Българката Ваня, която е от първия ден във фейсбук, вече почти не публикува

13 February 2024
Димитър Мартинов
Социалната мрежа на Марк Зукърбърг придоби чат приложението WhatsApp за 19 млрд. долара през 2014 г.
Социалната мрежа на Марк Зукърбърг придоби чат приложението WhatsApp за 19 млрд. долара през 2014 г.

Кратките видеа се оказват единствената сфера, в която от компанията на Марк Зукърбърг не могат да завземат първото място

Още от първия ден на фейсбук в социалната мрежа има и българка. Това е Ваня Пашева, която по това време е студентка. Историята ѝ бе разказана от “24 часа” през 2014 г.

10 години по-късно Пашева все още пази и ползва профила си. Самата тя се изненада, че е първата българка в социалната мрежа, и дори изрази съмнения. Номерът ѝ - във фейсбук всеки акаунт получава число, равно на това кой поред регистрирал се е, обаче сочи друго. Разбира се, възможно е някоя дама, която се е омъжила за чужденец и е взела чуждо гражданство, да е преди Пашева. Има вариант и някой, който в последствие е изтрил акаунта си, да е бил пръв. Така например дори профилът на Марк Зукърбърг не е с число 1, а с 3. Това е така не защото някой го е изпреварил, а поради простата причина, че първите два акаунта са били тестови.

Днес Пашева почти не публикува в социалната мрежа, но бързо отговаря на получените в нея съобщения. Профилът ѝ е отрупан с честитки за няколко рождени дни. Един от последните постове на Ваня - от 10 януари м.г., е за набиране на средства. Тя го е споделила от нейн приятел, вместо да получава подарък за рождения си ден. Избраната кауза е да се подпомогне финансирането на американски училища в България.

Публикацията преди нея е от 2019 г. Ваня качва изявление на свой състудент от Харвард и посочва, че за съжаление той е пропуснал сбирката на класа, тъй като е бил несправедливо задържан в Южен Судан.

Заради това, че в първите си две години фейсбук е само за учещи, по това време сайтът свири ритъм китара, а водещата социална мрежа е майспейс. В нея няма такива ограничения, а и потребителите могат да персонализират личните си страници. При това не само визуално, но дори да сложат предпочитаната от тях музика. Всичко това обаче изисква мощни компютри, каквито има в САЩ, но не и в голяма част от света.

От фейсбук забелязват проблема и решават да поддържат дизайна си опростен. Така с отварянето бързо задминават майспейс, който през 2012 г. е толкова непосещаван, че Джъстин Тимбърлейк го купува за едва 25 млн. долара. Чак 2 години по-късно фейсбук пробва да сложи по-красив и сложен дизайн. Отказват се след само 2 месеца. Оказва се, че докато аз имам гигантски, ефектен 27-инчов монитор с огромна резолюция, много хора по света го нямат. Малката резолюция и малките екрани са по-разпространени в света от гигантските екрани на Apple или Dell. И старият дизайн, който тествахме, не изглежда никак добре на 10-инчов нетбук. Всъщност дори една публикация може да не се побере във видимата част на екрана. Плюс това много хора, използващи сайта, го отварят само от PC — не от мобилни телефони или таблети. И скролването чрез кликване или издърпване на скролираща лента е масово, защото не всички имат тракпадове или скролиращи колелца. И повечето скролиране или повечето движения на мишката правят сайта по-труден за употреба, коментира тогава продуктовият дизайнер на фейсбук Джули Жуо.

И докато съперничеството с туитър бе странично - във фейсбук човек може да пише постове без ограничения в знаците, при 144 в другия сайт, чиито хаштагове бяха добавени и в мрежата на Марк Зукърбърг, се появиха други конкуренти. Инстаграм например стана хит сред младежите, които не искаха да са в другите социални мрежи. Така де - търсеха свое място, далеч от родителите им, които бяха във фейсбук. Затова компанията на Марк Зукърбърг предприе хитър ход и купи инстаграм.

Част от младите обаче предпочитаха снапчат. Там можеха да се качват изчезващи след 24 часа снимки. Пък и се разкрасяваха с помощта на различни филтри. След неуспешен опит да купят и това приложение, въвеждат функциите в инстаграм Няколко години по-късно те вече са факт и във фейсбук.

В последните години обаче младите пак се преориентираха и мигрираха в ТикТок. В приложението чрез скролване човек може да гледа кратки видеа. От инстаграм бързо ги добавиха, а фейсбук последва техния пример. Засега обаче тикток е лидер в сегмента. Заради излъчването на живо на това как се играят игри, се добави и функцията за пряко предаване и в двете социални мрежи. Преди това те изоставаха от няколко специализирани сайта, но в последно време наваксват, тъй като подписаха договори за ексклузивно предаване на големи гейминг турнири.

Конкуренцията обаче бе не само на нивото на социалните мрежи, а и в приложенията за чат. Първо фейсбук отдели месинджър в отделна апликация за смартфоните, а сайтът остана общ, макар да има вариант да се гледа и само този със съобщенията. Така се справяше с аймесиджис на айфон. Появи се обаче уатсап, което се превърна в доминиращото приложение за онлайн съобщения и разговори, някои и с видео. Фейсбук добави картина към своя месинджър, след като вече имаше обаждания. Това не помогна и през 2014 и уатсап бе закупен от компанията на Марк Зукърбърг. В момента то е водещото приложение за комуникации. Срещна конкуренция само в сферата на криптираните съобщения и разговори. Затова бяха наети специалисти, които да имплементират технологията. Те дори надхвърлиха очакванията и сега криптирането не е опция, а се прилага при всяко съобщение и всеки разговор. Така те са достъпни само от устройствата, от които се водят. За удобство на потребителите обаче могат да се запазят на бекъп и възстановят от нов дивайс, ако потребителят желае. Скоро фейсбук ще съчетае съобщенията от месинджър, уатсап и инстаграм на едно място.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/