Нова система ще бори аквапланинга и риска от загуба на управление

30 January 2025
Георги Луканов
ZF и Goodyear съвместно разработиха система за предотвратяване на аквапланинг. Снимки: ZF и Lotus
ZF и Goodyear съвместно разработиха система за предотвратяване на аквапланинг. Снимки: ZF и Lotus

Специален софтуер стабилизира автомобила

При силен дъжд водата се задържа на пътя и се получава аквапланинг. Колата може да стане неуправляема, защото гумите вече не могат добре да избутват водния филм. Има голям риск от загуба на контрол над автомобила, като последствията могат да бъдат опустошителни. Аквапланингът може да доведе до опасни ситуации особено по магистрали или при по-високи скорости. Ето защо компаниите ZF и Goodyear се обединиха, за да създадат иновативна система за по-голяма безопасност при мокри условия. За тази цел ZF разработи контролния софтуер Cubix, който

свързва системите за подпомагане на водача и техните сензори на шасито

Но софтуерът може много повече. Cubix контролира всички задвижващи механизми от страната на шасито, т.е. електрически двигатели или електромагнитни клапани, централно и за части от секундата.

Хардуерът не е задължително да идва от ZF компоненти и други производители също могат да се управляват чрез Cubix. Съществено предимство е оптимизирането на поведението при шофиране. ZF софтуерът осигурява по-хармонично ускорение и спиране, както и по-прецизно управление и баланс на амортисьорите.

Интелигентното свързване в мрежа на системите за шаси е особено важно за автоматизираните превозни средства, тъй като формира основата за усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS). Благодарение на софтуерната функция много по-голям диапазон от характеристики на шофиране може да се реализира с едно и също основно шаси. От спокойно каране до динамично, спортно шофиране.

Производителят на гуми Goodyear допринася със системата Sightline, която използва интелигентен алгоритъм за гуми, който е интегриран директно в гумата като чип. В Sightline специални сензори непрекъснато измерват налягането и температурата на гумите

и постоянно записват дълбочината на протектора,

която се сравнява с текущото състояние на пътя.

Тези данни се предават на системата за управление на автомобила, която след това анализира информацията и предприема подходящи действия. Веднага след като двете взаимносвързани системи Cubix и Sightline открият вода на пътя, те могат да предприемат целенасочени контрамерки, за да предотвратят хлъзгане на колата.

Чрез интегриране на тези данни в системата за управление на автомобила

програмата може да предупреди водача своевременно

Ако е необходимо, Cubix се намесва активно в настройките на автомобила, за да подобри поведението при шофиране и да гарантира безопасността. При повишен риск от аквапланинг Cubix намалява скоростта на автом обила, подпомага водача в реакциите му и спомага за стабилизирането на автомобила. Това значително намалява риска от аквапланинг и в най-добрия случай го елиминира напълно.

Lotus Eletre е първият сериен автомобил с новата технология на ZF. В първия SUV на марката спортни автомобили софтуерът Cubix

управлява спирачната система,

електромеханичното управление и електронно управляваното шаси.

Lotus Eletre е първият сериен автомобил с новата технология на ZF.
Lotus Eletre е първият сериен автомобил с новата технология на ZF.

Предстоят серийни представяния и от други марки, защото технологията може да бъде внедрена с помощта на една и съща платформа за управление независимо от производителя и без големи усилия за интегриране.

ZF разширява портфолиото си, тъй като софтуерът, първоначално разработен за автомобили, скоро ще бъде наличен и за търговски превозни средства. Технологията е адаптирана към индивидуалните нужди и изисквания на производителите на търговски коли и включва така наречения Trailer Stability Assist, който

минимизира риска от вибрации на ремаркето

Настоящите тестове с контролния софтуер вече са успешни в дългосрочно проучване при реални условия. Cubix скоро ще помага и на шофьорите на камиони.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/