Последиците от това как се чувстваме наистина и какво споделяме в интернет

25 March 2022
Теодора Шопова

Социалните медии предоставят еднаква възможност на всички да споделят съдържание. В замяна на това трябва да се справите с този невидим натиск, за да поддържате публикациите си нови и интересни. Мотивацията да угаждате на аудиторията ви кара да избягвате да публикувате всичко, което е „скучно“ или „неприятно“. Имате тези въображаеми фенове, на които искате да угодите, което ви мотивира да създадете алтернативна реалност за вас самите.

Понякога има патологично разстояние между това как се чувствате и това, което споделяте в социалните медии. Може да бъде значителен източник на безпокойство. Тези платформи ви дават възможност за почти незабавно удовлетворение; бърза и ефективна доза допамин. Както всяко краткотрайно удоволствие обаче, то ви кара да се връщате за още доза от него. А това бързо може да стане проблематично.

Как тази емоционална разлика между това, което споделяте и как се чувствате, се отразява на психичното ви здраве?

Истинска опасност
Тези дни много хора разчитат на платформи като Facebook, Twitter, Snapchat, YouTube, Instagram или TikTok, за да се свържат с околните. Въпреки че те могат да бъдат забавни, информативни и полезни, важно е да запомните, че социалните медии не заместват човешката връзка в реалния свят.

Нуждаете се от човешки контакт, за да задействате хормоните, които облекчават стреса и ви карат да се чувствате по-щастливи, по-здрави и по-позитивни. Твърде много време в социалните мрежи може да изостри психичните проблеми като тревожност и депресия.

Отрицателните последици от социалните медии
• Чувството, че животът ви не е достатъчно добър. Дори да знаете, че снимките, които виждате в социалните медии, не показват цялата история, лесно е да се почувствате несигурни.
• Страх от това да не пропуснете нещо. Той съществуваше преди появата на социалните медии, но Facebook и Instagram изострят идеята, че всички останали се радват на живота си повече от вас. Идеята, че пропускате някои неща, може да повлияе на самочувствието ви, да предизвика безпокойство и допълнително да увеличи използването на социални медии.
• Изолация. Проучване на университета в Пенсилвания установи, че увеличеното използване на Facebook, Snapchat и Instagram кара хората да се чувстват по-самотни. Намаляването на използването на социални медии може да ви накара да се чувствате по-малко сами и по -малко изолирани. Това подобрява цялостното ви чувство за благополучие и удовлетворение.
• Депресия и тревожност. Хората се нуждаят (и се наслаждават) на контакт лице в лице. Няма нищо по-добро за намаляване на стреса и подобряване на настроението, отколкото да прекарвате лично време с някого, който ви интересува.
• Кибертормоз. Около 10% от тийнейджърите съобщават, че са били сплашвани или тормозени в социалните медии. Също така голям брой потребители съобщават, че са обект на обидни и груби коментари.
• Самопоглъщане. Споделянето на селфита и интимни мисли в социалните медии може да доведе до нездравословен егоцентризъм. Също така може да ви отдалечи от създаването на положителни връзки с другите в реалния свят.

Социалните медии могат да бъдат проблематични, ако пряко допринасят за намаляване на качеството или честотата на взаимодействията лице в лице. Същото е вярно, ако това ви отвлича от работата ви, кара ви да се чувствате тъжни или завистливи или използвате социалните медии, за да накарате другите да ревнуват. Ако някое от тези неща се отнася за вас, може би е време да преразгледате как използвате тези платформи.

Един от най-потенциално проблемните фактори не е колко често публикувате, а колко сте честни, когато споделяте. Говоренето за това колко сте щастливи в социалните медии, когато ви е трудно, може да увеличи чувството на тревожност.

Чувствате ли се задължен да публикувате?
Повечето от нас имат малка, вярна аудитория в социалните медии. Вероятно имате действителна връзка само с около 10% от хората, които ви следват (или хората, които следвате). Също така, много малък процент от хората могат да печелят пари от това, че са „влиятелни“ . С други думи, нищо вероятно не ви задължава да споделяте неща в социалните медии.

Социалните медии са платформа за показване на всички най-добри моменти в личния и професионалния ви живот. Рядко обаче дейността във виртуалните мрежи има дългосрочно, положително въздействие върху вашето благосъстояние. Напротив, доста често е да се чувствате принудени да публикувате съдържание, сякаш е животно, което трябва да нахраните. Този вид натиск е проблематичен, ако предизвиква безпокойство.

Ето един пример. Вземете мъж, който е на път да се ожени. Той е развълнуван от сватбения си ден и също е развълнуван да сподели снимките от събитието. С настъпването на деня обаче нещата започват да се объркват от самото начало. Наистина е твърде горещ денят, кара се с булката за някаква дреболия, а обувките го убиват.

Вероятно все още се чувства щастлив въпреки тези малки неуспехи. Фактът обаче остава, че денят не е това, което е очаквал. Не му се иска да споделя снимките в социалните медии, но има чувството, че ако не го направи, скоро хората ще започнат да задават въпроси и той ще се чувства неудобно. В крайна сметка той публикува кадри от ресторанта, където изглежда щастлив и доволен. Това е хипотетична ситуация, но се случва в много различни форми всеки ден. Публикувате неща, които изобразяват емоции, които всъщност не изпитвате.

Разликата между това, което наистина мислите и чувствате, и това, което публикувате в социалните мрежи, може да причини значителен психологически стрес. Също така има потенциал да патологизира емоциите, познанието и поведението ви, което може да има дългосрочни последици.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/