Махаме ръцете от волана срещу 1000 лв. на месец

21 December 2023
Георги Луканов
Mercedes е първата марка в света, която въведе ниво на автономност 3. Снимки: производителите
Mercedes е първата марка в света, която въведе ниво на автономност 3. Снимки: производителите

Mercedes и BMW пускат абонаменти за автопилот от ниво 3 за най-престижните си модели

Ако притежавате едни от най-скъпите и луксозни модели на Mercedes и BMW, може да се възползвате и от автономност от ниво 3, която позволява на шофьора да махне ръцете от волана и да се довери изцяло на автопилота при скорости до 60 км/ч. Тази услуга се предлага срещу абонамент от 6000 евро на година (по 1000 лв. на месец) и засега само по пътищата в Германия и в някои американски щати. Mercedes e първата компания, която въвежда на практика пълния автопилот, макар и с ограничение на скоростта в Европа, докато BMW ще предлага тази услуга от март.

Mercedes въведе безпилотна технология SAE Level 3 в Германия и САЩ с луксозния си седан S-Class и електрическия EQS. Системата Drive Pilot разчита на сензорите на серийния пакет “Асистиращи системи”, но включва и допълнителни,

които компанията смята за незаменими за безопасно автоматизирано шофиране

Те включват Lidar, камера в задното стъкло, микрофони, специално за разпознаване на сини светлини и друга сигнализация от превозни средства със специален режим на движение, както и сензор за влага при колелата.

От март можете да "карате" Серия 7 без ръце, но само до 60 км/ч в Германия и срещу 500 евро на месец.
От март можете да "карате" Серия 7 без ръце, но само до 60 км/ч в Германия и срещу 500 евро на месец.

 Tesla, General Motors и Ford може да предлагат шофиране със свободни ръце по магистралите в САЩ, но нито една от тези системи не е сертифицирана за ниво 3.

Водачът винаги трябва

да внимава какви ги върши колата и да хваща през определен кратък период от време

волана поне с едната си ръка. Освен това при този случай шофьорът винаги е отговорен и при инцидент ще бъде обвинен той, а не производителят. При ниво 3 Mercedes и BMW носят отговорност, а не шофьорът.

BMW с 3D лидар
BMW с 3D лидар

Tesla също така таксува 15 000 долара за най-добрите си функции за “пълно самостоятелно шофиране”, докато Super Cruise и Blue Cruise от GM и Ford се предлагат само за коли от най-висок клас и ще отнеме малко повече време технологията да навлезе на масовия пазар.

Една от основните причини колите на милиардера Илон Мъск да не получат автономност от ниво 3 е отказът на Tesla да внедри Lidar. Мъск твърди, че поставянето на осем камери на колата вместо Lidar е достатъчно, но инженерите мислят по различен начин.

Според тях разчитането единствено на камери без Lidar

би изложило колата на грешки при първите дъждовни капки или ярка слънчева светлина,

проблем, който може директно да доведе до автомобилна катастрофа.

Така автопилотът на Tesla е оценен като ниво 2, защото изисква активно наблюдение на водача и не прави автомобила автономен.

През 1999 г.  Mercedes S-Class беше първият, който бе оборудван със система ACC (автоматичния круиз контрол), която контролира педала на газта и спирачките, за да поддържа автоматично дистанция към автомобила отпред.

Така или иначе досега никой производител нямаше ниво на автономност, включително Full Self-Driving на Tesla и Super Cruise на GM в Америка. С технология от ниво 2 въпреки множеството видеоклипове в мрежата водачът не може законно да отклони вниманието си от пътя, независимо дали става въпрос за ръце на волана, или поглед напред. Mercedes Drive Pilot е първата одобрена система за задвижване от ниво 3, което означава, че когато е включена и всички критерии за задвижване са изпълнени,

шофьорът може законно да гледа клипове

поне докато автопилотът не предупреди водача да поеме отново контрола над колата.

BMW Personal Pilot L3 е името на новата функция в Серия 7, която освобождава човека зад волана от задачата да шофира в определени ситуации и контролира скоростта на автомобила, разстоянието до колата отпред и позиционирането на лентата вместо него.

Благодарение на своите усъвършенствани сензори това е първата система от този вид, която може да се използва и на тъмно.

