Дали е чел Данте или Гьоте през 2018 г., Евтим Милошев вече не помни. Но още тогава му хрумва идеята за тв сериал, който разказва в съвременен български вариант легендата за д-р Фауст, сключил сделка с дявола и накрая получил заслужено възмездие.
Вече повече от няколко месеца продуцентът снима най-новата продукция за Нова тв - "Лъжите в нас", в която е въвлякъл Владо Пенев, Емил Марков, Диана Димитрова, Радина Думанян, Орлин Павлов и Васил Бинев – все талантливи и популярни актьори. Както и режисьорите Павел Г. Веснаков и Петър Вълчанов заедно с оператора Орлин Руевски.
Кинематографичната семейна сага не е за онзи д-р Фауст от легендата. Но асоциацията с него поставя в центъра ѝ герой с голяма власт и финанси, натрупал състоянието си в годините на прехода, който днес се занимава с дърводобив. Животът му обаче е към края си, защото му е поставена тежка диагноза.
По-голямата част от него той прекарва като вдовец, след като съпругата му загива в катастрофа, която преобръща съдбата на семейството. В колата е пътувала и голямата му дъщеря, останала след произшествието с огромно чувство за вина, че тя е причината за нещастието. Още е тийнейджърка, когато бащата я праща в Америка, за да я спаси от психическо пропадане.
Това е предисторията, а сериалът ще покаже събитията днес, когато вече са минали много години. Момичето е пораснало и се връща за първи път в родината си за сватбата на сестра си, а и за да види баща си в последните му дни.
Именно това завръщане започва да разплита мрачната семейна история, разказва Милошев. Ще изплува и най-страшната тайна – катастрофата с майката е била умишлена, планирана от хора около бащата и бизнеса му.
Гората и дърводобивът не са просто актуален сюжет, а метафора за човека, който в алчния си стремеж към богатство не се спира дори пред унищожението на близките и средата си. Затова е дошло време за плащане на сметките.
Скромно Милошев планира един сезон на сериала, в който да разкаже историята с начало и край. Но сложната плетеница от човешки взаимоотношения, която изгражда сценария, предполага филмът да има продължения. Впрочем по същия начин – със замислен само един сезон, се развиват всички сериали, създадени досега от него и продуцентската му компания „Дрийм тийм“. В тях той играе особено важна роля не само заради факта, че почти винаги режисира първия и последния епизод, а и доста други.
Големият му принос е, че той е автор на идеята, около която се пише сценарият на всяка от филмовите му продукции.
Евтим Милошев е като Фелини на българските сериали. Казва го преди време Слави Трифонов във фейсбук – там, където е свикнал да общува напоследък с аудиторията си.
Със сигурност още е рано Милошев да бъде сложен наравно с големия италиански режисьор, но е напълно вярно, че именно той е продуцентът, който показа, че българските сериали може да бъдат и хубави.
Показа и още нещо – как умее да работи с всички телевизии. Не се кара, не е нахален, нито агресивен, още по-малко алчен. Същевременно е открит, готов на преговори, усмихнат, а стане ли дума за работа, е отдаден 24/7.
Може би заради това в началото на всеки телевизионен сезон изглежда, че с Любо Нейков (партньора му в „Дрийм тийм“ – б.а.) са единствените продуценти за всички телевизии, защото всички излъчват техни продукции.
Традиционно Милошев е поканен от президентството да продуцира „Българската Коледа“ – най-известната и най-голямата благотворителна инициатива, която помага на болните дечица у нас.
В същото време той вече работи по втория сезон на ситкома „Татковци“, чиято първа част приключи по Би Ти Ви. Пак за тази телевизия прави и риалити шоуто „Сървайвър“, което снима с екипа си през лятото във Филипините и което преди броени седмици приключи излъчването си.
И накрая дългочаканата новина за многобройните фенове на „Дяволското гърло“ – Милошев подготвя сценария за втория сезон на най-добрия български криминален сериал.
Не е малко работа, още повече че всичко се случва едновременно. На него обаче страшно му харесва да е зает по много и с все смислени неща.
“Ако добрият сериал ставаше по рецепти, всички щяха да го правят с лекота
Мисля, че ключът е в любовта към работата и пълното ѝ отдаване. Добрият вкус и мярката е тънката граница, която разделя успеха от неуспеха. Запомнил съм нещо от идеологията на един много обичан от мен творец – Коко Азарян, който казваше, че най-сложното в общия творчески процес е да накараш всички участници в него да са на една вълна и да имат общо звучене“, казва Милошев.
Точно така се случва с актьорите и целия киноекип, които създават първия сериал на продуцентската компания – „Столичани в повече“, за Би Ти Ви.
Разбира се, и той тръгва от един сезон. Успехът обаче ги връхлита и така, както в края на всяко продължение никой не вярва, че ще има и още, сериалът приключи с общо 13 сезона и рекордна гледаемост, достигайки до 2,2 милиона зрители на епизод.
Идеята за „Столичани в повече“ се ражда от една земеделска реклама.
„Бяхме намерили за задание да направим едни реклами за земеделието и селските райони. Много сладки и много смешни. Те са си произведение на изкуството. Първо, бяха разписани много добре. Второ, бяха изиграни много добре. Евтим тогава режисираше със замах“, разказва Любо Нейков.
Любимата смешка на целия екип се ражда на едно мостче над река, по която Нейков трябва да мине с две-три крави, а Ненчо върви срещу него със стадо кози. По сценарий двамата трябва да се срещнат на мостчето, стадата да се разминат, а те да останат да си говорят.
„Добре, обаче на Ненчо козите минават много по-напред, моите крави изостават. Отиваме на мостчето, а в обектива на камерата няма ни крава, ни коза. И Евтим крещи: „Върнете козите, върнете козите!“, като че ли това е да вземеш един камък и да го преместиш от едното място на другото. Как да кажеш на козите „Върнете се“? Много се смяхме с неговата режисура на козите“, разказва Нейков.
На снимките са събрани баш големите звезди от „Комиците“ и в един момент не могат да си кажат репликите от смях и импровизации около това, което трябва да направят. Операторите обаче си знаят работата и не изключват камерите дори и когато актьорите играят нещо различно от рекламата, провокирано от селските одежди и калпаците на героите им.
Снимките свършват, Милошев влиза в монтажа, за да направи рекламните клипове. И през цялото време подвиква на колегите си: „Бе погледнете какви импровизации“, и се залива от смях.
Не изтрива излишните кадри, а ги монтира в отделен клип. Оттам му хрумва идеята за нещо по-голямо и отива в телевизията. Казва им, че иска да се срещне с тях на един обяд, където да им презентира нещо. „Най-вероятно няма да ви хареса, защото не е професионално, не е серия, не е пълно, не е библия, не е сценарий, не са всички документи, които се изискват за сериалостроенето. Но ако не ви го предложа, цял живот ще ми тежи, че не съм ви го показал. Просто искам да го видите и да поговорим“, им казва.
Отиват на обяд, пуска клипчето, почва голям смях, защото героите показват поведение като на селски образи – и с попържни, и с шеги. Решението на Би Ти Ви, която по това време се ръководи от Вики Политова, е: „Правим го“.
Така тръгва доверието към отбора на тези продуценти и актьори, че могат да направят история, която да бъде смешна и да се гледа по-дълго време. А
можеше и да няма “Столичани в повече”, ако не бяха земеделските реклами
Защото „Дрийм тийм“ първоначално замисля драматичен сериал, но среща проблем с кастинга как да бъдат избрани най-подходящите актьори. Струва им се, че най-добрите вече са при конкуренцията.
Един ден Милошев ги събира и им казва: „Ние имаме суперкомедийни актьори, имаме я трупата, нямаме нужда от кастинг, имаме креативния ресурс, дайте да измислим история, която да е комедийна“. След което показва на Би Ти Ви „земеделските“ кадри от рекламата и снимките започват.
Ей такъв е Евтим. Идеите щъкат из главата му постоянно и тъй като е упорит и талантлив, все намира начин да осъществи най-добрите от тях.
„Историята на „Столичани в повече“ е безкрайна, защото винаги ще има столичани и те винаги ще са в повече. По-важното е, че всичките ни проекти са авторски. Политиката на компанията ни е да инвестираме в творческите професии, което включва всичко – от написването на сценариите до реализирането на проектите. Затова вратите на „Дрийм тийм“ винаги ще са отворени за талантливи и амбициозни хора“, казва продуцентът.
Пак той е човекът обаче, на когото му хрумва драматичната история, превърнала се в завръзка на лекарския сериал „Откраднат живот“, този път за Нова тв.
Доктор Генадиев, доказан акушер-гинеколог, който буквално дарява живот и щастие на хиляди семейства, извършва нещо немислимо. Той разменя детето си, което е с вродени увреждания на сърцето, с друго, здраво бебе, за да спаси съпругата и семейството си.
Болното дете оцелява и след години сам става лекар. Един ден той започва работа в болницата, в която директор е неговият биологичен баща, а сред колегите му е човекът, с когото го разменят при раждането.
Ето така стартира първият медицински сериал, сниман някога у нас – отново с история, която променя живота на толкова много хора едновременно. Истинските акушер-гинеколози я посрещат скептично в началото, дори с лека неприязън. Притеснени са, че зрителите могат да повярват безрезервно на художествената измислица и да заживеят с мисълта как у нас се разменят бебета. Немислимо е да се случи такова нещо, казват лекарите.
Подозренията им обаче бързо биват изтрити с развитието на сюжетната линия, а отношенията между лекарите и пациентите, стотиците малки истории, които се случват на екрана, но съвсем достоверно разказват за ритъма и живота в една болница, уважението към лекарската професия, което струи от всеки кадър – всичко това носи на сериала отличието „Принос в утвърждаването авторитета на лекарското съсловие“.
„В големите пазари различните компании се профилират в различни ниши. Ние обаче сме малък пазар, затова не компанията е профилирана, а всеки неин проект е различен – „Столичани в повече“ е драматична комедия, „Дървото на живота“ е исторически сериал, направихме криминален – „Дяволското гърло“, детски „Румбата, аз и Роналдо“ – за БНТ. През 2015 г. предложих на Нова тв да снимаме медицински, защото това не беше разработвана тема“, разказва Милошев.
Проектът им тогава е за един сезон с 12 епизода. Телевизията обаче иска 24 епизода, за да го излъчва 2 пъти в седмицата или веднъж по 2 часа. „Страхът ми беше, че може да се разводни, да стане скучно. Мина месец, поканиха ме отново, подписахме договор за 48 епизода – така започна всичко. Никой не е вярвал, че ще има толкова дълъг живот“, казва след време Милошев. „Откраднат живот“ завършва с края на 11-ия си сезон.
Продуцентът има
още една много характерна черта – приема всичко лично
Някак си не успява да раздели работата от т.нар. свободно време или пък да усмири емоциите в себе си, когато снима.
Затова никой от екипа не се учудва, когато се разплаква на снимките на „Откраднат живот“.
В 7-ия сезон малкият Пепе е болен от рак, пристигат окончателните изследвания и докторът (доц. Банков, изигран блестящо от Юлиан Вергов) трябва да му обясни какво се случва. Тежък момент, в който целият снимачен екип съпреживява историята, толкова близка до реалния живот. За Милошев обаче, който по това време също е на снимачната площадка, тя е още по-лична, защото в ролята на Пепе е неговият собствен син Петър. „Не можах да сдържа сълзите си“, разказва по-късно той.
Впрочем във филма участва и доведеният му син Димитър Рачков-младши. Той играе детето, осиновено от сестра Жекова (Марта Вачкова).
Майка им – сценаристката Христина Апостолова, ги включва във филма, защото по думите й това са т.нар. удобни деца – те са израсли по сцени и снимки, познават актьорите, екипът е наясно какво могат да изиграят, а и няма нужда родители или близки да идват с тях. В случая със синовете ѝ има и още един симпатичен момент – и двамата сами поискали да играят във филма.
„Решението да снимаме Петър и Димитър не беше трудно, защото те са винаги подръка, изключително дисциплинирани са и могат да снимат по всяко време, за да попълват всички дупки в снимачната програма, свързани с актьорските заетости. Кое надделява у мен? Като всеки нормален човек и в мен се борят всички тези роли, в които се озовавам – раздвояването между семейството и работата... Но в крайна сметка се ръководя от интереса на зрителя, защото Зрителят осмисля нашата работа“, казва Милошев.
Крайно време е Евтим да заснеме пълнометражен филм
Думите са на Юлиан Вергов, който обяснява: „Милошев е продуцент, зад гърба си има много сериозни неща, а е по детски наивен, гледа с отворени очи на живота. Любовта към това да направи нещо за българското кино, да създаде нещо, е доста впечатляваща. Двамата с Христина родиха „Откраднат живот“, който тръгна без претенции, сериал, който трябваше да бъде 12 епизода, станаха 507. Той не е просто един продуцент, който е направил един филм и взема някакви пари. Не е така. Той наистина се пуска за някакви неща да се случат, да се направи, и то в тази разбираемо трудна ситуация в България. Това ми харесва на мен.“
Макар че, по думите на Вергов Милошев си има и своите лоши страни – „една от тях е, че се предоверява на хората“.
За професионализма му обаче по-важното е, че има нюх към вкусната история, която може да се превърне в кино. За разлика от кинодейците, които търсят голям смисъл в статичния кадър или оставят камерата дълго-дълго да следи обветреното и замислено лице на героя, продуцентът е наясно, че филмът е екранно изкуство, трябва и визия, но без съдържателна история всеки ефект отива на вятъра.
Труп в едно от Смолянските езера е първото мистично убийство в Родопите
А наоколо – нищо, никакви следи, няма стъпки, нито смачкани клони и храсти. Не е ясно как трупът е попаднал във водата. Мистерията е толкова голяма, че дори и местните следователи са склонни да потърсят врачки и гадателки.
Следват още няколко убийства в „Дяволското гърло“, а след този кратък 12-сериен филм вече никой не се съмнява в таланта на продуцентите от „Дрийм тийм“ да разказват истории, тъй като той промени представите за българското кино.
Със заснемането на сериала Милошев създава и прецедент в кинематографията ни от годините на демокрацията – изнася целия екип да работи извън София за два месеца. Решението му е по-скоро емоционално. Историята в „Дяволското гърло“ е инспирирана от географското място, където се разиграва. Засегната е темата за бежанците, както и фактът, че всичко се случва на физическата граница между християнството и исляма. Първоначалната идея е действието да се развива в Странджа, където е пътят на бежанския поток. Един от сценаристите обаче е от Смолян и докато търсят къде, той казва: „Хайде да снимаме в Родопите“.
„Тази идея ме запали емоционално, защото съм снимал „Сървайвър“ и знам какво е да направиш изнесена продукция. За риалити шоуто целият екип заедно с участниците работехме на чуждо място извън страната по 3-4 месеца. Сега се случи същото. Само в началото има няколко сцени, заснети в София, иначе цялото действие се развива в Смолян и Пампорово“, обяснява продуцентът.
Той е човек, който много дълго разсъждава върху нещата, които прави. Така е и с филмите. Впрочем за „Дяволското гърло“ не само ражда идеята, но е и автор на голяма част от сценария. Сюжетът сам по себе си обаче никога не му е достатъчен, той по-скоро служи за солиден фон, на който се разкриват човешките взаимоотношения. Така и в криминалния филм зад убийствата и насилието се крие дълбока емоционална история, която променя съдбите на хората. Амбицията на Милошев е да създаде нещо като летопис на мястото и времето, в което е заснета поредицата.
Сред всички сериали, създадени от Милошев, „Дяволското гърло“ е единственият, в който историята започва и свършва в първия сезон. Ще има и втори, но с коренно различен сюжет.
Скъпо ли е да снимаш сериали? На този въпрос продуцентът не отговаря с конкретни числа. По думите му цената на произведенията винаги е функция на общата рамка на пазара в България. И това са условия, с които трябва да се съобразява винаги. „Не смятам, че ние даваме по-малко труд, усилие и енергия от хората, които работят на американския или европейския пазар. Просто по-малкият пазар винаги дава по-малки възможности. Но това не трябва да е демотивиращо, защото вярвам, че винаги можем да създадем продукт, който да бъде оценен от света“, казва Милошев.
И той, и Любо Нейков – партньорът, с когото работят заедно вече над 20 години, управляват компанията си точно с тази идея – че има смисъл от нещата, които правят.
„Намерихме се, без да се търсим“, казва Милошев за талантливия актьор. „Вярвам, че в някои неща има съдба и предопределеност. И до ден днешен изпитваме удоволствие от това, че работим заедно. И до ден днешен сме приятели. Намирам това за нещо много специално“, обяснява продуцентът.
Двамата никога не са се карали за пари.
Имат ясни и честни взаимоотношения. Докато това е така, няма предпоставка да има напрежение. Споровете им по-често са от това, че имат голям творчески апетит и понякога се разминават в мнението на кое да дават приоритет. „След толкова много години ние отдавна не сме просто колеги и партньори. Ние живеем заедно, приятели сме и се обичаме.“
А и не са егоисти. Умеят да делят с останалите и работата, и успеха, и славата. „Големият двигател на „Дрийм тийм“ не сме били само Иван Спасов, Любо Нейков и аз, а всички колеги, с които работим през годините. Защото без общите усилия и общия принос сами никога нямаше да постигнем тези резултати.“
Всичко това обаче нямаше да го има, ако липсваше може би най-съществената част от целия процес на филмопроизводството – добрият сценарий. И ето тук е ролята на една жена, която – за огромно щастие на „Дрийм тийм“, е част от техния отбор. Няма как да е иначе, защото Христина Апостолова, главният сценарист на всеки от сериалите, е съпругата на Евтим Милошев. Докато той е двигателят на идеите, тя е човекът, който ги развива в сюжет, реплики, сцени. Най-важното е, че тя умее да пише истории и да си ги представя кинематографски.
