2024 г.: голямото завръщане на малките коли в ерата на SUV

03 January 2024
Георги Луканов
Първият европейски бюджетен електрически модел Citroen e-C3 е на цена от 23 900 евро. Снимки: производителите
Първият европейски бюджетен електрически модел Citroen e-C3 е на цена от 23 900 евро. Снимки: производителите

Най-ниската граница на бюджетните модели на ток е 25 000 евро

С нашествието на китайските марки на европейския пазар трудно е да се определи колко точно нови модели ще направят своя дебют през 2024 година на европейския пазар. Ясно е обаче, че годината ще отбележи голямото завръщане на малките коли, и то с електрически мотор. Въпреки SUV манията малките автомобили ще са водещите, защото производителите ще се опитат да ги пуснат на пазара на по-разумни цени. За такава се смята границата около 25 000 евро. За тези пари само преди 2-3 години можеше да се купи нов просторен семеен автомобил с много екстри. Сега това е невъзможно и автогигантите се надяват да спасят пазара именно с бюджетните си модели.

Една от основните иновации в сегмента на градските автомобили за 2024 г. вече бе показана - новият Citroen e-C3, който е готов за пазарния си дебют през пролетта. Това е първият модел на групата Stellantis, който приема платформата Smart Car,

глобална архитектура, предназначена за ново поколение компактни електрически автомобили,

на които ще се навържат почти всички други марки на концерна. Градският автомобил е дълъг 4 метра и ще тръгне на пазара с електрически мотор със 113 к.с., комбиниран с 44 kWh батерия за пробег от 320 километра. По-нататък ще има и още по-икономична версия с по-малка батерия. Новият Citroen e-C3 ще бъде наличен през второто тримесечие на 2024 г. с начална цена от 23 900 евро.

Електрическата версия на новия MINI Cooper ще се прави в Китай, а тази с двигателите с вътрешно горене във Великобритания.
Електрическата версия на новия MINI Cooper ще се прави в Китай, а тази с двигателите с вътрешно горене във Великобритания.

Модерната версия на легендарния модел Renault 5 също е почти готов. Серийният модел ще е доста близък до концепта, показан преди две години. Градският автомобил ще бъде 100% електрически и ще разчита на батерия от поне 42 kWh. Дебютът се очаква през първата половина на следващата година.

Следващата година ще има място и за новия MINI Cooper, който вече може да се поръчва и в България. Емблематичният градски автомобил от MINI ще се завърне в обновен вид. Бензиновите версии ще се произвеждат в Оксфорд, електрическите ще са китайски. Автомобилът ще пристигне във версии с 3 врати, 5 врати и вероятно през 2025 г. ще се появи и като кабриолет.

Сред най-интересните градски автомобили, които идват през 2024 г., е и електрическият Fiat Panda. Името не е окончателно, но проектът вече бе потвърден официално от Fiat. Автомобилът ще струва по-малко от 25 000 евро и ще се произвежда успоредно със своя модел близнак Citroen е-С3.

Групата Stellantis има още един страхотен дебют в процес на подготовка за 2024 г. Това е новото поколение Lancia Ypsilon. Моделът е първият от новата ера на Lancia

и ще използва синергията на групата, за да създаде и електрическа версия

Дебютът е насрочен за февруари 2024 г.

Като говорим за бюджетни автомобили, на пазара идва и новото поколение на Dacia Duster , което ще бъде изградено на платформата CMF-B (същата като Jogger и Sandero). За първи път кросоувърът ще се предлага и в плъгин хибриден вариант.

Ford залага големи надежди на новия Explorer.
Ford залага големи надежди на новия Explorer.

Сред новите модели, които пристигат през 2024 г., е и новият Fiat 600 Hybrid (вече наличен за поръчка в много от европейските страни), който ще се присъедини към Fiat 600 Electric, представен миналия юли. Освен това от същата платформа Stellantis планира дебюта на новия градски джип, който ще се казва Alfa Romeo Milano и ще се предлага в електрически и бензинови версии.

Освен това през следващата година ще започнат продажбите на новото Renault Rafale. Това е  SUV Coupe, предназначено да стане еталон на европейския пазар. Продажбите на Cupra Tavascan, първия SUV с нулеви емисии в гамата Cupra, също ще започнат през пролетта на 2024 г.

Сред колите, планирани за 2024 г., е и Ford Explorer, ключов модел за бъдещето на Ford, разработен заедно с Volkswagen. Моделът ще се прави на MEB платформата на германската компания и ще се произвежда изключително в електрическа версия, с възможност за избор между различни конфигурации. Освен това във Ford се готвят и за дебюта в Европа на електрическия Ford Puma, който цели

да повтори успеха, постигнат от бензиновата версия 

през годините.

Porsche Macan разкрива интериор с три екрана и и технология за добавена реалност.
Porsche Macan разкрива интериор с три екрана и и технология за добавена реалност.

Сред основните иновации, които пристигат за европейския пазар на четири колела в SUV сегмента, е новата Skoda Kodiaq, която ще можем да видим по пътищата от следващото лято. Второто поколение на кросоувъра на Skoda ще има като отправна точка в гамата plug-in хибриден вариант, който обещава повече от 100 километра електрически пробег.

Сред дебютите на 2024 г. за SUV сегмента е и този на петото поколение на Hyundai Santa Fe. Този модел ще се предлага в различни варианти. Всъщност ще има пълна хибридна версия, която ще допълни плъгин хибрида. И двете модификации ще се базират на 1,6-литров турбо бензинов двигател, комбиниран с автоматична скоростна кутия. Дебютът вече е потвърден за първата половина на 2024 г. Ценоразписът все още не е известен, но сигурно ще започва от 60 000 евро.

Сред най-интересните модели на SUV пазара, които пристигат през следващите няколко месеца, е Mazda CX-80. Той трябва да се превърне в новия топмодел от кросоувърите на японската марка. Все още има малко налични данни, но е ясно, че този джип ще бъде plug-in хибрид, но ще се предлага и в мека хибридна дизелова версия. Дължината на колата е 4,9 метра. Ще дебютира на пазара през втората половина на годината.

През 2024 година ще излезе и новото поколение Toyota Land Cruiser. Този SUV на японската компания

ще потвърди своя офроуд характер

Версията с 2,8-литров турбодизел с 8-степенна автоматична скоростна кутия с мощност 204 конски сили също е потвърдена за Европа.

Освен това мек хибриден вариант на дизеловия двигател също се очаква да дебютира, но през 2025 г.

Голямо очакване има и към второто поколение Porsche Macan, разработено на новата PPE платформа (произведена от Porsche и Audi). Кросоувърът ще има изцяло електрическа версия.

Друга интересна премиера е тази на Lexus LBX, компактен SUV, официално представен миналия юли. Доставките ще започнат през февруари. В премиум сегмента има място и за новото BMW X3, което ще пристигне на пазара и в рlug-in хибридна версия.

Идва ред и на Audi A6 e-tron и Q6 e-tron. Новите електрически автомобили от компанията от Инголщат ще бъдат разработени на

платформата PPE, новата отправна точка за електрическата гама на Volkswagen Group

и по-специално за няколко нови модела Audi и Porsche. В момента информацията за двата модела все още е ограничена, тъй като дебютът е планиран за втората половина на 2024 г.

Кросоувърът EL6 на Nio вече е достъпен за закупуване в Германия, Нидерландия, Швеция, Дания и Норвегия.
Кросоувърът EL6 на Nio вече е достъпен за закупуване в Германия, Нидерландия, Швеция, Дания и Норвегия.

Сред електрическите автомобили, които пристигат на пазара през следващите няколко месеца, ще бъде и Volkswagen ID.7 Tourer . Това е новото електрическо комби с двигател с 286 к.с. и 77 kWh батерия, което ще обогати гамата на Volkswagen с нулеви емисии. Вече официално бе разкрито, че комбито ще бъде налично на пазара през първото тримесечие на 2024 г. Версията седан започва от около 65 хиляди евро и комбито ще е поне с 5000 евро отгоре.

Освен изброените модели на Стария континент ще пристигнат и десетки коли на китайски производители. Много от компаниите обаче нямат представителства във всички европейски държави и не може да се предвиди с точност кога и кои точно модели ще направят своя европейски дебют.

Една от най-иновативните компании за електрически автомобили, появила се от Китай на Стария континент - HiPhi, пуска изцяло електрически SUV, за да се справи с конкуренцията на Tesla Model X, Audi Q8 e-tron и BMW iX. HiPhi X има 97 kWh батерия, която е съчетана с два двигателя отпред и отзад и осигурява максимален пробег от 460 км. Купувачите могат да избират между два модела при пускането на пазара – конфигурация с четири или шест места. Сред уникалните характеристики

се включват фарове, които могат да прожектират изображения или дори филми,

както и врати с автоматично отваряне без докосване. В момента се приемат поръчки в Германия и Норвегия, но се очаква компанията да обяви и други европейски пазари, на които ще навлезе по-късно през годината. Цените за шестместен HiPhi X започват от 109 000 евро, а за четириместен - от 123 000 евро.

След Atto 3 SUV и хечбека Dolphin, най-новият модел на BYD и най-амбициозният до момента е изцяло електрическия седан Seal. Конкурирайки се с модели като Tesla Model 3, BMW i4, Polestar 2 и Ioniq 6 на Hyundai, Seal се предлага със задно и задвижване на четирите колела. И двете споделят една и съща батерия от 82,5 kWh. По отношение на пробега, вариантът със задвижване на задните колела може да постигне 570 км с едно зареждане, докато моделите със задвижване на всички колела имат прогнозиран пробег от 520 км.

BYD, или Build Your Dreams, е продал повече от 3,5 милиона автомобила и е пионер в технологията за батерии повече от две десетилетия. Батерията на китайската компания използва LFP химия, така че не съдържа кобалт и е по-евтина за производство от литиевойонните батерии, тъй като са необходими по-малко ценни материали.

Новият модел трябва да пристигне в Европа през последното тримесечие на годината с цени, започващи от 44 900 евро.

Прекрасна изцяло електрическа двуместна спортна кола - Cyberster, ще бъде пусната на европейския пазар от  MG, една от най-успешните китайски марки в Европа.

Част от групата SAIC, най-големия производител на автомобили в Китай, MG се фокусира предимно върху семейни електромобили на конкурентни цени, така че това кабрио

бележи тяхното дългоочаквано завръщане към производството на спортни автомобили MG

Вдъхновен от класическите британски спортни коли, Cyberster е най-мощният сериен автомобил на MG до момента. Приблизително със същия размер като BMW Z4 или Jaguar F-Type, се очаква да има пробег до 480 км и ще се предлага във версии със задно и задвижване на четирите колела. Корените на MG датират от 1924 г. от Великобритания и автомобилът ще бъде пуснат на пазара като част от честванията на стогодишнината следващата година.

Електрическият кабриолет MG Cyberstar
Електрическият кабриолет MG Cyberstar

Подобно на Polestar и Lotus, Zeekr е част от Geely Group, която също притежава Volvo и заедно с Mercedes-Benz са партньори в Smart Automotive. Основана само преди две години, марката Zeekr има международни амбиции и пуска своите флагмани Zeekr 001 и Zeekr X в Европа, като първите доставки започват през есента.

Zeekr X е малък електрически кросоувър, който споделя много общо със Smart #1 и Volvo EX30 и първоначално ще се предлагат две версии, с един двигател и вариант с два мотора. Zeekr X стартира с 69 kWh батерия, която може да осигури пробег до 440 км. Наличен за предварителна поръчка сега в Нидерландия и Швеция, други европейски пазари се очаква да се присъединят към тяхното портфолио от продажби по-късно през годината. Цената на Zeekr X започва от 44 990 евро за модела Long Range с един двигател.

Nio, основана през 2014 г.,

е наречена Китайския отговор на Tesla

Вече се приемат поръчки за изцяло новия EL6 на Nio в Германия, Нидерландия, Швеция, Дания и Норвегия. Проектиран да се конкурира с Tesla Model Y и BMW iX3, EL6 носи нещо ново в електрическия семеен SUV под формата на технология за смяна на батерията. Идеята е чрез елиминиране на цената на батерията от общата цена EVS да стане достъпен за по-широка аудитория.

С тази технология притежаването на електрически автомобил е по-осъществимо за хора, които редовно изминават големи разстояния, тези, които нямат достъп до домашно зарядно устройство, и всеки, който има притеснения относно дълготрайността на батерията.

Смяната на изтощена батерия с напълно заредена отнема само 5 минути. Въпреки това удобството и успехът на модела на Nio зависят от това колко широко са разположени станциите за смяна на батерии, но в момента има само 16 в цяла Европа.

EL6 се предлага с избор от два пакета батерии. Базовият модел има батерия от 75 kWh, докато топвариантът получава 100 kWh модул и пробег до 520 км.

Ключови думи
MG

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/