В BMW Серия 7 с активиран BMW Personal Pilot L3 шофьорите ще могат да редактират имейли например или да разговарят без притеснения по телефона, докато пътуват с до 60 км/ч. Те могат също да използват цифрови услуги - стрийминг на видео от различни доставчици на централния дисплей по време на пътуване. Това прави новия BMW Personal Pilot L3 идеалното решение за времето, прекарано в бавно движещ се трафик или задръствания.

На дисплея зад волана се появяват подходящи символи, които показват дали BMW Personal Pilot L3 е наличен. Активира се и се деактивира с бутон на волана. Когато функцията се използва, клиентът

все още трябва да е готов да поеме отново задачата да шофира по всяко време,

т.е. веднага щом условията на пътя го изискват. Визуални и звукови сигнали уведомяват водача, че трябва да поеме управлението отново. Ако той не реагира както трябва, автомобилът лека-полека спира.

HD картата, с актуализиране в реално време, прецизни маршрути и постоянна координация с изключително точно GPS определяне на местоположението, работи с 360-градусови сензори, за да осигури точно позициониране и наблюдение на зоната около автомобила. HD картата е винаги актуална благодарение на актуализациите.

Освен камерите колите с BMW Personal Pilot L3 са оборудвани и с последно поколение ултразвукови и радарни сензори и високочувствителен 3D лидарен сензор за наблюдение на зоната около автомобила и ситуацията на пътя.

Lidar срещу Tesla Vision

Самоуправляващата се камера на Tesla използва Tesla vision вместо Lidar при останалите коли с нива на автономност.

Lidar (LightDetection and Ranging) е технология, която измерва разстоянието, посоката на скоростта, температурата и концентрацията на атмосферни вещества. Използва се

за наблюдение на времето, картографиране на терена и насочване за кацане на самолетите

наред с много други полезни неща. В областта на автономното шофиране се използва като ключов сензор за създаване на триизмерни изображения.

Основната разлика между Lidar и камерите в самоуправляващите се автомобили на Tesla е как те възприемат и интерпретират заобикалящата ги среда.

Lidar е технология за дистанционно наблюдение, която използва лазерен сензор за създаване на 3D карта на заобикалящата автомобила среда. Чрез излъчване на лазерен лъч, който отскача от колата и обратно към вградена леща, Lidar сензорът може точно да измерва разстоянието или позицията и формата на обекта.

Автопилотът на Tesla не ползва Lidar.
Автопилотът на Tesla не ползва Lidar.

Характеристиката на камерата на автономните коли на Tesla

е система за компютърно зрение,

която използва множество камери, инсталирани на автомобила, за да заснема визуални данни за околната среда. След това заснетите изображения се обработват от алгоритми за откриване и идентифициране на обекти.

На огромния екран можете да гледате различни стрийминг услуги.
На огромния екран можете да гледате различни стрийминг услуги.

Компютърното зрение, от друга страна, е клон на изкуствения интелект, който обучава компютрите да разбират какво възприемат визуално.

Ключово предимство на Lidar е, че може точно да открива и измерва обекти дори при слаба светлина или лошо време. Lidar също така осигурява високо ниво на детайлност и прецизност. Той е специализиран в реагирането на малки обекти, които камерите могат да пропуснат, като камъни и отломки по пътя например.

От друга страна, камерите са сравнително евтини и по-малки от Lidar сензорите. Камерите могат по-добре да откриват и идентифицират визуални знаци като пътни знаци и светофари.

Ето какво представлява системата Lidar.
Ето какво представлява системата Lidar.

Tesla премахна лидара от моделите си преди две години, отбелязвайки началото на прехода към Tesla Vision.

Tesla твърди, че в сравнение с колите на другите марки нейните са запазили или подобрили своите оценки за активна безопасност в САЩ и Европа. Дори са се представили по-добре по отношение на автоматичното аварийно спиране на пешеходци (AEB).

Камерите на Tesla са поставени на подходящи места около автомобила, включително отпред, отстрани и отзад,

за да осигурят цялостен изглед на заобикалящата го среда

Това позволява на автомобила да открива и реагира на потенциални опасности от множество ъгли и да избягва сблъсъци, твърдят хората от популярната фирма на Илон Мъск.

За предстоящото автономно ниво на шофиране от ниво 4 или 5 от американската компания разработиха свой собствен суперкомпютър, наречен Dojo.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/