През XVI век папа Александър VI издава заповед: "Спасителя не може да е мургав като черните османски врагове, рисувайте го кестеняв с бяла кожа." Дори геният Леонардо трябва да се подчини.
Какъв е образът на Исус? В Библията няма детайлно описание и това отключва фантазията на хиляди творци и принуждава църквата да измени лика му с усилена пропаганда след XVI-и век.
В “Деяния на апостолите” единствено се твърди, че той е като "светлина от небето", а в "Откровение" е с мека, чуплива коса, с очи като ослепителен огън и лице като слънце, което сияе.
Повечето теории застъпват тезата, че той е типичен мургав евреин. Основанието е, че когато идват да го арестуват,
войниците не могат да познаят кой е и затова се налага Юда да го целуне.
В същото време тази теория не обяснява как болните безпогрешно са го разпознавали сред множеството ученици и са правели всичко възможно да се докоснат до него или дрехите му.
Което означава най-малкото, че той доста се е отличавал и
страдащите не са имали колебания кой е той.
Объркването с изображенията му става още по-голямо, защото точно преди да бъде заловен, апостолите го виждат да беседва с Мойсей и Илия, облян от облак светлина. Което дава началото на едно ново течение в пресъздаването на образа му.
Друг нюанс, който прави задачата още по-трудна, е, че след като възкръсва, Спасителя се явява на учениците си няколко пъти, като в едни случаи те го разпознават, а в други не.
Всичко това създава едно огромно поле за творчество.
Едно от първите изображения на Исус се смята, че е открито в Египет.
Повечето експерти смятат, че някогашният творец е искал да подчертае по-тъмната му кожа, характерна за евреите по тези географски ширини, но неумението да борави с нюансите на цветовете довело до лице на африканец. Което дало повод на етиопците спокойно да рисуват Божия син като негър.
Другото, смятано за най-старо изображение, е в Британския музей. Скулптурата е от слонова кост, като от едната страна на кръста са скърбящите Света Богородица и Йоан, а от другата Лонгин, който забива копието си в ребрата на Исус. Вляво е дървото, на което Юда е обесен, а в краката му е кесията със сребърници.
През 230 г. в Сирия
е открит един от най-старите комикси.
На него е представена историята, в която Исус изцелява парализиран мъж. В случая не може да се разбере дали авторът не е изрисувал Христос като африканец. Той стои до леглото на болния, дава му команда да стане и в следващия момент парализираният става от кревата и го понася на гърба си.
Едно от най-ранните изображения е от периода между II и III век. Открито е близо до гробницата на св. Петър в Рим, където има още хиляди гробове. Много от фреските по стените са унищожени, но на тази ясно се вижда сцена от Новия завет. В нея жената, чието кръвотечение не е спирало от 12 г., казва на Исус, че той може да я излекува дори само ако се докосне до дрехата му. Той я поглежда и й отговаря, че нейната вяра я е спасила. В случая Исус е доста различен от този, с който сме свикнали.
Испански археолози неотдавна реставрираха изображение, което според тях е създадено между II и IV век, в което
Исус напомня донякъде на елински философ,
но жезълът му всъщност е кръст.
Едно от най-ранните му изображения от III век е в гробница на Каликстус край Рим. По всичко личи, че фреската е силно повлияна от традициите на елинското изкуство. В случая Исус е изобразен като обикновен пастир, който носи вода и овца на раменете си, символизирайки, че е готов да даде своя живот, за да я спаси. Очевиден е стремежът на автора да пресъздаде както грижата на Исус за невинните, така и ролята му като Агнец Божи.
В този период повечето изображения в Европа са в гробници или под земята. Причината е, че римляните обвинявали християните за всички свои беди. Както Тертулиан пише дори за това, че Тибър прелива или че Нил не стига до посевите. В сила бил девизът: "Унищожете християните, гонете ги към лъва."
През 410 г. в римската църква "Санта Пуденциана"
Исус за първи път е нарисуван с дълга коса,
със златни одежди, които по това време са белези на императорската власт. Интересното е, че това е един от първите му образи, който доста се доближава до този, с който сме свикнали днес.
Двадесет години по-късно образът започва да се развива. В Мавзолея на Гала Пласидия в Равена, предназначена за римската императрица, той е пресъздаден на цветна мозайка със златно наметало и златен ореол около лицето. Край него е стадото, на което той е пастир.
Мантията в злато и пурпур в този период е характерна за коронованите особи.
Държи имперски жезъл под формата на кръст, което подсказва за желанието да се съчетае божествената власт на Исус с тази на императора.
През 432 г. се появява едно от най-популярните изображения на Исус дори до момента. В църквата "Санта Сабина" в Рим на дърво от кедър е представена сцената от страданията му на кръста. Там Христос е с дълга коса, с брада и с миловидното изражение, с каквото сме свикнали до днес.
През 500 г. обазът продължава да се развива и за първи път Исус е представен като рицар. В архиепископската църква в Равена той е стъпил на шията на лъв и змия. Което вероятно е препратка към 91-ви псалм.
Сред най-ранните изображения е и Исус Пантократор от VI век, който все още може да бъде видян в манастира "Света Екатерина". Думата идва от гръцки и означава имащ власт над всичко или цар на царете
Светата обител е разположена в планината Синай, точно под върха, на който Мойсей измолва от Бога десетте заповеди. В манастира е храстът от Стария завет -незапалимата къпина.
Изображението на Исус в манастира се смята за чудотворно. Вероятно затова е поставено в стая, където посетителите могат да го видят само отдалеч. На входа й е поставено въже, за да нямат поклонниците достъп до иконата. Там винаги стои и един монах, който приканва посетителите да не се задържат повече от няколко секунди.
През X век в англосаксонския свят започват да изобразяват
Исус в капсула,
като в този вид той може да бъде видян в Уинчестър, в храма в Добърско и Роженския манастир. Именно тези картини дават повод на хората с по-развихрена фантазия да лансират идеи, че може да е дошъл с космическа ракета и други подобни.
Голямата промяна в образа му започва някъде през XV век. Тогава Европа води тежки битки с Османската империя, а ислямът заплашва да превземе Европа. Папа Александър VI пръв заявил, че Исус по никакъв начин не може да прилича на мургавите турци от вражеските османски орди.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари