В театъра има един много важен неписан закон. Никога и при никакви обстоятелства да не говориш против тези, с които заедно сте се наели да будите душите на хората. Никога да не уронваш престижа и рушиш репутацията на колеги и на самия театър, дори да имаш хиляди причини. Именно заради това много актьори от трупата на Народен театър “Иван Вазов” дълго мълчат, за да не се петни името на културната институция и да не хвърлят публично кал един по друг. Но в крайна сметка голяма част от звездите не издържаха и изразиха негодуванието си в социалните мрежи. Те се обявиха срещу четирима свои колеги, поели на война срещу директора Васил Василев.
Хората, които са извън професионалните театрални среди, са крайно объркани защо всъщност е това разделение.
Кой срещу кого е, кои са тримата “самураи/мускетари”, кой е влачен за косата, кой е крещял на колеги, какво е истина и какво не е в тази война?
В словесните откровения на актьорите във фейсбук стана ясно и в същото време остана като голям въпрос това, че една актриса е станала жертва дори на физическо насилие.
За това написа Ана Пападопулу така: “За 25 години НИКОГА, НИКОГА не съм виждала колега да извлича сценичната си партньорка за косата, крещейки й зад кулисите, че с бездарници не можел да седи на една сцена. (Ще кажа само, че колежката, обвинена в "бездарие", е нещо като природно явление и национално богатство, поне от моя гледна точка. От гледна точка на критика и награди оказва се високо оценена).
Но ето, че един от тримата "борци за народна справедливост" е способен да го стори.”
До “24 часа-168 истории” стигна информацията, че актрисата, с която това се е случило, е Албена Ставрева. Същата, която този май спечели “Аскеер” за моноспектакъла “Неведение”. Колегата, който я е извлякъл за косата, бил Валери Йорданов.
Потърсена от нас за коментар, Ставрева пожела да отправим въпроса си към нея в писмен вид, а след това не отговори на съобщението и не вдигна отново телефона си.
Като свидетел на станалото Ана Пападопулу не отказа да коментира дали именно те двамата са лицата от тази случка, или не, но предпочете да говори само след като по този въпрос се изкажат първо Албена Ставрева и Валери Йорданов.
На питането на “24 часа-168 истории” дали той е човекът, за когото става дума в статуса на Пападопулу и влачил ли е Албена Ставрева за косата, Йорданов отговори така: “Написах един статус, че организирано започнаха да нападат мен от безсилие. Първо, на Ана Пападопулу й отговорих в социалната мрежа. Второ, с никого от колегите не съм имал никакви проблеми - физически, психологически или каквито и да са, преди да се появят проблемите с директора. И трето, на колегите също им написах във фейсбук, че им пожелавам весело лято, че са подадени много сигнали от много личности, от много организации и в момента текат едни проверки.
Четох онзи ден и на Дарин Ангелов някакви глупости, че съм бил целувал ръка на директора и такива неща. Доколкото ме познавате, дали мога да целуна на някого ръка?!
Ако е имало нещо някога от постановка и т.н. Навремето с Александра Василева играехме в една постановка по Райнер Вернер Фасбиндер (“Свобода в Бремен. Госпожа Геше Готфрид”). Тя играеше хубавата Клара, а аз играех нейния брат психопат, като слагах ръка на главата й, а тя се държеше за китката и трябваше да я влача по земята. Но някакви лични конфликти нямам с никого от колегите си.
А изведнъж ме атакуваха като следващия, когото ще го смачкат. Не е забавно, а е грозно, защото всички апелират срещу “тримата самураи”, а никой не поглежда, че има подписка на 1400 души за уволнението на г-н Василев, а преди това има такава, подписана от 6000 зрители. Една колежка, Жорета Николова, нарече тези хора - шлосери, лекари и шофьори. Значи 1600 лекари, шлосери и шофьори са се подписали. Не знам какво има против лекарите, които спасиха живота на мен и моята половинка преди години, която е доктор пулмолог.
Цялото това презрително отношение... освен да вдигна ръце, докато приключат проверките и ако трябва, ще отговарям. Но аз нямам проблеми с никого от колегите си - нито на сцената, нито извън нея.”
На въпроса конкретно с Албена Ставрева имали ли са някога словесни или физически конфликти, Йорданов обясни още: “Имали сме спорове, когато всеки повишава тон. И общо взето аз не съм човекът, който повишава тон, аз слушам човека, който вика отсреща.”
Крещял ли е зад кулисите, че с бездарници не може да седи на една сцена, той бе категоричен: “Такова нещо лично аз не съм си позволявал.”
На свой ред актьорът и режисьор също така обясни, че самият той е бил сериозно заплашван - физически.
“Няма да казвам имена. Имам свидетели. Ако се наложи, ще заведа дело. Това се случи след предпоследното представление на “Хъшове” на Александър Морфов, защото накрая казах на публиката, че ако някой счита за нужно, може да аплодира уволнения дисциплинарно режисьор. И след това в коридора бях физически заплашван. На което отговорих: “Както обичаш!”, затворих ръце и се усмихнах.
Аз съм крайно неагресивен човек и в момента ситуацията е толкова нелепа.
Мисля, че всичко, което се случва в момента, отклонява от проблема, който според мен, мои колеги и хиляди души шлосери и лекари е несправянето на ръководството на Народен театър “Иван Вазов” и специално г-н Васил Василев. Не виждам светлина в тунела. Много е важно институциите да поемат отговорност. Има адреси от различни организации и личности, казвам личности с голяма буква Л, защото нали уж личността нямала значение. Всички сме шлосери.”
Вече стана ясно, че именно Валери Йорданов е един от “тримата мускетари” и “активистите”, които според по-голямата част от трупата на театъра смущават спокойствието и работния процес за всички. Другите двама са Рени Врангова, жената на режисьора Александър Морфов, и Албена Колева, дъщеря на Тодор Колев. Към тяхната група се причислява и Камен Донев, макар че той не е щатен актьор в Народен театър “Иван Вазов”, но играеше на първата ни сцена като гост-актьор, преди сам да се оттегли.
Гневът на четирите артзвезди е насочен към директора Васил Василев и се отприщва след дисциплинарното уволнение на Александър Морфов, който на 29 октомври след представление на “Хъшове” надраска вратата на кабинета на PR-а на театъра с надписи “Връзки с обществеността на Ахмед Доган” и “Изчезвай”. Като причина режисьорът посочи възмущението си от факта, че Кръстева е придружила на последните парламентарни избори почетния председател на ДПС Ахмед Доган до избирателната секция.
След станалото Василев прави срещи и опитва да помири Морфов и Кръстева, за да си стиснат ръцете. Режисьорът категорично отказва да отстъпи от позицията си и настоява тя да бъде отстранена от театъра. Кръстева сама подава оставката си, а Морфов е уволнен дисциплинарно за “нарушаване на трудовата дисциплина”.
Всъщност длъжностите на Александър Морфов и Велислава Кръстева са били закрити, за да се запази Народният театър. Василев също така уточнява, че въпреки всичко спектаклите на Морфов няма да бъдат свалени от афиша на театъра.
Тогава се чуват първите гръмки призиви за оставка на директора. Дори тогавашният служебен министър на културата Велислав Минеков заема страна в спора и публично говори срещу Василев. Тогава актьори от театъра правят подписка в подкрепа на директора и искат оставката на Минеков, като дори се обръщат към президента Румен Радев, за да го призоват да бъде медиатор в конфликта.
Малко след това артистите, които се подписват, за да подкрепят директора, са в шок, когато чуват, че са били принудени да го направят, че са им били “събирани телефоните” и са били заставени против волята си да се обявят в подкрепа на директора. Те твърдят, че напълно доброволно застават зад него.
По-късно проф. Минеков се оказа единственият сменен министър в новия служебен кабинет. Сменя го маестро Найден Тодоров, който пред БНР казва, че актьорите, които защитават Морфов, са поискали от него да накаже директора, въпреки че няма правниоснования за това.
“Т.е. говорим за едно желание за линч. Това е нещо, което е обратно на правова държава, към която се стремим”, изтъква службеният министър тогава.
По думите му Васил Василев не може да бъде определен като некадърен директор на Народния театър, защото “през последните два месеца видяхме на сцената Тимофей Кулябин и Джон Малкович, това не е точно дефиниция за некадърен”.
Междувременно от тогава са извършени няколко проверки спрямо дейността на Василев и дали той спазва обявената от него концепция - нито една от тях не открива нередности, заради които той да бъде санкциониран или отстранен от поста си.
Също така става ясно, че всъщност културната институция процъфтява и за първите два месеца на годината приходите на Народния театър са 1 милион и 250 хиляди лева.
Преувеличен пожар е всъщност късо съединение на реквизит, а баджът на "Гост посетител" - мярка за сигурност
В момента, в който настъпва известно затишие, Камен Донев налива масло в огъня. Звездата обяви, че се оттегля от спектакъла, в който играе главната роля - “Животът е прекрасен”, радващ се на огромен зрителски интерес. И то въпреки че има договор да играе в 10 представления и знаейки, че последното от тях е през септември. Условието на актьора да играе във възстановения на сцената от Васил Василев спектакъл отначало е било да получи три пъти по-висок хонорар от стария си, коментирал е публично това самият директор.
Актьорът получава това, което иска. Когато обаче представлението “Животът е прекрасен” пада през февруари, изведнъж се развива голяма драма. За случилото се Дарин Ангелов пише във фейсбук, че това е станало заради “заболяване на колегата Албена Колева”, а не някакви разчиствания на сметки спрямо когото и да било. Така, както и “Двубой” и “Шърли Валънтайн”, но “За тях нищо не казахте?”, заявява актьорът.
В социалните мрежи Камен Донев стана причина на няколко пъти да се подбуди гнева на хората към Народния театър и неговото ръководство.
Единият случай е с видео, в което обяснява, че е имало предпоставка за пожар на сцената, а не е имало дежурен пожарникар в сградата. Оказва се обаче, че ситуацията далеч не е била толкова страшна. Част от реквизита на спектакъла е стара пералня, като по сценарий се изисква тя да е стара. И просто е станало късо съединение, а в този момент помощник-режисьорът веднага е подала сигнал до всички отговорни лица - енергетик, главен театър-майстор и още трима театър-майстори. Като не е имало риск за живота и здравето на екипа и на хората в публиката.
Другият случай, в който Донев се оплака, а хората в социалните мрежи се възмутиха сериозно, бе с баджа, даден му в театъра: “Гост посетител”.
Всъщност този пропуск за легитимация е такъв, само защото Донев не е част от редовната трупа на театъра. Всички щатни артисти, които са на трудови договори, имат поименни пропуски. Те имат специален чип за асансьора, който дава достъп до целия театър. Те са въведени, след като преди време всякакви външни лица са можели свободно да влизат, за да се качат в ресторанта на последния етаж. Използвайки ключовия асансьор, всеки е можел да броди из коридорите и да стигне до гримьорните, а веднъж изчезва един от мониторите, които служат на изчакващите актьори да следят действието на сцената, докато дойде тяхната част. Взети са мерки за подсигуряване на безопасността и затова са въведени пропуските с чип.
Няма нищо драматично в това, че Камен Донев трябва да използва такъв с обозначение “Гост посетител”, защото той е чисто практично средство, което му дава достъп до целия театър, а не е поименно, защото той не работи там, а се изявява именно като гост актьор на хонорар, обясняват от институцията.
Албена Колева, от своя страна, коментира, че Донев е голям артист и би трябвало портиерът да го познава, но това е - всички те са “обозначени” вече.
Че Камен Донев е голям артист, няма съмнение, но ситуацията е повече от преувеличена, коментират по коридорите на театъра.
Много от тях се видяха принудени да избухнат с искрени и шокиращи думи в социалните мрежи. Част от тях поискаха среща и разговаряха с министъра на културата Кръстю Кръстев на 27 юли. Сред актьорите са били Владимир Карамазов, Георги Мамалев, Стефания Колева, Деян и Дарин Ангелови, Виктория Колева, Биляна Петринска и др.
Те запознават министъра подробно с тяхната гледна точка относно ситуацията в театъра и атмосферата в него, споделят тревогата си, че в публичното пространство се тиражират неверни твърдения, които смущават протичането на нормалния работен процес и ги натоварват емоционално. Единственото, което са поискали, е да бъде защитен авторитетът на институцията Народен театър.
И макар да са изтощени в последната година да бъдат статисти на бойното поле, в което е превърнат театърът, артистите очакват новият сезон да им донесе повече спокойствие.
Защото театърът е жив организъм и всяка болка ще отмине, и всяка рана ще заздравее.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари