедура за поддръжка на автомобила, може да варира значително, дори до сто хиляди километра, тъй като някои модели изискват смяна под 100 000 км, а някои - на почти 200 000 км. Ето защо е много важно да знаете дали вече е сменен на конкретен модел, или кога ще трябва да се направи.
Тази група включва и трансмисионни части, т.е. скоростни кутии и задвижване на четирите колела или турбокомпресори, които може да не се нуждаят от незабавна смяна,
но със сигурност носят риск от сериозни повреди
или големи инвестиции през следващите няколко години. Такава кола следователно може да бъде по-достъпна покупка в краткосрочен план, но не трябва да забравяме риска от скъпи ремонти.
От друга страна, имаме за пример по-стар автомобил, но с пробег, значително по-нисък от средния за този период. Конкретен екземпляр, който е на десет години, но с едва 50 000 изминати километра, може на пръв поглед да изглежда много по-добър избор, защото е бил обект на значително по-малка експлоатация през целия си живот.
Въпреки това не бива да забравяме, че подобни автомобили носят и определени неудобства. Въпреки че рискът от внезапни повреди на ключови механични части може да е по-нисък и двигателят и окачването не са толкова износени поради малкия пробег, те
ще бъдат по-податливи на някои други дефекти
Например някои части на автомобил, или по-точно материалите, използвани за него, се влошават повече с течение на времето, а не непременно със самата експлоатация.
Гумените, пластмасовите и дори някои метални части не устояват на годинките, което може да бъде проблематично за гумените уплътнения и зъбните ремъци. Освен това с течение на времето рискът от ръждясване на купето и шасито се увеличава.
Не бива да се забравя, че автомобилите се развиват всеки ден. Това означава, че значително по-старите като цяло предлагат малко по-малко оборудване, както и безопасност за своите пътници. Теоретично следователно такива автомобили могат да бъдат подходящ избор за шофьори, които не навъртат много километри годишно и които искат да избегнат по-високи разходи за поддръжка.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари