Точно два месеца след бунта на “Вагнер” срещу Кремъл (23 юни) лидерът на частната военна компания Евгений Пригожин загина в самолетна катастрофа (на 23 август), която предизвика куп спекулации.
“Не е изненада, че Путин ще си отмъсти. Всъщност това се очакваше и се случи – точно на двумесечната годишнина от бунта”, каза проф. Робърт Инглиш от Университета на Южна Калифорния, който изучава Русия. През месеците след бунта международни служители предричаха смъртта на Пригожин. Дори директорът на ЦРУ Бил Бърнс предположи, че шефът на наемниците живее назаем.
“Пригожин беше преместен в Беларус.
В рамките на 2 месеца те преразпределиха
активите му, провериха всички контактни вериги и замениха всичко в системата, което се нуждаеше от подмяна. И сега се отърваха от Пригожин и неговите висши лейтенанти”, каза анализаторът Сергей Бизюкин по отношение на руските власти.
Москва обаче все още не е потвърдила чрез ДНК тест, че тялото на 62-годишния мъж е сред овъглените останки на 10 души, намерени в отломките на частния самолет. Машината се разби на 350 км от Москва на път към Санкт Петербург късно в сряда.
Пригожин все пак беше посочен като един от 10-те пътници заедно с основателя на “Вагнер” и симпатизант на неонацистите Дмитрий Уткин. Самолетът Embraer Legacy 600 е регистрирал само един инцидент за повече от 20 г. експлоатация и той не се дължи на механична повреда. Компанията Embraer обяви, че е спазила международните санкции, наложени на Русия, и
не е осигурявала поддръжка на машината от 2019 година
Самолетът обаче не е показвал проблем до рязкото падане през последните 30 секунди от полета. Близки до “Вагнер” обявиха, че Legacy 600 е бил свален от противовъздушната отбрана. Междувременно руски сайт, който се стреми да разкрие корупцията в Москва, твърди, че машината е била забавена преди излитането за технически прегледи, спекулирайки, че може да е сложена бомба. Сред основните заподозрени за катастрофата е Артьом Степанов, личен пилот на Пригожин. Той е имал достъп до самолета и се смята, че е отишъл в Камчатка ден преди инцидента.
62-годишният руснак е бил все по-внимателен, откакто поведе преврата и заби нож в гърба на политическия си благодетел. След неуспеха му той е бил предупреден, че животът му е в опасност.
Известно е, че той е полагал големи грижи за сигурността си, и се говори, че не е бил на борда на разбилия се самолет, въпреки че държавната телевизия твърди обратното. Източници до “Вагнер” разкриват, че той обикновено е летял на друга машина. Именно такава, за която също се предполага, че е свързана с Пригожин, беше засечена да се движи на зиг заг над Москва след катастрофата. Затова
мнозина се съмняват в смъртта му
Скептиците припомнят, че Пригожин е бил обявяван за мъртъв при друга авиокатастрофа. През октомври 2019 г. военен самолет Ан-27 се разби с 8 души на борда в Конго. Тогава беше съобщено, че лидерът на наемниците е сред загиналите, но 3 дни по-късно стана ясно, че е жив. В подкрепа на съмненията анализаторът Кийр Джайлс от мозъчния тръст Chatham House разкрива, че много хора са променили името си на Евгений Пригожин като част от усилията му да скрие пътуванията си и да се защити от убийство. “Нека не се изненадваме, ако той
се появи скоро в Африка”,
смята Джайлс.
“Можеше да има слухове за фалшива смърт, ако го беше направил в Африка, но не и в Русия, където бързо ще бъде направен ДНК тест”, смята обаче Николай Митрохин от университета в Бремен.
Въпреки че няма официално потвърждение за смъртта на Пригожин, поддръжниците на военачалника твърдят, че той е мъртъв, и го приветстват като герой и патриот, който според тях е загинал от ръцете на неидентифицирани хора, които наричат “предатели на Русия”.
Същевременно Владимир Путин запазва мълчание и не коментира новината за смъртта на доскорошния си другар. Той бе на събитие и отделно се включи дистанционно в срещата на върха на БРИКС, но не спомена нищо за авиокатастрофата.
“В Русия не се случват много неща, зад които Путин да не стои”, заяви президентът на САЩ Джо Байдън.
След самолетната катастрофа в социалните мрежи се разпространи видеоклип без дата на интервю с Путин, който подчертава неприязънта си към предателството.
Руският президент неведнъж е карал враговете си да изчезват. Най-малко 14 лица, свързани с Кремъл, са загинали при насилие или мистериозни обстоятелства, откакто той влезе в Кремъл.
Дори вътрешни хора от руския елит обявиха пред сайта “Медуза”, че не са били изненадани, когато са видели новината за катастрофата. “Имаше чувството, че ще свърши зле след бунта. Такива неща
не се прощават в Кремъл”,
коментира неназован източник от Москва.
Не е немислимо обаче и хора от висшите етажи на Кремъл или от армията, които са били обект на тормоз от Пригожин, да са предприели действия срещу лидера на “Вагнер” без одобрението на Путин, отбелязват западни издания.
А според китайски анализатори имало малък шанс смъртта на Пригожин да е просто нещастен случай.
Излъчването на самолета спряло на 130 км преди падането
МАРИЯНА БОЙКОВА
Транспондерът, който излъчва сигналите от самолета, е спрял да работи на 130 км от мястото, където е паднал емпайърът на Пригожин. Това казаха експерти, които наблюдават трасета от нелюбителски приложения. Последното излъчване е било на полетна височина 8400 м.
За да прекъсне излъчването, явно има срив в захранването или отказ на всички системи, допускаха експертите. Наземните служби може да са го приели за вражески самолет.
Специалисти обърнаха внимание и на опашката на машината, която е намерена доста по-далеч от другите останки, което може да е от взрив.
Други пък коментираха записите във Flightradar, които са само 34 минути от полета. В последните 11 от тях има много рязка промяна във височината, във вертикалните скорости между 1000 и 3000 фута в минута, което грубо е между 5 и 15 м в секунда, обясни пред “24 часа” кап. Йовко Йоцев, секретар на Асоциацията на българските авиокомпании.
Според него записът приключва на 19 725 фута, което е към 6000 метра височина. Очевидно е настъпило някакво разрушаване или спиране на системата, допуска той.
Тази промяна във височините със сигурност не е заради команди, подавани от наземния контрол, защото са доста резки и крайните височини по стандарт не са задават от ръководителите на полети, добави кап. Йоцев. Той предполага, че или екипажът се е борил да запази височината и не е успявал по някаква причина, или нещо друго е налагало тази рязка промяна. Вижда се, че те са променили няколко пъти височината между 20 хил. и 30 хил. фута, което е между 6000 и 9000 метра.
Експертът вижда и промеждутък, в който и са се издигали, и са се снижавали, и след това започват само да снижават.
“Ако е ударен от нещо или е избухнало нещо и има повреда в кормилната система, това може да обясни резките промени, което е налагало екипажът да се бори да запази височината. Но очевидно е, че има някакъв проблем в управлението”, казва пилотът.
Други специалисти допускат, че е възможно тези записи да са били манипулирани, както се манипулират данни в GPS, в което руснаците били много добри.
© 2019 MenTrend. Всички права са запазени.
Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.
Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/
Коментари