През XVI век папата издава заповед: Исус не може да е мургав, рисувайте го кестеняв с бяла кожа

22 May 2022
Петя Минкова
Снимки: АРХИВ 168 ЧАСА
Снимки: АРХИВ 168 ЧАСА

През XVI век папа Александър VI издава заповед: "Спасителя не може да е мургав като черните османски врагове, рисувайте го кестеняв с бяла кожа." Дори геният Леонардо трябва да се подчини.

Какъв е образът на Исус? В Библията няма детайлно описание и това отключва фантазията на хиляди творци и принуждава църквата да измени лика му с усилена пропаганда след XVI-и век.

В “Деяния на апостолите” единствено се твърди, че той е като "светлина от небето", а в "Откровение" е с мека, чуплива коса, с очи като ослепителен огън и лице като слънце, което сияе.

Повечето теории застъпват тезата, че той е типичен мургав евреин. Основанието е, че когато идват да го арестуват,

войниците не могат да познаят кой е и затова се налага Юда да го целуне.

В същото време тази теория не обяснява как болните безпогрешно са го разпознавали сред множеството ученици и са правели всичко възможно да се докоснат до него или дрехите му.

Което означава най-малкото, че той доста се е отличавал и

страдащите не са имали колебания кой е той.

Объркването с изображенията му става още по-голямо, защото точно преди да бъде заловен, апостолите го виждат да беседва с Мойсей и Илия, облян от облак светлина. Което дава началото на едно ново течение в пресъздаването на образа му.

Друг нюанс, който прави задачата още по-трудна, е, че след като възкръсва, Спасителя се явява на учениците си няколко пъти, като в едни случаи те го разпознават, а в други не.

Всичко това създава едно огромно поле за творчество.

Едно от първите изображения на Исус се смята, че е открито в Египет.

Повечето експерти смятат, че някогашният творец е искал да подчертае по-тъмната му кожа, характерна за евреите по тези географски ширини, но неумението да борави с нюансите на цветовете довело до лице на африканец. Което дало повод на етиопците спокойно да рисуват Божия син като негър.

Другото, смятано за най-старо изображение, е в Британския музей. Скулптурата е от слонова кост, като от едната страна на кръста са скърбящите Света Богородица и Йоан, а от другата Лонгин, който забива копието си в ребрата на Исус. Вляво е дървото, на което Юда е обесен, а в краката му е кесията със сребърници.

През 230 г. в Сирия

е открит един от най-старите комикси.

На него е представена историята, в която Исус изцелява парализиран мъж. В случая не може да се разбере дали авторът не е изрисувал Христос като африканец. Той стои до леглото на болния, дава му команда да стане и в следващия момент парализираният става от кревата и го понася на гърба си.

Едно от най-ранните изображения е от периода между II и III век. Открито е близо до гробницата на св. Петър в Рим, където има още хиляди гробове. Много от фреските по стените са унищожени, но на тази ясно се вижда сцена от Новия завет. В нея жената, чието кръвотечение не е спирало от 12 г., казва на Исус, че той може да я излекува дори само ако се докосне до дрехата му. Той я поглежда и й отговаря, че нейната вяра я е спасила. В случая Исус е доста различен от този, с който сме свикнали.

Испански археолози неотдавна реставрираха изображение, което според тях е създадено между II и IV век, в което

Исус напомня донякъде на елински философ,

но жезълът му всъщност е кръст.

Едно от най-ранните му изображения от III век е в гробница на Каликстус край Рим. По всичко личи, че фреската е силно повлияна от традициите на елинското изкуство. В случая Исус е изобразен като обикновен пастир, който носи вода и овца на раменете си, символизирайки, че е готов да даде своя живот, за да я спаси. Очевиден е стремежът на автора да пресъздаде както грижата на Исус за невинните, така и ролята му като Агнец Божи.

В този период повечето изображения в Европа са в гробници или под земята. Причината е, че римляните обвинявали християните за всички свои беди. Както Тертулиан пише дори за това, че Тибър прелива или че Нил не стига до посевите. В сила бил девизът: "Унищожете християните, гонете ги към лъва."

През 410 г. в римската църква "Санта Пуденциана"

Исус за първи път е нарисуван с дълга коса,

със златни одежди, които по това време са белези на императорската власт. Интересното е, че това е един от първите му образи, който доста се доближава до този, с който сме свикнали днес.

Двадесет години по-късно образът започва да се развива. В Мавзолея на Гала Пласидия в Равена, предназначена за римската императрица, той е пресъздаден на цветна мозайка със златно наметало и златен ореол около лицето. Край него е стадото, на което той е пастир.

Мантията в злато и пурпур в този период е характерна за коронованите особи.

Държи имперски жезъл под формата на кръст, което подсказва за желанието да се съчетае божествената власт на Исус с тази на императора.

През 432 г. се появява едно от най-популярните изображения на Исус дори до момента. В църквата "Санта Сабина" в Рим на дърво от кедър е представена сцената от страданията му на кръста. Там Христос е с дълга коса, с брада и с миловидното изражение, с каквото сме свикнали до днес.

През 500 г. обазът продължава да се развива и за първи път Исус е представен като рицар. В архиепископската църква в Равена той е стъпил на шията на лъв и змия. Което вероятно е препратка към 91-ви псалм.

Сред най-ранните изображения е и Исус Пантократор от VI век, който все още може да бъде видян в манастира "Света Екатерина". Думата идва от гръцки и означава имащ власт над всичко или цар на царете

Светата обител е разположена в планината Синай, точно под върха, на който Мойсей измолва от Бога десетте заповеди. В манастира е храстът от Стария завет -незапалимата къпина.

Изображението на Исус в манастира се смята за чудотворно. Вероятно затова е поставено в стая, където посетителите могат да го видят само отдалеч. На входа й е поставено въже, за да нямат поклонниците достъп до иконата. Там винаги стои и един монах, който приканва посетителите да не се задържат повече от няколко секунди.

През X век в англосаксонския свят започват да изобразяват

Исус в капсула,

като в този вид той може да бъде видян в Уинчестър, в храма в Добърско и Роженския манастир. Именно тези картини дават повод на хората с по-развихрена фантазия да лансират идеи, че може да е дошъл с космическа ракета и други подобни.

Голямата промяна в образа му започва някъде през XV век. Тогава Европа води тежки битки с Османската империя, а ислямът заплашва да превземе Европа. Папа Александър VI пръв заявил, че Исус по никакъв начин не може да прилича на мургавите турци от вражеските османски орди.

ГЛЕДНА ТОЧКА: В гробница в Рим от III в. бе открито изображението на Исус, на което е с тъмна кожа и къса коса.
ГЛЕДНА ТОЧКА: В гробница в Рим от III в. бе открито изображението на Исус, на което е с тъмна кожа и къса коса.
СТИЛ: Един от чудотворните образи на Спасителя е от VI в. и е в манастира "Света Екатерина" в Синай.
СТИЛ: Един от чудотворните образи на Спасителя е от VI в. и е в манастира "Света Екатерина" в Синай.
ИЗКУСТВО: Това е един от най-ранните образи на Исус от III век, където е с доста тъмна кожа.
ИЗКУСТВО: Това е един от най-ранните образи на Исус от III век, където е с доста тъмна кожа.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/