Учени доказаха, че самочувствието е ключът към успеха

23 December 2024
MenTrend.bg
Самоувереността и самочувствието са основните компоненти на успеха
СНИМКА: Фрийпик
Самоувереността и самочувствието са основните компоненти на успеха СНИМКА: Фрийпик

Забравете за извора на младостта - изследователи смятат, че са открили рецептата за неспиращ успех във всяко начинание. Pрофесори от Норвежкия университет за наука и технологии (NTNU) се заемат да определят кои личностни характеристики са необходими, за да станеш добър в нещо. Проучването им установило, че тези, които имат повече воля, обикновено притежават и една важна характеристика и тя е свързана с позитивното мислене.

Те накарали повече от 1500 участници да попълнят въпросник, в който да оценят своята отдаденост, хъс и нагласа. Доброволците в проучването били между 13 и 77 години, като средната им възраст е била 26 години.

Изследователите се интересували най-вече от участниците с най-висок и най-нисък резултат по отношение на нагласата. Лицата с положителна нагласа имат това, което изследователите наричат „нагласа за растеж", което означава, че те вярват, че интелигентността и уменията могат да бъдат развити чрез упорита работа, отдаденост и усилия и виждат препятствията като възможности за развитие и усъвършенстване.

„Фиксираната нагласа", от друга страна, означава, че вярвате, че интелигентността, талантите и личността са вродени и не могат да се променят, независимо от усилията. Хората с подобен тип начин на мислене са склонни да избягват предизвикателствата, да се отказват, когато нещо е трудно и да приемат конструктивната критика като лична атака.

„Откриваме големи разлики в ентусиазма и решителността, когато сравняваме 5%, които имат най-позитивна нагласа, с 5%, които са най-негативно настроени", казва Хермундур Сигмундсон, професор в катедрата по психология в NTNU.

"Хората, които вярват, че ще успеят, са много по-запалени и имат по-голяма воля от тези, които нямат такава нагласа. Важно е да научим какво определя тези положителни или отрицателни мисли. Тази информация може да се използва, за да се разбере как да се повиши мотивацията, да се преследват дългосрочни цели и да се поддържат усилията ", добавя той.

Сигмундсон нарича това „придобиване на усещането „Аз мога".

„Може да се твърди, че нагласата за растеж трябва да бъде всеобхватна в нашето общество. Както в училищата, така и в спорта, в професионалния живот и в рамките на семейството", пише Сигмундсон в новото изследване, публикувано наскоро в списание Acta Psychologica.

Как да развием нагласа за растеж

Университетът „Пърдю" е определил 10 начина, с които да се откажете от фиксираната нагласа и да я замените с нагласа за растеж.

1. Осъзнайте себе си: обърнете внимание на това, което се случва, когато допуснете грешка или се изправите пред препятствие.

2. Учете се от други хора с нагласа за растеж - получете техните съвети и обратна връзка.

3. Запишете целите си, за да имате по-голям шанс да ги постигнете.

4. Дайте приоритет на тези цели пред фокусирането върху вашите качества и умения, което е поведение, характерно за фиксираната нагласа.

5. Приемайте нови предизвикателства и си напомняйте, че те са възможност да се развивате и учите.

6. Променете гледната си точка към неуспеха, който е шанс да научите или да откриете нещо ново.

7. Бъдете търпеливи: напредъкът не е линеен. Регресията преди напредъка е част от процеса.

8. Радвайте се на успеха на другите и ги питайте как са го постигнали.

9. Събирайте обратна връзка от другите и я използвайте, за да се подобрите.

10. Признайте пред себе си, че може би все още не сте добри в нещо и просто имате нужда от повече време и практика.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/