Стефан Цанев: Политиците отказват да управляват заедно, защото са лакоми и не искат да делят плячката

02 January 2023
Пенчо Ковачев
Стефан Цанев
Стефан Цанев

Ние сами си рисуваме автопортрета, не са виновни чужденците, че се отвращават

Мислех, че ще се оправим, когато младите вземат властта. Кирил Петков ме отчая с управлението си

Културата на министъра на културата трябва да бъде поне 3 пъти над средната висока интелектуалност

- Ако 2022 година беше пиеса, как щяхте да я озаглавите, г-н Цанев?

- “Войната, която върна часовниците два века назад”.

- Българската журналистика свърши ли си добре работата през годината?

- Струва ми се, че българската журналистика не използва силата си на четвърта власт и не респектира другите три власти, напротив - те я използват за своите цели. Нашата журналистика отразява събитията, а не се намесва в тях с най-опасното свое оръжие - въпросите. Нашите журналисти много разказват, малко питат.

- Кое събитие през годината ви даде надеждата, че нещата в държавата може и да се подобрят?

- Готовността за саможертва на проф. Николай Габровски да застане начело на правителството и да превърне политиката във високоинтелигентна дейност.

- А кое събитие или поведение на политик ви отчая най-много?

- Кирил Петков, разбира се. Това политическо недоразумение компрометира за дълги години напред надеждата в младите.

Аз бях един от хората, които постоянно повтаряха, че България ще се оправи, когато младите вземат властта и застанат начело на държавата. Сега, след управлението на Кирил Петков, как да си отворя устата и да изрека такива думи?

- Ще успеят ли партиите в парламента да съставят редовно правителство и какво бъдеще може да има то?

- Струва ми се, не. Защото поотделно те са слаби, за да вземат властта самостоятелно. Заедно не искат, защото са прекалено лакоми и не искат да делят с някого плячката.

- Мисля, че тази безпрецедентна битка за властта е главно заради милионите, даже милиардите евро, които се очакват от Евросъюза и които тези, които управляват държавата, ще разпределят. Така ли е, или вие имате друго обяснение?

- Милионите от Евросъюза са допълнителна кървава стръв. Знаете ли, чак ме е срам да коментирам това.

- Повечето икономисти, политици и експерти казват, че заради доброто бъдеще на България трябва непременно да влезем в Шенген.

Други обаче твърдят обратното - пагубно ще е за държавата, ако станем членове на шенгенското пространство. Как обикновените българи да се ориентират кое е вярното твърдение?

- По-малко ме интересуват икономическите изгоди от Шенген, повече ме вълнува моралната страна. Ако си представим, че държавите в Европейския съюз сме едно голямо семейство, живеещо в хубава къща с голям двор, и ако един член от това семейство няма право свободно да влиза в къщата и свободно да се разхожда из двора - трябва да се запитаме: защо?

Или защото краде, или защото е мръсен, или защото е болен от опасна заразна болест.

Кое от трите да изберем в случая? Изгодата не ме интересува - обидно е!

- Как оценявате отношението на Австрия и Нидерландия към България по повод Шенген?

- Нека се опитаме сами да се погледнем отстрани какво представляваме като държава.

Пак си представете, че минавате край един дом и чувате отвътре всичките ругатни и хули, всичките обвинения, заплахи и обиди, целия словесен бълвоч, с който се залива взаимно нашият политически елит - какво ще си помислите за този дом?

Ние сами си рисуваме автопортрета, не са виновни чужденците, че се отвращават.

- Неотдавна казахте, че в държавата в момента върви пълзящ преврат. Какви са аргументите ви за това шокиращо твърдение?

- Кървавите революции са патент на ХVIII и началото на ХХ век, след това, особено през ХХI век, започват пълзящите революции и преврати, използвайки основния двигател на еволюцията - адаптацията (приспособяването на организмите към променящата се околна среда).

Известно е, че благодарение на адаптацията ние сме оцелели през ерите и вековете. Но всяко хубаво нещо има и своята обратна страна.

Като най-банален пример за това напоследък се споменава способът как се варят живи жаби. Ако ги хвърлите в котлето с гореща вода, те с крясък ще изскочат от котлето, за да се спасят.

Ако обаче ги поставите в котле с хладка вода и започнете да загрявате бавно водата, те бавно и постепенно ще се адаптират към повишаващата се температура, ще се адаптират, ще се адаптират... и накрая няма да разберат, че са се сварили.

Така е и с народите. Ако им наложиш изведнъж диктатура - ще скочат! Ако обаче например си президент и трябва да назначиш свое служебно правителство и ако вместо да управлява два месеца, както си му е редът, ти го оставиш да управлява три месеца, народът няма да скочи, а ще си рече: “Е, хайде сега, няма да правим въпрос за един месец...”.

После президентът решава следващото негово служебно правителство да управлява четири месеца. Народът пак си казва: “Е, хайде и сега от нас да мине...”. Служебното правителство на Стефан Янев управлява общо 7 месеца. Народът си рече: “Е, какво чак толкова, хайде пак от нас да мине...”.

Тоест народът постепенно взе да се адаптира. Следващото служебно правителство на президента, начело с Гълъб Донев, управлява вече 5 месеца и, както изглежда, ще управлява още два-три месеца, народът, както виждате, нищо не казва, защото май съвсем се е адаптирал.

След което президентът вече може спокойно да нареди следващото негово служебно правителство да управлява цяла година, ако ще и две, защото знае, че народът се е адаптирал и нищо няма да рече...

Нататък президентът може да управлява колкото си иска - народът, като сварените жабоци, така ще се е адаптирал, че няма да разбере кога и как са го сварили в котлето на диктатурата. Ако мислите, че това са поетически фантазии - погледнете на север великия руски народ, който бе адаптиран за 20 години.

- Увеличава ли се възможността в България да избухне гражданска война?

- Ако адаптацията на българския народ продължи още - той едва ли ще се опита да скочи от врящото котле.

- Министърът на културата Атанас Атанасов беше най-големият кадрови провал на кабинета “Петков”. Какви качества и какъв опит трябва да има човекът, който ръководи една от най-важните дейности в държавата?

- Не е задължително да бъде човек на изкуството. По-добре е да бъде човек, който обича и разбира изкуството, и понеже е министър на културата - неговата култура трябва да бъде поне три степени над средната висока интелектуалност.

- Ваши пиеси са били поставяни на сцената на Народния театър и съм сигурен, че не сте безразличен към съдбата му. Как ще коментирате скандала там и какъв изход от ситуацията предполагате?

- Наистина през последните години съдбата ми на драматург е свързана с Народния театър. Освен “Тайната вечеря на Дякона Левски”, която бе поставена там през 1987 г., върху сцената на Народния театър напоследък се играха “Последната нощ на Сократ” и “Процесът против богомилите”. В момента продължават да се играят “Духът на поета” и “Плач на ангел”, там съм предложил и последната си трагикомедия “Убийството на Богородица”. Така че случващото се там не ми е никак безразлично.

Идеята на Васил Василев да върне в Народния театър мощните режисьори Морфов и Гърдев беше много добра и е жалко, че тази негова идея се проваля от негов човек, от Велислава Кръстева.

Реакцията на Морфов, колкото и да е скандална, не е причината за скандала, тя е предупредителното следствие от постъпката на Кръстева. Може би никой не е казал на дългогодишния член на ДПС, че след като е представител на Народния театър, тя няма право да прави метани на Ахмед Доган.

Народният театър съществува повече от 100 години, през това време са се изредили стотина правителства с хиляди политици в тях - помни ли ги някой? Народният театър ще продължи да съществува и след 100 години - ще помни ли някой след 100 години днешните политици?

Ако за някаква институция в нашите безбожни времена може да се каже, че е светиня - това е Народният театър и хората, които работят в него, трябва да пазят честта на тази светиня като очите си.

А по въпроса кой на кого трябва да се кланя - обърнете се назад: някой знае ли кой крал е царувал по времето на Шекспир или на Сервантес, кой е бил папа по времето на Микеланджело? Ако се сети, ще рече: по времето на Микеланджело папа е бил еди-кой си, по времето на Шекспир крал е бил еди кой-си. Тъй и след време ще казват, така че...

- Предлагам ви да направите един хубав коледен жест към читателите на “24 часа” - да им подарите най-новото си стихотворение...

- Тъй като издателство “Жанет 45” скоро ще публикува в отделна книга моята нова поема “Небесна гледна точка”, използвам случая да изпреваря издателството и да публикувам във вашия вестник една малка част. И понеже става дума за Коледа, предоставям на вниманието на вашите читатели стихове, в които става дума за Христос:

Кой на кого трябва да се кланя? Знае ли някой кой крал е царувал по времето на Шекспир и кой е бил папа по времето на Микеланджело

Вървях по Via Appia към Рим. Край пътя

стърчаха кръстове и върху тях

палачи приковаваха незнайни мъченици.

Кои са тез? - попитах. Палачите ми

отговориха:

“Това са християни. Смърт на Христа!

Смърт на Христа!..” След два-три века

връщах се от Рим по Via Appia. Край пътя

стърчаха кръстове и върху тях

палачи приковаваха незнайни мъченици.

Кои са тез? - попитах. Палачите ми

отговориха:

“Това са антихристи. Слава на Христа!

Слава на Христа!..” В палачите се взрях:

о, Господи, палачите са същите!

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/