„Тя е страхотен човек, когото много обичам. И единствените спорове, които съм имал с нея, все са били свързани с творческия процес. Работата е и жилото, и медът в нашия живот“, казва мъжът, влюбен и до днес в жена си.
Евтим Милошев е роден на 2 май 1968 г. в София. Завършва Строителния техникум в столицата, а след казармата следва геодезия в Университета по архитектура, строителство и геодезия.
Няма и ден стаж по специалността си, защото открива телевизията. Още през 1990 г. става един от създателите на легендарната студентска програма „Ку-Ку“ по БНТ. После работи за „Каналето“ и „Хъшове“ и естествено преминава с екипа на продуцентската компания „Седем осми“ в „Шоуто на Слави“, когато то стартира по Би Ти Ви.
От 2004 г. той продуцира телевизионната игра „Вот на доверие“ с водещ Иван Гарелов, както и първия американски риалити формат на Би Ти Ви – „Красавицата и отличникът“.
През 2006 г. Милошев напуска екипа на Слави Трифонов, за да се превърне в независим продуцент, като основава компанията „Дрийм тийм прадакшънс“ заедно с актьора Любомир Нейков и сценариста Иван Спасов. Към марката се присъединяват актьорите Христо Гърбов, Кръстю Лафазанов и Руслан Мъйнов, с които през 2007 г. продуцентската къща създава комедийното шоу „Комиците“.
През 2012 г. Милошев прави втора продуцентска компания – „Дрийм тийм филмс“, заедно с Габриел Георгиев и Иван Спасов, чиято основна дейност е в областта на филмопроизводството. И в двете е мажоритарен собственик. Междувременно е и сред основателите на Асоциацията на филмовите и телевизионните продуценти в България (АФТП). В края на 2016 г. е удостоен с най-високото и престижно отличие на Министерството на културата за принос в развитието на българската култура и национална идентичност – „Златен век“.
Милошев не е в първа младост, когато се жени
Минал е през няколко връзки, но нито една не го удържа завинаги. Докато среща Христина. Запознават се по време на снимките на „Сървайвър“ през 2007 г. Тогава той пак е продуцент на риалити шоуто, а тя е в сценарния екип. Там Милошев преживява тежък момент, тъй като загубва изключително близък човек в България. Покрай това двамата прекарват дълги часове в разговори и се сближават. „Намерих човек, с когото, дори и да мълчиш, това не ти създава дискомфорт, просто ти е добре“, разказва Христина. Когато се връща, не е лесно, защото има дете и все още живее с Димитър Рачков. Събрала ги е театралната академия, тъй като той бил в предишния клас на проф. Димитрина Гюрова, при която учи и Христина.
Днес тя е щастлива с Милошев, с когото отглеждат Димитър Рачков-младши и общия им син Петър. Двамата учат във френското училище „Виктор Юго“ и както вече стана дума, крадат от занаята на родителите си, след като с удоволствие излизат на сцената или пред камерата. С Димитър Рачков, който им е рода, се разбират спокойно и цивилизовано. Когато се налага, той ги отменя в родителските задължения, както стана и през това лято. Евтим и Христина заминаха за три месеца да снимат „Сървайвър“ във Филипините и момчетата изкараха ваканцията си именно с Рачков.
„През годините се научих да бъда предпазлив с мечтите, защото забелязах, че те се сбъдват.“ С тези думи и с лека усмивка Милошев предупреждава, че има още какво да направи за българското кино.
Интервюто е част от проекта на „24 часа“ и списание „TREND“, който нарекохме „Мъжете, които задават TREND“. То е естествено продължение на суперуспешното списание „Жените, които променят“, което беше издадено през пролетта на 2021 г. и разказаше историите на успеха на едни от най-влиятелните жени в България. „Мъжете, които задават TREND“ сега ни води в мъжкия свят и ни среща с лидери и изтъкнати визионери във всички области – от икономиката, бизнеса, спорта, културата и стила на живот.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари