YouTube стана на 20 години и е готов да победи телевизията

26 February 2025
Димитър Мартинов
През 2009 година на Айфеловата кула бе организирана и кино прожекция на филм, качен в YouTube.

СНИМКА: РОЙТЕРС
През 2009 година на Айфеловата кула бе организирана и кино прожекция на филм, качен в YouTube. СНИМКА: РОЙТЕРС

Сайтът оцеля и след TikTok манията, дори пусна специално приложение за слушане на музика

Какво общо имат помежду си Гангнам стайл и Харлем шейк? Не, това не са поредните TikTok предизвикателства, а два от феномените, създадени от YouTube. Порталът за видеообмен навърши 20 години на 14 февруари. И датата не е случайна, защото най-големият видеопортал в света всъщност започва като онлайн място за запознанства и бърз секс. 

Идеята за портала за видео се ражда през 2004 г. и е съпътствано от 2 събития. Първото е цунамито в Индийския океан, което отне живота на над 280 000 души, а второто - инцидентът на “Супер боул”, при който Джъстин Тимбърлейк остави Джанет Джексън по гола гръд. И от двете събития хората търсеха видео, но не можеха да намерят. Така бе показана дупка в пазара.

Преди да се опрат на тази идея обаче, създателите на YouTube - бившите служители на paypal Стив Чен, Чад Хърли и Джавед Карим, искат да направят сайт за видеозапознанства. Дори

пускат обяви, че ще плащат на жените по 20 долара, за да качат свой клип

в платформата. Сумата съвсем не е дребна за онези години, но въпреки това тримата не получили нито един отговор. Затова се преориентират и решават да направят портал за видеообмен. Въпреки че е пуснат на 14 февруари, първите 2 месеца са пробни - само избрани потребители, получили линк от създателите, могат да тестват сайта. За тримата най-важно е качването на видеата да е максимално лесно. Целта е да не отнема повече от няколко кликвания, в противен случай хората могат да се откажат.

На 25 април е качено и първото видео. То е с дължина от 19 секунди, казва се “Аз в зоогическата градина” и е публикувано в канала на Карим. Негов приятел го е снимал пред слоновете в зоогическата градина в Сан Диего. “Най-якото нещо е, че тези момчета имат наистина, наистина дълги хоботи и това е страхотно”, казва един от основателите на YouTube в краткия клип. Днес той има 348 милиона гледания и е единственият клип, който Карим е качил.

3 неща спомагат много за възхода на YouTube. През 2005 година телефоните вече имат камери и мнозина правят канали, където качват видеата си. Те са подобни на клипа на Карим - неформални. Друг важен фактор е, че сайтът автоматично зарежда клиповете с  битрейт 330 Kbps и резолюция 320 на 240 пиксела. Така и хората с бавен интернет можеха да гледат клипове, а по онова време повечето потребители на мрежата не могат да се похвалят с впечатляваща връзка.

В годините преди бутона за споделяне обаче най-важна се оказва друга функция - опцията за вграждане на клипове в други сайтове - ембедването. Така клиповете от YouTube се качваха във форуми и блогове, както и в особено популярната в началото на века социална мрежа MySpace. 

За по-малко от 6 месеца от пускането си в YouTube се появява и

първият клип с над 1 млн. гледания

Във видеото Роналдиньо пробва новите си бутонки и последователно умишлено удря горната греда няколко пъти, без да позволява на топката да падне на земята. До декември YouTube вече има 8 милиона активни потребители всекидневно, а през ноември 2006 година сайтът е продаден на Google за 1,65 милиарда долара.

Онлайн гигантът се заема да прави промени и въвежда първата партньорска програма със създателите на съдържание, за да ги задържи. Избрани са 30 души, които да печелят пари от рекламите, които се показват в клиповете им. Постепенно програмата се разраства, a Google специално променя рекламната си платформа AdSense, за да е годна за видео. Въведена е и функцията хората да се абонират за отделни потребители и така в началната си страница да виждат съдържание от тях.

Със закупуването от Google настъпват и други важни промени - през 2007 г. YouTube почва да разработва версии за различните страни. Тази за България е пусната през 2014 година и попадането на видео в категорията Trending почти сигурно гарантира, че клипът ще получи поне 200 000 гледания.

През 2012 година пък са пуснати първите награди -

така наречените бутони. Те се дават за 100 000, 1 млн., 10 млн., 50 млн. и 100 млн. абонати. Притежанието на подобна награда е повод за гордост, масово ютюбърите ги излагат в студиата, в които снимат. Е, има и изключения като най-известния басист в YouTube Davie504, който използва бутона за тяло за бас китара.  Корейският рапър PSY стана звезда с клипа си Gangam Style.

Корейският рапър PSY стана звезда с клипа си Gangam Style.

А да си каналът, който най-много хора са избрали да следват, се превърна и във война. Тя се разигра през 2018 и 2019 година. Във фокуса ѝ бяха шведът Феликс Шелберг, известен като PewDiePie, и индийската компания за филми и музика T-Series. Започва, след като става ясно, че индийците са на път да задминат шведа, прочул се с клиповете си как играе игри и различни пародийни клипове. В следващите няколко месеца той пуска шеговити видеа как е обикновено момче и е изправен пред цяла корпорация. В Индия те са блокирани, защото съдържали расистки стереотипи. PewDiePie получава огромна подкрепа от редица ютюбъри, сред които и Mr. Beast, който днес е човекът с най-много абонати в YouTube - над 360 млн. В крайна сметка T-Series задминават шведа на 14 април 2019 г. Войната обаче е толкова сериозна, че когато 5 години по-късно Mr. Beast ги изпреварва, туитва само “Това е за PewDiePie”.

Освен за абонати обаче състезания има и за най-гледан клип

Напълно неочаквано през 2012 година световно неизвестният корейски рапър Psy взриви портала за видеообмен с песента си Gangam Style. Видеото, в което той танцува и прави специфични жестове и подскоци, стана първото, което достигна 1 милиард, а след това и 2 млрд. гледания. Клипът бе най-показваният цели 1689 дни. И до днес е най-коментираният. А на първо място по брой гледания и сега е кореец. Само че дете. Клипът Baby Shark Dance е с над 7 млрд. гледания и представява изпълнение на популярна корейска песен на английски от дете. Качен е от образователния канал PingFong.

Освен развитие обаче Youtube често търпи критики. Някои са за това, че не упражняват достатъчен контрол над съдържанието и понякога се прокрадват клипове с екстремистки послания и дори ужасяващи сцени като убийства. След сигнали сайтът ги сваля веднага, взема мерки и да не се появяват отново. Най-много критики обаче онася заради това, че не защитава достатъчно авторските права. Затова от компанията измислиха хитър начин и въведоха алгоритъм, който да открива такива. Ако все пак нещо се промъкне, притежателят на авторското право има няколко опции. Едната е директно да поиска свалянето на видеоклипа. Другата е да реши той да остане, но да получава всички приходи от него. Това е опцията, предпочитана от много музиканти, тъй като хората често качват клипове с песните им.

А самият YouTube е толкова популярен за слушане на музика, че дори пусна отделно приложение - YouTube Music. В него аудиото е с по-високо качество. To e 4-ото най-ползвано приложение за музика в света.

От 9 години пък YouTube предлага и платен абонамент

Чрез него хората могат да гледат видеа без реклами, имат достъп и до авторските продукции на сайта. Абонаментът в България струва 12 лева на месец за един акаунт, а опцията за семейство е 26 и позволява добавянето на до 6 профила. Тъй като цените са различни за отделните държави, сайтът отчита къде е основното място на пребиваване на човек и не му дава да си купи по-евтин абонамент, докато е на почивка в друга страна.

А след революцията с кратките видеа, станала с избухването на TikTok, YouTube също ги интегрира. За да задържи създателите на съдържание, въведе и 2 нови опции - човек да се абонира за профилите им и да има достъп до ексклузивно съдържание, както и да прави отделни дарения. 

Сайтът е толкова популярен, че всяка минута се качват по 500 часа ново съдържание. И докато всеки клип на Mr. Beasт моментално става хит, масовото видео има едва 41 гледания.  След 20 години като водещ сайт за видео YouTube в момента работи по различни интерактивни формати, технологии за добавена реалност и образователни инструменти. Прогнозите са, че догодина ще изпревари традиционната кабелна телевизия в САЩ по гледаемост.

Ключови думи
PSY

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/