В студа спадат по-бързо
През зимата съществува шофьорски мит, че недостатъчно напомпаните гуми са по-добри за каране в снежни условия, защото тогава гумите имат по-голям контакт със земята. Въпреки че това не е технически неправилно (понякога е дори полезно, например, за да излезете по-лесно от дълбок пясък или кални коловози), всъщност никога не е безопасно да шофирате умишлено с ниско налягане в гумите, дори при обилна снежна покривка и ниски температури.
Шофирането с недостатъчно напомпани гуми увеличава многократно вероятността от катастрофа и в студените месеци според проучване на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ. Само добре напомпаните гуми
се движат по-добре през снега, пестят гориво
и не на последно място - издържат по-дълго.
Автомобилните гуми на повечето модели обикновено се помпат до налягане от 2 до 2,4 бара, а препоръчителната цифра за даден модел е написана на специален стикер някъде по колата (обикновено върху вътрешната страна на шофьорската врата). Тези определени от производителя стойности трябва да се използват целогодишно, защото няма различни цифри за лятото и зимата.
Никой не отрича обаче, че външната температура все още влияе върху налягането в гумите. Ето защо през зимата трябва по-често да се проверяват гумите, както и по-честичко да се помпат, отколкото през летните месеци. Всичко това се прави, за да може
да се поддържа идеалното налягане,
което е един от най-важните фактори за безопасността при шофиране.
През лятото няма такава нужда, тъй като молекулите на по-топлия въздух в гумата се движат по-бързо и се “сблъскват” повече една с друга, повишавайки налягането в гумата до необходимото ниво. Когато температурата спадне, въздушните молекули се забавят и се “залепват” една за друга, което води до спад на въздушното налягане и потенциално недостатъчно напомпана гума.
На практика много производители на гуми изчисляват, че гумите губят 0,06 бара за всеки спад на външната температура с 10 градуса. По същия начин паркирането на колата за по-дълъг период от време през зимата обикновено посреща собственика с частично изпуснати гуми.
Ако колата има система за следене на налягането в гумите, предупредителната лампа ще се активира, когато налягането падне с поне 25 процента. Тази малка иновация в света на автомобилите е особено полезна за следене на налягането в гумите в студено време.
Ако нямат този сензор,
гумите се проверяват още след като колата е паркирана
само за няколко часа (шофирането повишава температурата на въздуха и по този начин налягането на въздуха в гумите), за да се получи най-точната стойност на загубата в сравнение с предписаната.
Най-добре е гумите да се проверяват веднъж месечно, тъй като при по-слабо напомпани гуми с по-нисък страничен профил невинаги падането на налягането се вижда “на око”, както при тези с по-висок профил.
Други признаци, че гумите може да са недостатъчно напомпани, са ако воланът започне да се тресе, ако само едната гума “дърпа настрани” или е необходим “повече път” при спиране.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари