За страстната връзка на Салвадор Дали и мистериозната Гала се знае много. Двамата са олицетворение на нестандартната и всепоглъщаща любов. Но гениалният художник има и други силни любови. Една от тях е с Федерико Гарсия Лорка. Този юни се отбелязва 120-ата годишнина от рождението му. Убитият едва на 37 години поет е признат за един от най-значимите испански автори на XX век.
Според някои биографи връзката на Лорка и Дали е сексуална, а според други – само платонична. Няма конкретни доказателства дали наистина само Федерико, който е бил категорично хомосексуален, е имал чувства към Салвадор, или и художникът е обичал поета страстно? Били ли са любовници, или само приятели от академията?
Години наред се носят различни слухове, а Дали си позволява да говори публично за отношенията им едва когато вече е надхвърлил 80-те. Тогава той споделя, че
"любовта им е била страстна, но трагична"
Едва след смъртта на художника излиза книга с кореспонденцията, която двамата са разменяли – писма, пълни с любов, нежност, поезия и изкуство.
На тяхната връзка е посветен и филмът "Малко пепел" с участието на Робърт Патинсън и Хавиер Белтран, който излиза през 2008 г. В лентата е показан именно флиртът им, който е много повече от чисто сексуален – а е по-скоро на ниво талант и интелект. Двамата се вдъхновяват един друг за изкуството си. Салвадор символично включва изображението на Федерико в своите картини, а поетът пише "Ода за Салвадор Дали".
Всъщност художникът е с пет години по-млад и в началото на отношенията им възприема Лорка като учител и вдъхновител. Федерико пък е възхитен от чара на младежа и го въвежда в артистичните среди. Двамата се допълват интелектуално и емоционално.Лорка е красавецът във връзката
– той е смугъл, винаги елегантен, опасно чаровен. Дали е размъкнат, ексцентрично облечен, по-скоро се възприема като грозноват. Но не и когато Федерико го гледа с очите на любовта. На всичкото отгоре Лорка, въпреки крехката си възраст, вече има публикувани книги и е известен. Всъщност Салвадор познава Лорка преди да го срещне – от поемите му и го обожава като творец.
Докато Дали още не е никой и дори в класовете по изящни изкуства преподавателите му не вярват, че от него ще излезе истински художник. Федерико пръв забелязва големия му талант. Години по-късно художникът ще признае, че Лорка му помага да възмъжее и да се почувства красив, уверен, смел и готов да покори света. В началото на познанството им той е изключително затворен, не общува почти с никого, възприеман е като странник от състудентите си. Факт е, че определението странен ще преследва Салвадор през целия му живот, но преди да се запознае с Федерико той сякаш страда от тази странност, докато след това я оценява и разгръща в изкуството си. Връзката им е и
с множество сътресения
Федерико не може да приеме факта, че Дали харесва дамите, а Салвадор така и не показва категорично одобрение към хомосексуалността на приятеля си, въпреки че е възможно и самият той да е бил увлечен и от мъже. Дали просто не иска да го признае пред себе си?
Каквато и да е истината, отношенията им са бурни. Още по-утежняващ е фактът, че техният общ приятел – поредният гений - Луис Бунюел е открито против хомосексуалистите.
В онези времена те не само не са приети добре в обществото, но и ги арестуват. Връзката на Дали и Лорка е незаконна. За Федерико това не е чак такъв проблем, но Салвадор не може да приеме да бъде критикуван. Той е
обсебен от идеята да бъде велик, харесван, обожаван
от другите. Манията му за чуждото одобрение може би го възпира да рискува да се влюби в поета или още по-лошо – го кара да сложи край на вече разцъфналата любов.
Други биографи обаче намекват, че е възможно самият Бунюел да е бил влюбен в Лорка и затова да е направил всичко по силите си да раздели поета и художника. Всъщност именно той убеждава Салвадор да замине за Париж, където талантът му неизменно ще бъде подобаващо оценен.Лорка много тежко приема филма "Андалуското куче", който Дали прави заедно с Бунюел. Лентата е изключително странна, умишлено лишена от рационален сюжет. Състои се от поредица шокиращи образи – разрязването на око с бръснач; човешка длан, от която излизат мравки; мъж, който тегли пиано, върху което има умряло магаре. Това е един от ранните примери за експериментално кино и по-късно лентата получава световно призвание.
Сценарият е дело на Дали и Бунюел, които твърдят, че го написват само за една седмица. Заглавието обаче обижда Лорка, тъй като самият той е от Андалусия. Поетът е категоричен, че двамата му приятели се подиграват с него.
Изпитва разочарование, но и ревност,
че Салвадор и Луис са толкова близки, за да творят заедно. След този срив той заминава за Америка, където създава "Поетът в Ню Йорк". Смята се, че творбите в сборника са вдъхновени именно от мъката по художника.
Категоричният край на може би платоничната любов между Дали и Лорка поставя изкусителката Гала. Когато тя се запознава със Салвадор, е съпруга на поета Пол Елюар. Някои биографи засягат интересна случка – че самият Елюар дава на Салвадор Дали снимка на Гала напълно гола. Може би за да я нарисува, но всъщност постига единствено художникът да се влюби в нея безпаметно. Нито Пол, нито Федерико са способни да попречат на страстта на художника и рускинята.
Говори се, че родената като Елена Иванова Дянкова започва авантюрата си с десет години по-младия от нея Салвадор докато е още омъжена, и то без да крие от съпруга си.Той й дава благословията си
Според някои биографи дори след развода и последвалата сватба с Дали Гала продължава да поддържа сексуални отношения и с бившия си мъж Пол. Просто разменя официалните места на съпруга и любовника.
Тя обаче обожава Дали или поне това, което може той да й даде – освен че я отрупва с богатство и изпълнява всичките й прищевки, той й дарява най-ценното - а именно вечна младост. Красавицата страда от безумен страх от остаряването и смъртта, и най-вече от забравата. Затова се влюбва в Салвадор, който има възможността да я улови завинаги млада и жива в картините си. Рускинята не може да си позволи да е обикновена, това е най-големият ужас за нея – да се отдаде на това да е майка и домакиня. Тя така и не създава стабилна връзка с дъщеря си от брака с Пол, а по-късно признава, че възприема Салвадор и като син, и като любовник.
Гала и Дали са сякаш предопределени един за друг, ексцентрични по еднакъв начин, понякога свързвани от чувства повече като майка и син, отколкото като мъж и жена, но друг път изгаряни от неудържима страст един към друг. Двамата са си толкова самодостатъчни, че постепенно се изолират от всичките си приятели и живеят в своя леко налудничав, но пълен с талант свят. Много от близките на Салвадор открито не харесват жена му, защото вярват, че тя нарочно го обсебва, за да го притежава единствено за себе си.А Дали наистина сякаш става още по-луд в ръцете на Гала. Започва да говори, че единствено с нея може да рисува, че само тя го вдъхновява,
че когато я няма, изкуството го напуска
Вярва, че ако тя е до него, той може да стане всичко, което поиска – дори крал. Може би и заради това се решава и дори купува замък. А за благодарност Гала го държи още по-изкъсо – отива да живее в замъка сама и му разрешава да я посещава само с официално искане.
Факт е, че Гала е ексцентрична и с мания за контрол, тя много ревнува по-младия от нея художник и трудно приема той да обича друг освен нея.
Затова и разделя завинаги Дали и Лорка
Тя не понася поета и не го приема в дома им. Не одобрява и размяната на писма между двамата артисти. Всъщност Дали често споделя пламенните си чувства към Гала в писмата си до своя приятел. Това още повече дразни Федерико, който открито заявява, че не харесва тази по-възрастна обсебваща жена.
Според биографи на художника за него най-големият удар е злощастната смърт на поета. След започването на Гражданската война всички съветват Лорка да не се завръща в Андалусия, а да остане в Мадрид или дори да избяга в Париж. Той обаче не иска да слуша никого и отива в Гранада – един от най-консервативните градове по това време. Той вече е доста неудобен за властта. Произведенията му са забранени в някои кръгове, а самият той е обвиняван заради социалистическите си възгледи. Допълнително утежняваща състоянието му е и неговата сексуална ориентация, възприемана като престъпление.
Теориите какво точно се е случило във фаталния 18 август 1936 г. са много. Първоначално се твърди, че поетът е случайна жертва на улична престрелка. Много години по-късно са разсекретени документи, които доказват, че Федерико е бил арестуван и екзекутиран по заповед на крайнодесните военни власти. Той е бил прекалено неудобен с политическите си възгледи. Но не е изправян пред съд, а директно разстрелян и тялото му е хвърлено в общ гроб.
Убийството му е прикривано години наред,
защото истината е била прекалено неудобна за правителството. Останките му не са намерени и до днес, а разстрелът му е смятан за едно от големите престъпления на Гражданската война.
И въпреки че си отива едва на 37 години, той е признат за един от най-значимите испански поети и драматурзи на XX век. За него страдат всички. Но най-много може би Дали. Мисълта, че не е спасил приятеля си, довежда почти до лудост Салвадор. Той години наред не може да преодолее самообвинението, че не е предприел нищо и не е спрял Лорка. Дори в края на живота си Дали признава, че смъртта на поета е едно от нещата, които не може да се прости.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари