Художникът се нарежда сред най-загадъчните и нестандартни знаменитости на ХХ век. Скандалните маниери и липсата на академично художествено образование не успяват да попречат на Салвадор Дали да спечели
световна слава
През ноември 1925 г. в Барселона е открита първата му изложба, с която привлича вниманието и предизвиква противоречиви коментари. Неговите творби от този период са: "Порт Алджър", "Млада жена, гледана отзад", "Женска фигура на прозореца", "Автопортрет", "Портрет на баща". Творбата му "Панерче с хляб" дори се озовава на международно изложение в САЩ.
Основният модел, който постоянно позира на художника за създаване на женски образи по това време (преди срещата му с Гала), е сестра му Ана Мария.
1929 година променя личния живот на Дали и неговите роднини. Той среща единствената любов в живота си - Елена Ивановна Дяконова, емигрант от Русия, която е с 10 години по-възрастна от него. По това време е съпруга на поета Пол Елюар и се преименува на Гала Елюар. След първата си среща Дали и Гала никога повече не се разделят. Тя става негова любовница, богиня и муза, а по-късно и съпруга. Говори се, че до срещата си с Гала гениалният ексцентрик бил девствен.
Баща му и сестра му са ужасени от този съюз. Лишават го от финансова подкрепа и го гонят от дома им, а Ана Мария прекъсва творческите си отношения с него.
Любовниците се настаняват на пясъчния плаж в Кадакес в малка барака без удобства, където Салвадор започва да създава своите безсмъртни творби. Той постоянно изобразява Гала на платната си и я обожава. Двамата минават под венчило повече от 30 пъти в различни страни и по всевъзможни обреди.
Дълго време двойката живее щастливо, докато в началото на 60-те години хармоничните им отношения се пропукват. Възрастната Гала копнее за плътски удоволствия с млади момчета, а Дали започва да намира утеха в кръга на младите си фаворитки. За Гала той купува замък в Пубол, където самият той може да ходи само с нейното съгласие..
Дали между Гала
и Аманда Лиър
В продължение на повече от 8 години негова муза е и британският модел и певица Аманда Лиър. Срещат се в средата на 60-те години на ХХ век , когато той е над 60, а тя - едва на 18, студентка по изящни изкуства, манекенка и известна купонджийка от лондонския ъндърграунд, както и стриптийзьорка.
"Вие имате най-хубавия череп, който някога съм виждал!", казва й маестрото, заинтригуван от високата блондинка с безкрайно дълги крака. "Какъв образ - си мисли тогава тя. - Бях запленена от чара на този мъж, който ми рецитираше стихове на Лорка и ме сравняваше с "Меланхолия" на Дюрер."
Възхитителен мъж, който може да си позволи да съобщи, че е импотентен в студиото си в хотел "Мьорис" в Париж на чаша чай, заобиколен от дългокосите изпълнители от филма "Коса"..
Според свои съвременници Салвадор има само платонична връзка с Аманда, достатъчно му е да я наблюдава с часове и да се наслаждава на красотата й. Според други двамата са били повече от приятели. Той не спира да я хвали пред жена си. Често Аманда, Гала и Дали заедно посещават нощите клубове и партита. В Порт Лигат любовният триъгълник си създава определени навици. Всяка от жените умее да отстъпва място на другата без ревност, тъй като липсва каквото и да сексуално съперничество между тях.
Аманда си има стая, тя е подвластна на чара на маестрото, който всеки ден й поднася изненада ту къпане при скалите, ту лов на морски таралежи, ту гощаване с прословутата лангуста с шоколад.
Гала си прави сметки Аманда да я замести, когато тя напусне този свят. Даже иска тя да се закълне, че ще се омъжи за Дали, когато той овдовее. Аманда обаче не приема тази роля, тя е млада, животът е пред нея. Започва да пее, става популярна и двойката предусеща, че дългокраката блондинка скоро ще ги напусне.
Обсебен от мастурбацията…
Когато съдбата среща Салвадор с Гала - неговата муза и спътница в живота, той създава противоречивата си картина "Великият мастурбатор". Смята се, че платното отразява еротичното израстване на художника след появата на Гала. Жълтата фигура от композицията е автопортрет на Дали, от който "изплува" блянът му за жена.
Говори се, че художникът е отвратен от секса, но е обсебен от мастурбацията. В сюрреалистичната творба "Мрачна игра" присъства мотив на ръка в различни вариации. Разпространено мнение е, че това е почти единствената форма
на неговата сексуална активност. Намеци за тези негови увлечения се забелязват именно във "Великият мастурбатор", както и в "Хитлер мастурбира".
Една от най-известните картини на маестрото ("Великият мастурбатор") отразява противоречивото му отношение към половия акт между мъжа и жената. В детството си испанецът попада на медицинска книга със снимки на половите органи на пациенти с венерически заболявания. Оттогава младият художник започва да изпитва отвращение от секса.
“Сюрреализмът
съм аз!”
За първа известна творба на Дали се смята платното "Постоянството на паметта", което изобразява огромни разтапящи се часовници, един от тях - потичащ от маса на фона на пясъчен плаж. Картината се намира в САЩ в Музея за модерно изкуство. Макар и със съвсем малки размери, платното се смята за най-известното произведение на майстора.
През 1930 година скандалният художник посещава за първи път Париж, където се запознава с Пабло Пикасо и Андре Брьотон. По това време той прави още една решителна стъпка към бъдещия си успех: присъединява се към сюрреалистичното общество. Но и тук ексцентричният каталунец
не се вписва
в рамката
Дори сред бунтовниците на традиционното изкуство като Брьотон, Арп, Де Кирико, Ернст, Миро, Дали е черна овца. Той влиза в конфликт с всички участници в движението и в резултат провъзгласява кредото си – "Сюрреализмът съм аз!"По това време Дали пуска екстравагантните си мустаци, повлияни от испанския майстор художник Диего Веласкес от XVII век. Те се превръщат в запазена марка на външността му до края на дните му.
С Бунюел създават филма "Андалуското куче" - може би най-известният сюрреалистичен филм. Премиерата му в Париж преминава "между скандала и сензацията". Художникът е много плодотворен с идеи, което му носи постоянен значителен доход.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари