Европа зачерква бъдещето на спортните автомобили

03 October 2024
Георги Луканов
Последната версия Nissan GT-R T-spec е отпреди две години. Снимки: производителите
Последната версия Nissan GT-R T-spec е отпреди две години. Снимки: производителите

Последната жертва е култовата японска Годзила

Лека-полека новите екологични правила на европейските институции убиват мощните спортни коли с бензинови двигатели. Последната жертва ще е Nissan GT-R, популярен и сред милионите си почитатели като Годзила.

През последните години законите, регулиращи производството на автомобили, се затегнаха, особено в страните от ЕС. В допълнение към стандартите за шум и емисии новите правила за киберсигурност доведоха до изчезването и на други емблематични модели. През 2023 г. Toyota GR86 , Subaru BRZ, както и Porsche Boxster и Cayman трябваше да се съобразят с тази нова нормативна реалност.

Малцина помнят, но преди 25 години Porsche беше на ръба на фалита. И марката дължи своето прераждане само на два модела: 718 Boxster и след това на Cayman.

Porsche Cayman вече не се продава в Европа.
Porsche Cayman вече не се продава в Европа.

Сега Европа е тази, която принуждава Porsche да сложи край на съществуването на тези модели. Както в случая с Macan, чиновниците в Брюксел смятат, че тези модели не отговарят на разпоредбите относно киберсигурността. За да продължат да се произвеждат,

от компанията трябваше да направят големи инвестиции

и по този начин моделите стават супернерентабилни. Резултатът е изтриване на тези модели от каталога, поне в Европа, където се прилага този регламент, защото в останалата част на света 718 Boxster и Cayman все още могат да се продават.

Заради новите екологични  разпоредби дори на “скромната” Mazda MX-5 е премахнат 2-литровият двигател. И това не е всичко: затягането на европейските закони засяга и мощността на автомобилите.

Най-новият Ford Mustang загуби 52 к.с. на европейския пазар в сравнение с американския си модел. Същото важи и за BMW M135, X1 M35 и X2 M35, чиито характеристики са коригирани поради европейските стандарти.

След 17 години лоялна служба известният Nissan GT-R R35 е пред принудителна пенсия. Пуснат на пазара през 2007 г., този суперавтомобил остави своя отпечатък в автомобилната история със своята впечатляваща мощност и изключителна производителност.

Но Годзила, както наричат японския модел,

скоро ще изчезне, жертва на регулаторни промени по отношение на емисиите и шума

Пиер Лонг, глобален продуктов мениджър в Nissan, наскоро потвърди в интервю за списание Top Gear, че производителят би искал да удължи живота на този емблематичен модел.

“Продава се от 17 години и бихме искали да продължи още 17 години, но регулаторът ни създава проблеми”, откровен бе мениджърът.

GT-R беше изтеглен от европейския пазар през юли 2021 г. поради стандартите за шум. Но сега целият свят (или почти) също се готви да се сбогува с него.

Годзилата GT-R няма да има наследник. Поне не веднага. Когато производството спре през 2025 г., Nissan няма да има заместник, готов да напусне заводите в японския град Точиги.

Въпреки това в бъдеще

ще има електрически спортен автомобил на марката,

който ще се базира на концепцията Hyper Force.

Така може да изглежда бъдещият електрически Nissan GT-R.
Така може да изглежда бъдещият електрически Nissan GT-R.

Прототипът предполага бъдещ 100% електрически GT-R, оборудван с твърдотелни батерии. Макар и обещаващ, този проект все още изглежда далеч от това да се превърне в реалност. Защото разработването на спортен автомобил от този калибър отнема време. Бяха необходими почти шест години, за да се появи R35 след представянето на първата му концепция през 2001 г. Вероятно ентусиастите ще трябва да изчакат до 2030 г., за да открият възможен R36, но на ток. Забравете за бензина!

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/