Война между "Найк "и "Адидас" кой да облича германските национали по футбол

08 April 2024
Виктор Григоров

Не всеки ден се случва клуб или национален отбор да смени екипировката си, а още по-малко да се прекъсне партньорство, продължило над 60 години.

Сътрудничеството между "Адидас" и германския национален отбор по футбол датира още от 50-те години на миналия век, когато при всички успехи на отбора неизменно върху екипа са били класическите 3 ленти - символ на концерна.

Скоро известното лого на "Найк", популярно като swoosh (запетайка), ще замени "Адидас" върху екипировката на Германия от 2027 година съгласно споразумение с Германския футболен съюз, което ще продължи до 2034 година.

Сделката с американския гигант за спортна екипировка е била "най-доброто финансово предложение" на масата, каза главният изпълнителен директор на DFB Холгер Бласк в изявление.

Говори се, че янките са предложили над 100 млн. евро на година, докато офертата на "Адидас" е била почти двойно по-ниска даже след като са я подобрили.
Бласк сподели също, че "Найк" са поели ясен ангажимент към насърчаването на аматьорския спорт, както и към устойчивото развитие на женския футбол в Германия.

Партньорството бе оповестено само месеци преди началото на шампионата Евро 2024 в Германия.

Промяната на спонсора ще дойде като горчив удар за "Адидас", които напоследък се сблъскват с много трудности именно заради "Найк", които винаги предлагат повече пари от германците.

От "Адидас" споделиха пред медиите: "Бяхме информирани в последния момент, че асоциацията ще има нов доставчик от 2027 г".

"DFB ще направи всичко за съвместен успех" с дългогодишния си партньор Адидас преди края на годината, добави президентът на DFB Бернд Нойендорф в специално изявление.

Мъжкият национален отбор под ръководството на треньора Юлиан Нагелсман ще тренира за европейското в комплекса до централата на "Адидас" в Херцогенаурах, Бавария.

Освен това бундестимът отново ще е с екипи на "Адидас" на световното първенство през 2026 г., организирано съвместно от Съединените щати, Мексико и Канада, преди да премине към "Найк".

Сътрудничеството между отбора и германския производител на спортна екипировка започва през 1954 г., когато тогавашната Западна Германия сензационно побеждава фаворита Унгария, за да спечели световната купа същата година.
Оттогава германският мъжки отбор печели още три световни купи, докато жените имат две.

За цялото си партньорство чак сега "Адидас" е на финансов минус от сътрудничеството си с федерацията.

През 2023 г. концернът е регистрирал загуба от 75 милиона евро (82 милиона долара) след печалба от 612 милиона евро предходната година.
"Адидас" са плащали приблизително 50 милиона евро годишно, за да екипират германските национални футболни отбори според всекидневника Bild.

Популярният таблоид описа смяната като "земетресение", след като "Адидас" представиха екипировката на германския национален отбор за тазгодишното европейското миналата седмица.

Все пак основната причина за търсене на по-платежоспособен технически спонсор са финансовите проблеми на Германския футболен съюз. От една страна, спаднаха приходите от представянето на големи първенства - на световните през 2018 и 2022 г.

Бундестимът не излезе от групата, а на Евро 2021 отпадна на 1/8-финал. За сравнение в периода между предните две световни - от 2010 и (3-о място на световното) до 2014 г. (световен шампион), DFB заработи 61 млн. евро. Освен това строежът на новата щаб квартира във Франкфурт глътна почти 180 млн. евро.

Засега забраняват на феновете №44, но смениха шрифта

На феновете на бундестима ще бъде забранено да носят новите фланелки на отбора, ако са с №44, съобщи в. "Билд".

Причината е в шрифта, който от "Адидас" са избрали за новия екип.

В него четворката прилича на латинската готическа буква S, което при 44 води до аналогия с една от най-жестоките части на нацистката армия - SS, а този символ е забранен със закон в страната.

Представителят на "Адидас" Оливер Брюген заяви, че въпросният номер вече е блокиран в интернет, а освен това е забранено на гърба вместо име да се изписва "Хитлер" и "Фюрер".

"В "Адидас" работят служители от над 100 държави, ние като компания винаги активно сме били за етническото разнообразие и се борим срещу ксенофобията, антисемитизма, насилието и омразата във всякакъв вид", заяви Брюген.

От своя страна Германският футболен съюз излезе със съобщение, че в националния отбор няма да бъде използван №44, защото организацията не толерира крайнодесни възгледи.

Въпреки това от "Адидас" обявиха, че вероятно ще сменят шрифта на цифрите. Това може да стане и след европейското първенство, на което Германия е домакин, защото там номерата са от 1 до 23.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/