Колите ще се управляват като в компютърна игра

13 April 2025
Георги Луканов
Lexus RZ 450e може да бъде поръчан с електронната кормилна система Steer-by-Wire срещу 2000 евро. Снимки: производителите
Lexus RZ 450e може да бъде поръчан с електронната кормилна система Steer-by-Wire срещу 2000 евро. Снимки: производителите

Компаниите преоткриват системата без механична връзка с предните колела, въвеждат я масово

След почти 25 години на отлагане първите автомобили, оборудвани със системата Steer-by-Wire, т.е. волан, контролиран 100% цифрово и без механична връзка с колелата, най-накрая излизат на пазара.

При Steer-by-Wire (SbW) завъртането на волана се улавя от сензори, а електронни контролни модули (ECU) изпращат сигнали към електромоторите или двигателя с вътрешно горене, които управляват движението на колелата.

На практика Steer-by-Wire е система за управление на автомобила, при която воланът работи като джойстик в компютърна игра. Завъртането на кормилото директно

не движи колелата, а изпраща електронни сигнали към компютър, който пресмята и активира

механизмите за завиване. Както при плейстейшън няма механична връзка и воланът се превръща просто в един “контролер”.

Това е кормилната система без механична връзка между волана и колелата - Steer-by-Wire.
Това е кормилната система без механична връзка между волана и колелата - Steer-by-Wire.

Цялата магия е в софтуера. Компютърът решава колко рязко да завие колата, дали да добави съпротивление или дори да коригира движението например при занасяне.

Както в компютърната игра, където може да се настрои чувствителността на джойстика, така и тук

производителите могат да променят поведението на волана

- лек за движение в градски условия или по-тежък за магистралата.

Може би сте играли Gran Turismo с force feedback волан и сте си мислили “Ако колата в реалния живот се управляваше така...”. Е, точно това е системата Steer-by-Wire.

Тя между другото дебютира на сериен модел преди цели 13 години и имах късмета да я пробвам както в реални пътни условия, така и на писта. Моделът бе Infiniti Q50 и разполага с резервна механична връзка, ако електрониката вземе да откаже.  

Първият сериен модел с революционната система е Infiniti Q50, излязъл преди повече от 10 години.
Първият сериен модел с революционната система е Infiniti Q50, излязъл преди повече от 10 години.

Сега същата програма при управление без механична връзка на волана с колелата, а с кабел, вече може да бъде вградена на електрическите модели Lexus RZ 450e и Toyota bZ4X.

През следващите месеци се очаква все повече електрически и автономни автомобили да използват Steer-by-Wire, защото тя е идеална за интеграция с напреднали системи за управление.

Електронното управление на Steer-by-Wire позволява по-прецизна настройка на поведението на кормилната система според скоростта и условията на шофиране.

При нея вибрациите не се усещат. Няма механична връзка, което означава, че ударите от пътя не се предават на волана.

Липсата на кормилен вал пък позволява по-гъвкаво разполагане на компонентите в моторния отсек и интериора.

Системата може автоматично

да регулира съпротивлението на волана в зависимост от скоростта или условията на пътя

Управлението чрез кабел също отваря нови възможности за системите за подпомагане на водача. ESP може да бъде оборудвана с активна система за подпомагане на кормилното управление, така че ще може да се намеси още по-ефективно в случай на загуба на контрол.

Steer-by-Wire може да се интегрира лесно със системи за автономно шофиране, тъй като управлението е изцяло електронно.

Системата изисква прецизни сензори, актуатори и софтуер, което увеличава производствените разходи. Ако си поръчате новия Lexus RZ 450e с тази кормилна система,

ще трябва да доплатите 2000 евро

По принцип водачът няма да забележи разлика, тъй като операциите са идентични. Разликата обаче е, че кормилната колона изчезва. Това следователно елиминира механичната връзка с кормилната рейка и следователно с предните колела. Това има голямото предимство, защото прави възможно намаляването на движенията, изисквани от волана по време на маневри с ниска скорост. Достатъчно, за да направите пълен обратен завой с половин оборот на кормилото.

Освен Lexus, който вече оборудва своя електрически RZ за Европа с новата система, Nio е готов с модела ET9, но не е сигурно, че ще бъде пуснат на Стария континент. Tesla го инсталира и на Cybertruck, но “камионът” не се продава в нашия регион. Системата на Nio е разработена от немския производител на оборудване ZF, който вече я е продал на повечето европейски производители на автомобили.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/