Консултантската компания Ernst&Young и Европейската асоциация на електроенергийната индустрия Eurelectric публикуваха проучване за развитието на пазара на електрически превозни средства и свързаната с тях инфраструктура. Според доклада броят на автомобилите на ток в Европа ще се увеличи от сегашните 3 на 130 милиона само за 13 години. Това ще доведе до увеличаване на търсенето на електроенергия. Пиковото натоварване на мрежата ще се увеличи с 21-90 процента и следователно преходът към електрическа мобилност ще бъде придружен от чести пренапрежения на мрежата, загуби на електроенергия и покачване на цените. За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни системи за зареждане, както и да се принуди собствениците на автомобили да променят подхода си към използването на инфраструктурата за зареждане.
Увеличаването на броя на електрическите превозни средства ще доведе до повишаване на търсенето на електроенергия. Очаква се всяка година тази цифра да нараства с 1,8 процента и до 2030 г. да достигне 3530 тераватчаса. Проблеми ще възникнат, когато пиковите периоди на зареждане на автомобилите на ток започнат да съвпадат с пиковете в общото натоварване.
За да се избегне това, е необходимо да се внедрят интелигентни електрически мрежи. И собствениците на автомобили ще трябва да променят навиците на зареждане. Например ще трябва да пълнят батериите на колите си през нощта или извън пиковите часове. Като цяло, авторите на доклада са уверени, че мрежата ще може да поддържа повече от 100 милиона електрически превозни средства, но неконтролираното зареждане ще доведе до чести токови удари, загуби помрежата и покачване на цените на енергията.
Ако се запази сегашният темп на растеж на продажбите, до 2030 г. броят на електрическите коли ще нарасне до 65 млн., а до 2035 г. - до 130 милиона. Всички тези машини ще трябва да бъдат заредени някъде и авторите на доклада, използвайки софтуер за изкуствен интелект, са изчислили колко станции ще са необходими за това.
Според Европейската обсерватория за алтернативни горива сега в Европа има около 374 000 обществени зарядни станции. В същото време само 12 процента от тях са класифицирани като високоскоростни (мощност 22 квт и повече). За обслужването на бъдещите електрически превозни средства обаче ще са необходими много повече, а именно - 34 милиона до 2030 г. и 65 милиона до 2035 г., като повечето от тях (56 милиона) ще бъдат инсталирани в жилищни сгради. Само за разгръщането на такава инфраструктура ще са необходими 115 милиарда евро.
Националната одитна служба на Обединеното кралство е изчислила, че зареждането на електрически автомобил у дома струва от 59 до 78 процента по-малко, отколкото на обществен терминал. Анализаторите на Ernst&Young изчисляват, че до 2035 г. 85 процента от сесиите за зареждане ще бъдат в домашни мрежи. Други 6 процента ще се осъществяват на работа, 5% на обществени места като молове и паркинги, и само 4 процента по магистралите.
Сега повечето европейски страни стимулират търсенето на електрически превозни средства по различен начин. В Норвегия, която е лидер на пазара по продажби на коли на ток, купувачите на автомобили с нулеви емисии не плащат ДДС (важи до края на 2022 г.). За тях ставката на транспортния данък е 75–90 процента по-ниска. Сред бонусите има и отстъпки за паркиране и възможност за шофиране в обособени ленти за градския транспорт.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари