С над 100 хиляди са набъбнали регистрациите на нафтови автомобили през последните 2 години
Наред с историческото повишение на продажбите на нови автомобили, които тази година най-вероятно ще счупят “брадясалия” рекорд от вече далечната 2006-а от 45 хиляди регистрирани коли, се наблюдава устойчива тенденция за увеличение на употребяваните дизелови возила.
При това става дума предимно за нафтови автомобили около и над 15-годишна възраст, които или вече не могат да се използват в големите европейски градове, или
скоро ще им бъде забранено да влизат в мегаполисите
по екологични причини.
В последните 12 месеца у нас дизеловите автомобили (нови и стари) са нараснали с 59 398 бройки, докато бензиновите - едва с 8044. Ако се вземе периодът от 1 април 2002 г. до 1 април 2023 г., тогава нафтовите автомобили са с 48 824 повече, а регистрациите на бензиновите дори са намалели - със 7422.
Тези увеличени дизелови бройки се дължат предимно на втората ръка, защото при новите паритетът бензин/дизел се запазва през последните години, като тези на бензин са около 4 пъти повече. През последните 12 месеца у нас са продадени 8533 нови леки автомобила според данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА), което е с 51,5 процента отгоре (5633 през миналата година). При дизеловите нови автомобили увеличението също е голямо (45,2 процента), но при тях бройката е 1948 возила сега срещу 1342 в предишния период от 12 месеца. Тези проценти са съпоставими с общия ръст на новите коли от 46,8 процента (11 528 срещу 7385 през миналата година).
Всичко това означава, че тези над 100 000 регистрации на дизелови автомобили у нас през последните години са на предимно употребявани возила.
Увеличеното търсене и предлагане на дизелови автомобили може да се види с просто око, ако надникнете за броени минути в наши и чужди популярни сайтове за търговия на коли втора ръка. У нас масови автомобили от един и същи модел се различават по броя на офертите с бензинов и дизелов двигатели.
Нафтовите предложения са средно с 30 процента отгоре
Интересното е обаче, че въпреки по-голямото предлагане на дизелови употребявани автомобили в сравнение с бензиновите разлика в цената почти липсва. Поне на пазара, предлаган в България. Би трябвало заради по-голямото предлагане и “изчистване” от страна на западноевропейците на старите дизели те да бъдат по-евтини, но почти не са.
В чуждите портали за продажби на употребявани автомобили всяка две от три коли са дизелови. Европейците са принудени по политически и екологични причини да се разделят с нафтовите си коли просто защото скоро няма да могат или вече не могат да ги карат в по-големите градове.
Към 1 април 2024 година в България има регистрирани 3 милиона и 14 969 леки автомобила. От тях 1 милион и 65 277 са бензинови, а 1 милион и 461 104 са дизелови, или почти с 400 хиляди повече от бензиновите. Декларираните коли с газови уредби са 376 581.
Любовта на българина към митичния Volkswagen Golf не отминава, но
германският класик вече има силен конкурент
- Mercedes С-класа. За първите три месеца на годината са регистрирани 2394 употребявани голфа, а от най-масовия модел мерцедес - 1835.
Челната тройка оформя друг представител на компанията от Волфсбург - Passat с 1430 купени коли втора ръка.
Абсолютен хит сред луксозните кросоувъри, но на стотици хиляди километри и прилични години продължава на пазара втора ръка да е Mercedes ML. От началото на годината са внесени и продадени 485 бройки от този модел.
В класацията за нов внос от началото на годината има интересни случаи, при които популярни модели
са пласирани повече или с незначителна разлика като нови, отколкото като употребявани
Техническият “близнак” на Passat - Skoda Superb, има 400 продажби като нов и 179 като употребяван! При Skoda Octavia съотношението е 712 към 416 в полза на втората ръка, а при Renault Clio е 271 към 202. Продажбите при Toyota Corolla като нов са повече от втора ръка - 561 срещу 384.
В класирането по марки най-предпочитана в България продължава да е Volkswagen. В страната има регистрирани почти половин милион фолксвагена, което означава, че всяка шеста кола е от компанията от Волфсбург. Потресаващото обаче е, че
над 310 000 хиляди от тях са над 20-годишна възраст,
а други 100 хиляди - между 15 и 20 години!
След Volkswagen се нарежда Mercedes с 336 628 регистрации, като и тук повече от половината са на достолепната за един автомобил 20-годишна възраст. В челната тройка на марките влиза още една германска - Opel, с 309 512 регистрации.
Специалистите коментират, че ако не се вдигнат данъците и екологичните такси на по-замърсяващите коли и не се стигне до драстична забрана на трошките да влизат в големите градове, България още дълги години ще си остане “автомобилната гробница на Европа” въпреки забележителният ръст при продажбите на нови возила.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари