Европа удря Apple и Meta с рекордни глоби

23 April 2025
MenTrend.bg
Логото на Apple. СНИМКА: PIXABAY
Логото на Apple. СНИМКА: PIXABAY

Европейската комисия наложи глоби на "Епъл" (Apple) и "Мета" (Meta) на обща стойност 700 милиона евро, обвинявайки ги в нарушаване на законодателството на ЕС относно цифровите пазари, предаде Ройтерс.

"Епъл" ще трябва да плати 500 милиона евро, докато "Мета" получи глоба от 200 милиона евро, които все още могат да бъдат обжалвани в съда.

Твърди се, че компаниите са нарушили Закона за цифровите пазари (DMA) на Европейския съюз, който регулира дейността на големите онлайн платформи, работещи в блока.

Санкциите могат да окажат влияние върху сегашното напрежение между САЩ и ЕС, особено по отношение на търговията.

Вашингтон гледа на глобите, наложени от Брюксел на големия американски бизнес, като на форма на данъчно облагане.

ЕК твърди, че процедурите срещу американски компании не са свързани с геополитическото напрежение и са "твърди, но балансирани".

"Епъл" и "Мета" не отговарят на изискванията на Закона за цифровите пазари, като прилагат мерки, които засилват зависимостта на бизнес потребителите и индивидуалните потребители от техните платформи", каза заместник-председателят на Европейската комисия Тереса ​​Рибера.

"Епъл" е обвинена от Брюксел, че е ограничила разработчиците на приложения да не предлагат продуктите си извън магазина за приложения на "Епъл" и не успява да "докаже, че тези ограничения са обективно необходими и пропорционални", се посочва в комюнике на изпълнителния орган на ЕС.

"Епъл" заяви, че ще обжалва глобата.

"Случилото се днес е още един пример за това, че ЕК се прицелва несправедливо към "Епъл" с поредица от решения, които са лоши за поверителността и сигурността на нашите потребители, лоши за продуктите и ни принуждават да не предоставяме нашата технология безплатно", съобщи американската компания.

Глобата на "Мета" е свързана с така наречения модел "плащане или съгласие", който беше в сила между март и ноември 2024 г., и изискваше от потребителите на "Фейсбук" (Facebook) и "Инстаграм" (Instagram) в ЕС да избират между месечен абонамент за версия без реклами и безплатна версия с персонализирана реклама.

Този модел нарушава Закона за цифровите пазари, "тъй като не дава на потребителите необходимия избор да заложат на услуга, която използва по-малко лични данни, но иначе е еквивалентна на услугата "персонализирани реклами", според ЕК.

"Епъл" и "Мета" трябваше да се съобразят с изискванията на Закона за цифровите пазари в рамките на 60 дни, като в противен случай рискуват периодични наказателни плащания, обяви ЕК.

Днешните глоби са първите решения за неспазване на Закона за цифровите пазари, влязъл в сила през 2022 година.

На теория санкциите биха могли да бъдат по-високи: законодателството на ЕС предвижда възможност за налагане на глоби до 10 на сто от годишния световен оборот. За повторните нарушители този процент може да нарасне до 20 на сто, припомня Ройтерс.

Миналата година "Епъл" отчете оборот от малко под 400 милиарда долара, а "Мета" от около 165 милиарда долара.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/