Нов тренд: слагат газови уредби на хибриди, за да пестят още повече

11 January 2023
Георги Луканов
Газифицираният двигател на хибриден “Аурис”.
Газифицираният двигател на хибриден “Аурис”.

На дълъг път разходът пада на около 6-7 лева за 100 км пробег

Високите цени на бензина и дизела накараха много практични и пресметливи българи да търсят начин да намалят разходите си за гориво. Все повече нашенци стигат до наглед безумната идея да слагат газова уредба на и без това икономичните хибридни коли.

Тази практика я има от години в страни като Нидерландия и Италия, но и в България, където е популярна сред много таксиметрови шофьори.

“Бакшишите" предпочитат да използват предимно хибрида Toyta Prius, на който слагат допълнително и газова уредба.

Монтажът на газова уредба на хибрид отнема повече време и

системата е малко по-скъпа - от 1500 до 2000 лева

Шофьори, които карат такива автомобили, обаче твърдят, че цената се избива още след първите 10 000 километра. Според тях хибриден Toyоta Prius с газова уредба харчи по 5-6 литра пропан-бутан при извънградско движение и 7-8 литра в града. Това е с около литър-два повече от разхода на бензин на оригиналния Toyоta Prius.

Простите сметки показват, че при сегашни цени на пропан-бутана у нас от 1,20 лева при дълъг път разходът за гориво ще е около 6-7 лева и 8-9 лева в града. Ако карате нормалния Toyоta Prius (или Auris), ще ви харчи по 4-5 литра на сто в града и 6-7 литра по магистралите и общинските пътища. Това е така, защото при хибридните тойоти обикновено разходът на бензин е по-малък в задръстванията, а не по пътища извън града.  Луксозен Lexus NX 300h 2,5 с 4x4 на газ с мощност 197 конски сили на 6 години се продава у нас за 58 000 лева.

Луксозен Lexus NX 300h 2,5 с 4x4 на газ с мощност 197 конски сили на 6 години се продава у нас за 58 000 лева.

Така по сегашните цени на бензина от 2,70 лв. 100 км пробег извън населените места ще ви струва 16-17 лева, а в града - около 10-12 лева т.е. два пъти повече, отколкото хибрид с монтирана допълнително газова уредба.

Оказва се, че това е най-евтиният начин на придвижване с автомобил

с едно изключение. Газовият хибрид е по-икономичен и от най-пестеливия електрически автомобил, ако се зарежда от обществените зарядни станции. Колата на ток от средния клас, която харчи около 16-18 квтч на 100 км, излиза около 4 лв., ако пълните батериите от домашната мрежа.

Ако ползвате обществените зареждачки, сумата скача 3 или 4 пъти в зависимост дали станцията е нормална, или бързозареждаща.

Освен на “краля на хибридите” Prius много газови уредби има на тойотата Auris най-вече с бензинов двигател с мощност 136 конски сили с автоматик.

Има монтирани газови уредби и на Honda Insight Hybryd. Потребител на такъв автомобил твърди, че разход градско и междуградско на бензин е 5,1 литра, а на газ - 5,8 литра на сто. По негови думи

за 150 000 км пробег благодарение на пропан-бутана е спестил над 10 000 лева

Има и още един плюс - автономният пробег се увеличава значително, защото имате както бензинов, така и резервоар за газ, който обикновено дава още 400 км отгоре. Като прибавим към това и батериите, нещата започват да изглеждат повече от добре и относно ускорението на хибрида на газ. Собственици твърдят, че с пропан бутан “колата дори върви по-добре от оригиналния вариант”. Този хибрид Toyota Prius с газова уредба, оборудван като такси, се предлага в Русе за 13 500 лева.

Този хибрид Toyota Prius с газова уредба, оборудван като такси, се предлага в Русе за 13 500 лева.

 Най-лесно се монтира АГУ на хибридите Honda Insight и Toyota Prius.

Ако пък сте фен на екологичните автомобили, а повечето собственици на хибриди са именно такива, то трябва да знаете, че изхвърляните вредни CO2 емисии ще са по-малко, когато колата се движи на газ и на ток. Единственият проблем се крие в многократното стартиране и спиране на бензиновия двигател по време на движение. За целта се монтира специален електронен блок.

Плюсовете при монтирането на газова уредба в Приус е и това, че няма загуба на багажно пространство. Бутилката се монтира под резервната гума тип “патерица”. При Auris малко се “изяжда” от багажника.

Много популярни са таксиметрови Toyota Prius с газов инжекцион в Русе и региона. Местна автокъща в момента предлага над 20 налични приуса плюс Auris и един Lexus IS300H. Оборудван за такси Toyota Prius газ хибрид на 11 години с пробег 199 000 км се предлага за 13 500 лв. Колата е и с гаранция за хибридната система и батерията.

Освен за таксита има и хибридни предложения с газови уредби за луксозни джипове. Във Варна се продава Lexus NX 300h 2,5 hibrid 4x4 на 6 години и на 184 000 км за 58 000 лева. Според обявата кросоувърът харчи между 6,5 и 8,5 литра пропан-бутан на 100 км пробег в града. Японският джип се предлага и със сменена чисто нова батерия.

Ключови думи

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/