Съветската лимузина, която не се продаваше

25 April 2023
Георги Луканов
Лимузината "Чайка" е боядисвана в погребално черно, има само един екземпляр в бяло.
Лимузината "Чайка" е боядисвана в погребално черно, има само един екземпляр в бяло.

"Чайка" струва колкото три волги, вози предимно партийни величия

Повечето от българите, които скоро са празнували половин вековен юбилей, както по-възрастните любители на колите, много добре си спомнят съветската гордост на автомобилната индустрия - "Чайка". Руската лимузина се появяваше на живо само при посещенията на председателя на ЦК на КПСС в България Леонид Брежнев и си остана като една кола мечта, защото тя никога не е пускана в свободна продажба.

Дебютирала през 1959 г., "Чайка" остава в производство повече от 20 години - спряно е едва през 1981 г. Специфичното предназначение на модела, както и липсата му в открита продажба, се отразяват и на бройката на сглобените екземпляри. През цялото време са произведени само около 3,2 хиляди GAZ-13 (заводското име на "Чайка") от всички модификации.

Красивата и прогресивна за времето си кола дава за кратък момент малко надежда, че съветската автомобилна индустрия може да настигне Америка и Европа. Уви, нейната роля е сведена до прозаичната задача да вози партийните функционери.

Иначе инженерите и дизайнерите на GAZ са успели да направят от колата почти невъзможното - с един замах да наваксат изгубеното време в надпреварата с американската автомобилна индустрия.

През 1959 г. "Чайка" е изложена на автосалона в Ню Йорк и дори американците, разглезени от изобилието на всякакви автомобили, възприемат GAZ-13 като модерна кола. През същата 1959 г. в московския "Соколники" се провежда и изложението на американската автомобилна индустрия, където за първи път на съветските граждани е показан целият блясък на моделите на General Motors, Ford и Chrysler. Различното при тях е, че това са масово произвеждани коли, достъпни за почти всеки работещ американец. "Чайка" не може да се нарече достъпна (вероятната цена на съветската партийна лимузина е оценена на тогавашните 17 500 рубли или колкото на три волги), а освен това не се и продавала.

През различно време ГАЗ-13 е подаряван на първата жена, летяла в космоса Валентина Терешкова, на кубинския лидер Фидел Кастро, на маршал Георгий Жуков, на писателя Михаил Шолохов, на балерината Галина Уланова. Казват, че колата на Терешкова е единствената бяла "Чайка". Почти всички GAZ-13 са били боядисани в строго погребално черно.

"Чайка" по отношение на новите дизайнерски решения се оказва най-модерната съветска кола. Инженерите на GAZ изоставят носещата конструкция на каросерията и избират X-образна рамка. Купето е прикрепено към него с 16 гумени подложки. GAZ-13 получава необичайната за съветската епоха автоматична трансмисия и 5,5-литров V-образен осемцилиндров бензинов двигател. Създаден е по образ и подобие на мотора на Chrysler и развива 195 к.с.

Двигателят на "Чайка" с алуминиев блок, мокри втулки и центробежна маслена помпа и дава на колата добра динамика. От място до 100 км/ч руската лимузина ускорява за 20 секунди - по съветските стандарти това е много бързо. Максимална скорост е 160 км/ч. Като се имат предвид размерите от почти шест метра и най-важното - собственото тегло от два тона, за времето си не е зле.
Руският партиен автомобил разполага с глезотии като дискови спирачки, електрически стъкла, трилентов радиоприемник с автоматична антена. Трябва да се отбележи, че "Чайка" е седан, а не класическа лимузина. В стандартния модел нямаше преграда между шофьорския ред седалки и купето. Именно преградата, а не дължината на автомобила, отличава лимузината от седана.

Съветският партиен автомобил e с автоматична скоростна кутия.
Съветският партиен автомобил e с автоматична скоростна кутия.

По специални поръчки в Горки са направени и лимузини „Чайки” (ГАЗ-13А), както и кабриолет (ГАЗ-13Б) с електрически мек покрив и без рамки на вратите. Откритата лимузина често можела да се види по време на военни паради.

Има дори и комбита "Чайка" - GAZ-13S, както и линейки, преобразувани в Рига в завода на RAF, които обслужвали само комунистическата номенклатура.

Името на лимузината обобщава красива история. Хората от Горки са свикнали с факта, че чайките летят над бреговете на Волга. Така че в моделната гама на GAZ е създадена кола "Волга", а над нея, малко по-високо - "Чайка". Дори и да е измислица, тя е красива и разбираема, като ясно разделя моделите по класове.
"Волга ГАЗ-21" и "Чайка ГАЗ-13" също са свързани с името на главния дизайнер. Лев Еремеев рисува двете коли наведнъж.

Ако мнозина наричаха "Волга" съветския Ford Mainline от 1953 г., "Чайка" получи прякора Съветския "Пакард".

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/