Без въздух гумите ще издържат повече
Проверки на налягането на въздуха, помпане, честа смяна на гуми, посещения на сервизи и най-вече спукване - някои куриери на DHL в Сингапур вече не трябва да се тревожат за това. Първите товарни бусове за доставка на логистичната компания с гуми без Michelin Uptis са по пътищата на азиатската страна от 10 януари. Това е първият пилотен проект с безвъздушни гуми при нормална ежедневна употреба по обществени пътища. До края на годината около 50 товарни буса трябва да бъдат преобути с иновативните гуми, които не се пукат. Идеята за безвъздушни гуми, известни също като непневматични гуми (NPT), не е нова. Това, което е ново обаче, е решимостта, с която производителите на гуми сега продължават напред в развитието им.
Michelin Uptis (Unique Puncture-proof Tire System) е направена от обичайната гума и фибростъкло и достига обичайната за всяка нормална гума скорост, както и носи без проблеми масата на нормален автомобил. Гумата на бъдещето
се състои от гъвкави гумени сегменти
с ъгловата форма, прикрепени към протектора и долната част. Тези гумени ъгли са изработени от каучук, полиестерна смола и въглеродни влакна и притежават свойства, водещи до намаляване на вибрациите, и плавно поглъщат неравностите по пътя.
Предимствата на безвъздушните гуми като тази на Michelin са поразителни. Такава гума не може да се спука, или да спадне. Няма и да се пръсне в движение при ниска или висока скорост, което пък ще спаси хиляди човешки животи и ще предотврати катастрофи.
Гумата Uptis също действа като окачване, тя увеличава комфорта и редуцира шума при търкаляне. Не се налага окачването на днешните автомобили да бъде модифицирано за гумите без въздух. След като по време на път гумите няма как да се спукат, нито да спаднат, в багажника се освобождава място -
резервната гума и крикът вече не са необходими
Безвъздушните гуми до голяма степен не изискват поддръжка. Те са идеални за автономни превозни средства или автопаркове, защото увеличават максимално тяхната трайност. Те са по-лесни за производство от обикновените гуми. Безвъздушните гуми могат да бъдат произведени до голяма степен от рециклирани материали. И също така са почти напълно рециклируеми.
Протекторът Uptis съвпада с протектора на конвенционалните гуми, но може лесно да бъде заменен след износване, без да е нужно да сменяте цялата гума. Новата гума е напълно готова и няма да се повреди дори и да се качите на бордюра с висока скорост, няма опасност да се образуват и странични балони. Освен това безвъздушната гума трябва да бъде значително по-трайна от класическата автомобилна гума със същите характеристики.
Безвъздушната технология е ключова за визията на Michelin за напълно устойчива гума до 2050 г. Днес 20 процента от гумите
се изхвърлят преждевременно поради спукване
(12 процента) или неравномерно износване поради лошо налягане в гумите (8 процента).
Въз основа на вътрешно проучване Michelin очаква безвъздушната технология Uptis да предотврати преждевременното бракуване на 200 милиона гуми годишно в световен мащаб, или 2 милиона тона материал.
“Като пионер в зелената логистика, имаме удоволствието да си партнираме с Michelin, за да тестваме тези безвъздушни гуми на нашите превозни средства в Сингапур. Като част от усилията ни за устойчивост ние вече преобразувахме 80 превозни средства от нашия флот от електрически ванове в Сингапур”, доволен е Кристофър Онг, управляващ директор на DHL Express Сингапур.
В момента обаче една безвъздушна гума е три или четири пъти по-скъпа от сегашните пневматични. С по-масовото производство цената ще падне, но едва ли ще се изравни с нормалните гуми.
Преди няколко години Goodyear също представи модел на гума с ламели вместо пълна с въздух. Тя се нарича Aero и в качеството си на “твърдо колело” ще може да се завърта на 90 градуса, а спиците са оформени като витла на перки. Така ще се улеснява маневреността на бъдещите автономни летящи автомобили.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари