Поколение Z са момчетата и момичетата, родени между 1997 – 2012 година. Те са дигиталните жители на планетата, които виждат новите технологии като свой начин за разбиране и управление на света.
Ако има нещо, което определя това ново поколение млади хора, това са техните проблеми с психичното здраве. Въпреки че принадлежат към популация, която е по-свързана от всякога с другите, те се чувстват по-самотни от което и да е друго време от човешката история. От друга страна, естествено, има изключения и много от тях се определят от младежки ентусиазъм, пълен с мечти, сили и щастие.
Не може обаче да пренебрегнем очевидната реалност. Миналата година беше публикуван проектът Mental Health Million - доклад, който предоставя научни данни за психичното благополучие на световното население. Заключенията не могат да бъдат по-категорични. 44% от хората на възраст между 18 и 24 години са показали сериозни психологически проблеми.
Младите хора изпитват голям социален натиск, както в академичните среди, така и в професионалните. Освен това социалните медии често оказват голямо негативно влияние върху тях.
Тийнейджърите имат повече негативни и натрапчиви мисли от предишните поколения.
Апатията като отговор на академичната и работната фрустрация
Младите хора от поколение Z, подобно на милениалите, са силно разочаровани. И двете поколения бяха възпитани в идеята, че всяко усилие носи своята полза и награда. Независимо от това, наличието на отлично обучение не означава непременно, че те намират работа, която отговаря на техните умения. Като цяло пазарът на труда за младите хора е несигурен.
Много от тях изпитват силна академична и работна тревожност. Те са изключително взискателни, креативни и отдадени, но знаят, че светът не предлага адекватен отговор на техните нужди. Освен това е много вероятно ситуацията да не се подобри в бъдеще.
Това в крайна сметка генерира чувство на апатия и недоволство.
Поколение Z предполага, че бъдещето, което ги очаква, не е толкова светло, колкото им беше обещано.
Въздействието на разбирането на света и себе си чрез социалните мрежи
В днешно време изграждането на „аз“-а на всяко дете и юноша се подхранва и от дигиталния свят. С други думи, представата, която имат за себе си, има пряка връзка със социалните медии. Именно в тази среда те търсят ежедневните си валидации, сравняват се и в много случаи започват да мразят телата си или да копнеят за други животи, които са изключително различни от техния собствен.
Университетският медицински център Хамбург-Епендорф
(Германия) проведе изследване, което твърди, че интензивното използване на социалните мрежи увеличава стреса, отлагането на задачи и проблемите с емоционалната регулация.
Има още един очевиден проблем. Въпреки че изглежда, че новите технологии улесняват свързването на подрастващите помежду им, в действителност те насърчават явно изкривени взаимоотношения. Младите хора се чувстват все по-изолирани и е обичайно много от тях да са претърпели някаква форма на онлайн тормоз.
Емоционално неподготвено поколение
Изглежда, че поколението Z има лоши умения, свързани с емоционалните въпроси.
Може би проблемът отчасти е в свръхзакрилата, която получават от родителите си. Тези, които надвисват над децата си, удовлетворявайки всяка тяхна нужда, улеснявайки живота им и отговаряйки на всяко тяхно искане. Те са склонни допълнително да „отслабват“ характера на това ново поколение.
Следователно, тези деца израстват с малко съпротивление към разочарование. Освен това те живеят в общество, в което все повече доминира непосредствеността. Отношението „Искам го сега“ означава, че те бързо се отегчават и не успяват да развият адекватна емоционална саморегулация.
Индивидуализъм
Поколението Z е израснало във все по-индивидуалистичен и поляризиран социален контекст . Вярно е също, че нарцистичното поведение става все по-често. Култът към аза, към задоволяването на собствените нужди и получаването на това, което човек иска в настоящия момент на всяка цена, атакуването на другия, изглежда е константа днес.
Социалните мрежи също са катализатори за проблемите на ценностите и яростния индивидуализъм. Взаимоотношенията стават все по-размити, изтичат бързо и нови връзки се търсят с натискане на бутон в поредното приложение за запознанства. Не е трудно да се разбере защо поколение Z се чувства празно, безнадеждно и тревожно. За тях е трудно да набавят ресурси и подкрепа, когато имат нужда от помощ.
Всъщност тъгата и недоволството на нашите млади хора до голяма степен са резултат от нашия провал като общество.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари