Колко харчи Путин, за да манипулира 4 млрд. души

25 January 2024
Петя Тодорова
Проф. Димитър Вацов
Кадър: Евроком
Проф. Димитър Вацов Кадър: Евроком
  • Всеки един от 370-те сайта роботи бълва от 3 до 9 статии дневно, казва проф. Димитър Вацов

  • Ако до 15 февруари 2022 г. са се създавали средно по 40 материала на ден в полза на Русия, то след това те вече стават 400

  • С парите може да построи 180 болници, от които има спешна нужда, или да увеличи пенсиите с 5,6%

Минимум 4,5 млрд. долара отделя Русия, за да манипулира над 1 млрд. души, отстояващи демократичните ценности в Европа, САЩ, Канада, Австралия, Япония, Великобритания и др. Но залогът тази година е много по-голям – Кремъл трябва да размъти главите на общо 4 млрд. от населението на Земята, които през 2024 г. ще отидат да гласуват. А от техния вот ще зависи и новата гледна точка на света към войната в Украйна.

Точно затова тази година прогнозите са, че Москва няма да се спре пред нищо и ударно ще инвестира в тази посока. Точни цифри за чудовищните финансови потоци, които Кремъл излива в мрежата си, бълваща по 1000 проруски материала дневно, засега няма.

Известно е само, че от държавния бюджет преди войната са отделяни по 1,5 млрд. долара за пропаганда, а след началото й обемът на „продукцията" скача 20-ина пъти. И тъй като от януари до март 2022 г. разходите за медии от бюджета са се утроили, по най-груби сметки за пропаганда сега се отделят поне 4,5 млрд. долара.

Според западни медии те се насочват за вътрешна и външна пропаганда. Тази в чужбина е поверена на бившата „Русия днес", или РТ, и тайнствената руска мрежа за сайтове, бълващи ежедневно фалшиви новини, които на моменти преобладават в общия информационен поток. Основната цел на външната пропаганда е отхвърляне, изкривяване, разсейване и ужасяване на чуждестранната аудитория, за да бъде убедена, че зверства не са извършвани от руската армия в Украйна. Но тази година е по-особена заради факта, че населението на половината земно кълбо ще отиде на избори и Кремъл без съмнение ще опита да се възползва от тази „златна възможност".

Ако манипулацията успее, Москва може да получи не само Донецк и Луганск, както иска Путин, а и да не плати никакви репарации на Украйна, за да атакува след десетина години някоя друга своя „непослушна" бивша република. Именно затова Nature се заинтересува как могат да се размътят мозъците на близо 4 млрд. души и се оказа, че пробойни в търсачките има и руските пропагандисти добре са изучили минусите им.

Според статията има „информационни пространства с липса на доказателства, в които хората, търсещи как да проверят точността по спорни теми, лесно могат да попаднат". Тук се намесва и „ефектът на илюзорната истина", когато хората възприемат нещо за безспорно толкова по-лесно, колкото повече са изложени на него. Независимо дали то е факт, или измислица. Именно на това разчита и руската пропаганда – тя бълва внушителни количества манипулации и фейкове, така че човек колкото и да проверява, все по-често да се натъква на тях.

Експерти на изданието дори правят проверка, за да оценят коректността на определени новинарски истории, и с притеснение установяват, че е много по-вероятно да бъдат показани източници, потвърждаващи неточна история. Затова Nature се обръща към Google, за да разбере какво може да се направи, за да започне търсачката да препоръчва по-висококачествена информация в резултатите.

Оказва се, че алгоритмите вземат предвид различни мерки за качество, като например каква част от съдържанието съответства на определен експертен консенсус по темата, и така се стига до абсурда да се пренареждат приоритетите, като на преден план често излизат необосновани новини.

Сега ситуацията се усложнява още повече, защото генеративният изкуствен интелект и големите езикови модели бълват стотици дезинформации и те все по-лесно стигат до най-четените резултати в търсачките.

От тази гледна точка може да се прогнозира, че през 2024 г. Кремъл ударно ще инвестира много над предполагаемите досегашни 4,5 млрд. долара. В същото време руската икономика според МВФ и Световната банка неумолимо след няколко години ще стигне до колапс. Те анализират данните й за вноса и износа и приемат 2018 г. за база; в сравнение с тогава днес вносът се е повишил с 3%, а износът е намалял с 14%. Тоест всяка година след войната „ножицата" между експорт и импорт се разширява все повече, източвайки ресурсите на страната.

Руската централна банка също е ограничена, тъй като над 300 млрд. евро от резервите й са блокирани в страни от ЕС, в някои от Г-7 и Австралия. Според ЕК 70% от активите на руската банкова система също са обект на забрани – в случая става дума за активи на стойност около 20 млрд. евро на над 1500 души и фирми.

В същото време бюджетът за 2024 г. е изцяло военновременен с 349 млрд. долара, като една трета от тях идват от приходите от нефт и газ. За отбрана са предвидени 110 млрд., което представлява 70% ръст в сравнение с предходната година, който е два пъти по-голям от 2022 г. и три пъти по-висок от нивата преди войната.

Звучи налудничаво, но точно това много помага на всички индустрии, свързани с войната, и колкото и да е странно, те бележат ръст от 29 до 72,4% - сред тях са транспортът, електрониката, компютрите, навигационните устройства и др. Но военновременната икономика си има и минуси, тъй като е много зависима от вноса и е обречена да се бори с висока инфлация и високи лихвени проценти. Според фондация „Карнеги", докато растат военните разходи, Русия все повече ще се оплита в примката на вечната война.

На този фон е интересно какво се случва със социалните разходи – ако се вярва на официалните данни, те ще се увеличат с 1 млрд. до 75 млрд. долара. Ако Кремъл вместо за пропаганда даде тези 4,5 млрд. за пенсии, ще може да ги увеличи поне с 5,6%.

Отделно страната има около 5,1 хил. болници, които заради многобройните ранени от войната са малко. Ако приемем световната статистика, че една болница с около 50-ина легла излиза минимум 25 млн. долара, то с тези 4,5 млрд. за пропаганда Русия може да изгради 180 лечебни заведения в цялата страна. Но най-вероятно няма да го направи. От Октомврийската революция досега Москва винаги е залагала на фейковете, които да объркват главите на хората на Запад и едва ли точно сега ще изневери на стратегията си. Въпросът е докога ще й се позволява да го прави?

Интервю 

Проф. Димитър Вацов:

Всеки един от 370-те сайта роботи бълва от 3 до 9 статии дневно

Ако до 15 февруари 2022 г. са се създавали средно по 40 материала на ден в полза на Русия, то след това те вече стават 400

- Проф. Вацов, излязоха данни, че през 2021 г. Кремъл е отпуснал над 1,5 млрд. долара годишно за пропаганда, която да мъти главите на над 1 млрд. души в Европа, Северна Америка, Япония, Австралия. Вие имате ли някакви по-конкретни цифри?

- Нямам финансови данни, които да показват как се захранва мрежата за дезинформация на Русия, нито глобално, нито у нас, а и не мисля, че може да се направи точна оценка, защото тази мрежа се издържа не само с преки инвестиции от руския бюджет, но и от местни фирми, реклами, трафик в социалните мрежи и др. По-скоро руската пропагандна мрежа за дезинформация може да бъде точно реконструирана през анализ на медийното съдържание и на каналите, по които то се разпространява. Това правим ние във Фондацията за хуманитарни и социални изследвания (ФХСИ).

Това стана особено лесно след 12 юли 2021 г., когато пропагандните тези бяха подпечатани с подписа на самия Путин. Тогава бе публикувана статия от негово име "За историческото единство на руснаците и украинците" и в нея се „циментира" руската пропаганда, както и идеята за „руския свят". В центъра на "руския свят" стои „държавотворният руски народ", който е „триединен като Божието триединство - белоруси, украинци и руси". Според Путин Западът изкуствено разделя триединните руси и те трябва да се обединят в Руската федерация заедно с останалите, гравитиращи около тях по-малки етноси и религии. Това, накратко, е имперската конструкция за "руския свят", подписана от Путин - една империя, призвана да експанзира дотам, докъдето някой говори на руски или се идентифицира с руското.

И така, ако до юли 2021 г. дипломатите на Руската федерация използваха по-премерен и дипломатически неутрален език, а отявлената пропаганда оставяха на кремълските медии, след статията на Путин, а особено след началото на пълномащабната война срещу Украйна целият държавен апарат започва да повтаря тези опорки. Т.е. руската пропаганда се разпространява не просто от кремълските медии и в социалните мрежи, а и всички официални лица на Руската федерация, включително посолствата им по места, започват да рецитират опорките. А така дори и обективните западни медии са принудени да ги цитират и чрез това да съдействат за разпространението им.

От друга страна, Русия инвестира в медии, собствени, но и "чужди" - изгражда една гигантска мрежа в цял свят. Сред тях най-известни за външна пропаганда са РТ и „Спутник", забранени от ЕС. Но има и множество други руски хибридни агенции за пропаганда в цял свят, включително публикуващи на български - като „Новостний фронт" (NewsFront), който излиза на 9 езика.

Освен това руската пропаганда за достоверност прибягва до западни гласове, примерно купуват утвърдени британски или австралийски вестници и сайтове, които са закъсали финансово, и започват да публикуват там новини. След това те биват цитирани - вижте какво каза този „американски или британски експерт". Включват се и наши медии, които повтарят руските опорки чрез гласовете на местни говорители, но най-вече като тиражират директни преводи от руски. Много широка е тази мрежа и много пари стоят зад нея.

- Имате ли груба представа как са се увеличили тези финансови потоци, ако през 2021 г. са били 1,5 млрд. долара.

- Аз не изследвам обема на средствата, а потоците със съдържание. В случая едно е сигурно – финансирането расте заедно с нарастващия обем съдържание. Ако не броим социалните мрежи, ние следим над 8 хил. сайта и блога само на български език. Непосредствено преди руската инвазия в Украйна броят на проруските публикации онлайн скача 10 пъти, което подсказва за изключително мощна финансова инжекция. Ако до 15 февруари 2022 г. са се генерирали средно по 40 материала дневно в полза на Русия, то след това те вече стават 400. За да се случи точно в този момент, когато започва войната, това означава, че е имало и много старателно подготвена стратегия.

Нещо повече, в края на 2022 г. броят на руските пропагандни материали на български онлайн скача още веднъж - над два пъти. В първата половина на 2023 г. вече се тиражират над 1000 проруски материала средно дневно. Това е така, защото е изградена мрежа от над 370 анонимни сайтове роботи, с идентичен дизайн и съдържание, които бълват между 3 и 9 проруски статии всеки ден и ги препечатват по няколкостотин пъти. Оттук нататък всяка от тези статии бива споделяна многократно в социалните мрежи - за всяко споделяне се заплащат пари през платформата Share4Pay. Вие си представете цялостния ефект от тази мрежа за влияние!

- Тоест може да се допусне, че тези 1,5 млрд. са се увеличили поне 2-3 пъти, а може и много повече?

- Би трябвало да е много над първоначалната сума, тъй като и съдържанието се е увеличило над 20 пъти след началото на войната.

- Излиза, че Кремъл излиза с няколко милиарда срещу Запада, а срещу тази атака ние какво правим?

- Ние като държава - засега нищо. Най-мощните институционални центрове, които контрират руската пропаганда, са Институтът за върхови постижения на НАТО в Рига (Латвия), като те публикуват изследвания и доклади най-вече за Скандинавските страни, за Прибалтика, Полша. Отделно има департамент към Еврокомисията (EU East Stratcom Task Force), който следи руската пропаганда и обобщава данните в специален бюлетин (EU vs. Disinfo), но те не са толкова мощни. В това отношение с тази тема най-сериозно се занимава Атлантическият съвет в САЩ, който следи подробно руската пропаганда за цяла Европа и най-вече през социалните мрежи. За съжаление, все още няма консолидиран европейски отговор, по-скоро през Европарламента и през ЕК се търсят общи регулации, но и там пропагандата само частично се явява като проблем засега.

Например Европейският акт за медийна свобода предполага, че всяка държава ще назначи регулатор, за да следи за фалшивото съдържание в социалните медии, че ще има доверени юридически лица, които ще докладват на социалните мрежи и на комисията, и т.н. В това отношение ЕК тепърва започва да изгражда капацитет.

- Медийни оръжия предвиждат ли се в този „арсенал"?

- За съжаление, европейските политики за противодействие на руската и други зловредни пропаганди са в зародиш, а ние нямаме никаква национална политика за противодействие. Инак възможности има много: Би било полезно да има фонд в подкрепа на обществени предавания и публикации, не само финансиране на обществените медии през бюджета, а на проектен принцип, за да могат частните медии да кандидатстват и да провеждат смислени политики, да има образователни предавания. Също така е важно да има регламент за тези, които нямат прозрачна собственост и пускат анонимни и фалшиви материали. Те със сигурност не би трябвало да имат достъп до европейско и бюджетно финансиране. Необходими са и критерии, че ще осигуряват надеждна информация. И на тази база да има санкции: например да им се реже правото за достъп до средства за реклама на публични - европейски и национални - програми. Освен това е необходимо да се приеме национална комуникационна стратегия - все пак България по конституция е либерална демокрация и трябва да спазва определени принципи, които трябва да бъдат обяснявани и защитавани от институциите и от медиите. Добре е - както е в Германия - да има гражданско образование през медиите, като то гарантира, че определени рамкови принципи няма да бъдат подигравани и отхвърляни, защото това са конституционни принципи. В момента какво става - голяма част от принципите на либералната демокрация се превръщат в клишета, защото се повтарят до втръсване, а немалко медии и журналисти си позволяват да ги подиграват. А те трябва постоянно да се обясняват по съвременен начин - хем сериозно, хем не досадно и по комсомолски: да се показва с примери как те работят. И накрая имаме членове в Наказателния кодекс, които могат да се използват. Примерно чл. 407 за пропагандиране на агресивна война предвижда наказание до 8 години затвор, а тук имаме толкова много апологети на войната – между 20 и 30 души мога веднага да изброя поименно - и въпреки това прокуратурата не се сеща да се самосезира. Отделно чл. 419 предвижда наказания за отричане и пропагандиране на военни престъпления – спомнете си колко много хора говорят, че изстъпленията в Буча са фалшиви? Надявам се и да се обучат хора, които в различни министерства да отговарят за отразяването на хибридните интервенции, да могат да реагират бързо срещу фейк новини, срещу атаки срещу държавни служби, срещу сървъри и сайтове. Такива центрове има в НАТО и те работят на този принцип - като групи за бързо реагиране. За съжаление, ние сме във война, а този процес се отлага.

СV

Димитър Вацов е доктор по философия и професор в Департамент „Философия и социология" на Нов български университет. Той е председател на УС на Фондацията за хуманитарни и социални науки – София. Бил е главен редактор на сп. „Критика и хуманизъм" от 1999 до 2022 г. Автор е на следните книги: Що е онтология? Насрещни определения (в съавторство с Боян Манчев, 2023); Силите на речта. Радикална прагматика (2021); Това е истина (2016); Опити върху властта и истината (2009); Свобода или признаване: Интерактивните извори на идентичността (2006); Онтология на утвърждаването: Ницше като задача (2003). Интересите му са в областите на онтологията, политическата философия и постаналитичната философия на езика, в частност медийните изследвания и изследванията на популизма, пропагандата и дезинформацията.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/