Polestar 3 е с най-малко отклонение на пробега при реални условия
Всяка година Норвегия е домакин на тежкия зимен тест El Prix, който измерва пробега на цяла орда електрически автомобили. Традиционно Tesla получава отлични оценки по време на този тест за издръжливост. В последното издание обаче короната отиде при съвсем различен автомобил. Model 3 дори не се доближи до него.
Модел на Polestar се открои по време на този ежегоден зимен тест, организиран от новинарската медия Motor.no в сътрудничество с Норвежката автомобилна федерация NAF. Китайско-шведската марка представи своя флагмански модел 3. Колата не само спечели първото издание за 2025 г. (има още едно през лятото), но дори постигна втория най-висок резултат в историята на теста.
За съжаление,
батериите понякога губят разочароващо автономност,
когато живакът навън падне. В страна като Норвегия, която е лидер в електрическата мобилност, тази характеристика играе още по-решаваща роля поради суровите зими. Това прави тази страна идеална за тест.
При El Prix електромобилите се карат, докато батериите им се изтощят напълно. Тази година маршрутът се простира на 445 километра, от Осло до Енден, с планински участък в края. В деня на тестването температурата варираше между минус 3 и плюс 4 градуса, което е доста меко време според норвежките стандарти, но въпреки това е предизвикателство за работата на батерията.
С WLTP обхват от 560 километра Polestar 3 измина 531 километра по време на теста с разлика от само 5%. Този резултат поставя модела на второ място след електрическото BMW iX3, което се представи с един процент по-добре преди 4 години. Бордовият компютър на Polestar също се оказа забележително точен при изчисляването на оставащия пробег, което също е от значение и дава необходимото спокойствие на човека зад волана.
Tesla Model 3 Long Range, модел с WLTP обхват от 702 километра, спря на почти същото разстояние като Polestar (531 километра, или 250 по-малко от теоретичния пробег).
Това изглежда страхотно постижение, но е с 24% по-малко от дадената от производителя стойност, поставяйки колата на 21-о място сред 24 конкуренти на теста.
Бордовият компютър на Tesla също се оказа ненадежден,
с допустима грешка от 15 километра в изминатото разстояние.
Най-зле обаче се представи Peugeot E-3008 (версия с голямата батерия от 97 kWh), който завърши с разлика от 32%. Неговият брат - Peugeot E-5008, и китайският представител Voyah Dream също не се представиха блестящо, с разлика от 26% и 29% съответно. Много добре се представи друг китайски модел - BYD Tang (втори, с разлика от декларирания и реалния пробег от 9%) и Mini Countryman EV, с разлика от 11%.
El Prix също комбинира теста с бързина на зареждане на батериите от 10 до 80%. Крайното класиране поставя обичайните заподозрени на подиума с тяхната 800-волтова технология. Lotus спечели с Emeya с максимална мощност от 400 kW (16 минути), следван от Porsche Taycan (19 минути) и Hyundai Ioniq 5 (20 минути). Батериите на Polestar 3 и Model 3 се напълниха на 31-ата минута (16-о място). Peugeot E-3008 е последен с 46 минути.
El Prix подчертава колко е важно потребителите да имат реалистични очаквания относно представянето на своите електрически автомобили при зимни условия. Въпреки че производителите често показват впечатляващи официални данни, практиката показва, че действителната производителност може да варира значително.
Разликата е в термопомпата
Проучване, проведено в САЩ от Recurrent, разкрива някои интересни числа, събрани върху голям брой автомобили, включващи статистика от 18 000 електромобила, чиито собственици са се съгласили да предоставят данните си в проучването, за период от повече от година. Recurrent включва данни за 20 популярни електрически автомобила в САЩ.
при всекидневно шофиране при различни метеорологични условия
Авторите на проучването посочват и моделите, които имат термопомпа за отопление на купето, за да се види ясно как това се отразява на потреблението през зимата и да се сравни влиянието на тази технология върху електрическите автомобили.
В топ 5 на моделите, които губят най-малко пробег през зимата, има 4 модела на Tesla — Model X, Model S, Model 3 и Model Y, като единствено Audi e-tron успява да се намести между тях на третото място. Първите 5 модела обаче са оборудвани с термопомпа, като загубата е 11% за Model X на първо място, докато достига 14% за Model Y на петата позиция. Топ 5 следват още два модела с термопомпа - Hyundai Ioniq 5 и Kona, които са с отклонения от 15 и 16%. Само Rivian R1S без термопомпа успява да се позиционира в топ 10, следван от други три модела с термопомпа.
Tesla Model 3 и Model S без термопомпа губят 21-23% от обхвата си и това е ясна индикация колко важна е тази технология (Model 3 с термопомпа губи само 12% от обхвата си през зимата).
На противоположния полюс на електрическите модели с огромни загуби на автономност е VW ID.4 със загуба от 37%, следван от Ford Mustang Mach-E с 34% и Chevrolet Bolt с 31%, нито един от които няма помпа.
Американците казват още, че основните предимства на термопомпите в електрическите коли
се поддържат до -10 градуса,
а когато е по-студено, загубата на енергия и консумацията се увеличават. Губи се и ефективността на термопомпите.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари