Преди малко повече от 50 години, на 11 октомври 1974 г. излиза филмът "Тексаското клане" на режисьора Тоуб Хупър. Филмът на ужасите за семейство садистични убийци и канибали, заснет на фона на войната във Виетнам, показва насилието и лъжата, скрити в американското общество. Продукцията, заснета за по-малко от 100 хил. долара, получава култов хорър статус и се превърна в поредица, а Тоуб Хупър се възприема и до днес като един от стълбовете на филмите на ужасите. В началото на 70-те години на миналия век американското кино открито изказва мнението си за това, което се случва в страната и по света. Дискусиите около домашното насилие, лъжите на политиците и измамната им пропаганда, продължилата твърде много война във Виетнам намират своя коментар във филмите на младите режисьори бунтари - от Сам Пенкипа и Уилям Фридкин до Франсис Форд Копола и Сидни Лъмет. Неслучайно наричат това време "новия Холивуд". Тогавашните кинаджии се опитват да намерят различен език към зрителите за реалността, като критикуват и отричат излъскания от мюзикълите и уестърните образ на Америка в така нареченото татково кино. Разобличаването на историческите митове и героичните символи на страната се появяват не само в монументални холивудски продукции от рода на "Дивата банда" (1969) и "Разговорът" (1974), но и евтини продукции, понякога дори заснети със собствени средства. Именно там, въпреки че тогава това се смята за доста маргинален сегмент в киното, често се появяват най-радикалните социални изказвания. Като например хорър филма с едно от най-впечатляващите заглавия в историята - "Тексаското клане" (The Texas Chainsaw Massacre). Младият преподавател в колеж и фен на киното Тоуб Хупър в края на 60-те години на миналия век активно е привлечен от хипи културата. Първият му филм, заснет в полудокументален стил, е "Яйчена черупка" (1969). Това е психоделична фантазия за хипи комуна, която не залязва, че в мазето на дома им се крие тайнствена сила. Постепенно това ирационално зло се измъква навън и окупира съзнанието на живеещите в "черупката" младежи. По-късно Хупър признава, че във филма е искал да покаже смъртта на ескапистата хипи субкултура, която се предава пред изпитанията на реалния свят. Следващият му филм - "Тексаското клане", се ражда от същия интерес на режисьора към социалните проблеми. Сюжетът е за семейство маниакални садисти, който хрумва на Хупър, след като чува новините по радиото. В тях се разказва главно, при това много реалистично и с много подробности, за убийства, инциденти и катаклизми. Създава се впечатление, че страната е потънала в насилие и морално разложение, най-вече заради войната във Виетнам и поредицата политически убийства пред очите на целия свят. "Тексаското клане" започва с подобни новини, в които хладнокръвно и цинично се разказва за самоубийства, осквернени гробове, пандемии и изблици на насилие в целите Съединени щати. В този контекст "градската легенда" за семейството канибали маниаци изглежда напълно вероятно. Именно затова Хупър пуска в началото на филма надпис, че историята е по действителен случай. Същото правят братя Коен 20 години по-късно във "Фарго" (1996), макар и в постмоденистична игра със зрителите. Но Хупър е трябвало да накара зрителите да повярват, че това, което гледат, се е случило действително. Сюжетът на филма се върти около сестра и брат - Сали (Мерилин Бърнс) и Франклин (Пол А. Партейн), които заедно с приятели пътуват из вътрешността на Тексас, за да навестят гроба на дядо си и освен това да се уверят с очите си в какво състояние е бащината им къща. Злото олицетворяват сеймейството канибали Сойер - мрачна пародия на патриархално семейство, в което ролите са пренаредени. Там са само мъже - трима братя и дядо им, който е нещо като патриарх на рода. Най-големият брат Дрейтън (Джим Сидоу) работи на бензиностанция, докато по-младите "ловуват" жертви и "приготвят вечерята". Той им е вместо строгия баща, който тябва да ги бие с колана и да им нарежда какво трябва да се прави. Средният брат (Гунар Хансен) носи направена от човешка кожа маска, заради което е получил прякора Коженото лице. Той е домакинята в семейството - приготвя вечерята и се грижи за къщата. Най-младият (Едуард Нийл) често се бунтува срещу по-големите и е склонен да се самонаранява. Той често пътува на автостоп и примамва случайни хора в имението на семейство Сойер. Глава на семейството е "дядото" (Джон Дуган) - легендарен стогодишен касапин, известен с това, че по особено садистичен начин е убивал животни и хора. Макар вече да не може да се движи и дори да говори, а животът му да се поддържа от останките от труповете на жертвите, в очите на останалите членове на семейството той е неоспорим авторитет, чието дело трябва да бъде продължено. "Тексаското клане" е символ на страха на гражданите от големите градове от "истинската Америка". Практически семейство Сойер са издънка на работническата класа, която е избутана от цивилизацията и капитализма. Търсенето на родната къща води Сали и Франклин до семейство Сойер, тоест към мрачното минало на семейството им. И техният дядо е работил в кланица, а пък самият Франклин, който се придвижва с инвалидна количка, е емоционално нестабилен и е подвластен на гневни изблици. Той с удоволствие разказва как по-рано са убивали животните в кланицата, а първата му среща с най-младия Сойер пробужда в него странен интерес към ножовете и кръвта. За разлика от другите слашъри (филми, в които се колят наред) или популярни филми на ужасите от онова време, в "Тексаско клане" има сравнително малко сцени с насилие и кръв. Но може би именно затова сравнително редките убийства във филма изглеждат адски реалистично и достатъчно страшни. Хупър поставя човека в позиция на животно именно в кланица. Коженото лице убива своите жертви пределно просто и дори делнично - само с един удар по главата. След това ги разфасова с моторна резачка, а парчетата месо се сервирата на масата за семейната вечеря. И всичко това под акомпанимента на типична жизнерадостна кънтри музика. Трудно е човек да си представи нещо, което с по-голям успех да пропагандира вегетарианството от "Тексаското клане".
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари