Как да плените шефа и колегите за 5 минути с ефекта на ореола

21 March 2024
Димитрана Александрова

Като внимавате да не предизвикате у тях ефекта на рогата

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

На бюрото ви е хаос - купчини папки, книжа и тефтери, търкалящи се химикалки и кламери, мръсна чаши от кафе, празни бутилки от вода и още, и още. Смятате, че си е ваша работа подредено или разхвърляно е. На това бюро си работите вие и си се оправяте отлично в хаоса.

Голяма грешка - заради тази уж дреболия, която привидно няма нищо общо с качеството на работата ви, е напълно възможно шефът да ви смята за служител, на когото не може да има пълно доверие. Разхвърляното ви бюро задейства у него т.нар. ефект на рогата. А за да плените началника, ви е нужно точно обратното - т.нар. ефект на ореола.

Психолозите обясняват същността на тези две явления с това, че

хората са предразположени да съдят за другите хора по една черта.

Марина изглежда спретната, подходящо облечена, сресана, пестеливо гримирана. Заради това впечатление шефът и колегите й автоматично приемат, че тя във всичко е подредена, съвестна, интелигентна. Говори уверено и компетентно, следователно си разбира от работата. Държи се възпитано, гледа в очите, значи е мила и честна. Това е ефектът на ореола.

Рада се облича небрежно, не говори твърде гладко, на въпроси отвръща малко дръпнато, не общува много с другите в офиса. И те автоматично формират у себе си предубеждение към качествата и способностите й. Това е ефектът на рогата.

Капанът е, че и ореолът, и рогата

действат не само в първия момент - при запознанство, а непрекъснато.

Шефът и колегите на Марина вече са работили достатъчно дълго с нея, за да знаят, че не е особено съвестна в работата си. Уверили са се, че въпреки външния си вид и затворения характер Рада е отличен професионалист. При всеки контакт обаче у тях се задейства нещо подсъзнателно и Марина винаги успява да им се "продаде" по-добре от Рада.

Тези ефекти, които често се градят дори само върху една-единствена черта - положителна или отрицателна, са изследвани, емпирично доказани и формулирани от американския психолог Едуард Торндайк в края на 19 век.

През 50-те години на 20 век американският психолог Соломон Аш дообяснява как работят, като формулира и т.нар.

ефект на първенството.

Аш прави експеримент с две групи. На хората в първата диктува 15 прилагателни, които описват един човек, като започва с "интелигентен" и завършва със "завистлив". На втората група диктува същите прилагателни, но започва със "завистлив" и завършва с "интелигентен".

Оказва се, че хората във всяка от групите си изграждат различна представа за човека, описан с едни и същи думи, но подредени различно. В първата го виждат по-позитивно, във втората - по-негативно.

Получената най-напред информация определя когнитивна рамка, в която се формират впечатленията. След това ефектът на ореола или ефектът на рогата продължава да определя възприемането, защото

човек е склонен да натрупва еднопосочна информация,

подкрепяща онази, която първоначално му се е набила в главата.

Иначе казано, шефът е по-склонен да сметне, че добре изглеждащата Марина предлага нещо умно, отколкото да обърне мнението си за размъкнатата Рада, макар че тя предлага нещо още по-умно. Около първоначално създадения позитиван образ се трупа само положителна информация, а негативната се елиминира. И обратното.

Изводът е, че всеки път, когато началникът види подреденото ви бюро, спретнатото ви облекло, прилежно оформения ви доклад или чуе обмисленото ви изказване на съвещанието, у него ще се задейства ефектът на ореола. Той ще ви възприема като служител, на когото може да се разчита. Като приближи към хаоса на работното ви място, у него ще се задейства ефектът на рогата и ще го обземат съмнения дали сте в състояние да си изпълняват качествено служебните задължения, като по 8 часа на ден пребивавате сред такава мърлящина.

Нищо не ви пречи да си подредите бюрото, да се грижите за външния си вид, да си готвите съвестно проектите и изказванията. Но трябва да го правите и постоянно. Както вероятно от опит знаете,

нищо не е завинаги.

С ефектите на първенството и на ореола наистина може да плените шефа за 5 минути и известно време след това той ви възприема в положителна рамка. Само че психологическите изследвания доказват още нещо важно. То е, че първоначално получената позитивна информация има по-силно въздействие между непознати субекти. А пък

последната негативна информация оформя впечатленията за познати.

Когато сте нови на работното място, ще ви приемат като надежден специалист, ако блеснете на първото съвещание с изчерпателен отчет или с умно предложение.

Когато шефът и колегите добре ви познават, можете да развалите положително им мнение за вас дори само с един провал. Да речем, смятат ви за въздържани хора, но вие по някаква причина избухвате. Тази последна негативна информация засяда в главите им и впечатлението им вече е, че сте конфликтни. Нещо като капката катран в кацата с мед.

Това действа при всички хора, но

още по-силно е, ако сте в среда с ниска интелигентност, в това число емоционална.

Тя няма общо с образованието. Шефът ви може да има 5 дипломи и пак да влиза в капана на ефекта "рога", като ви вкарва в стереотипа "зле облечен - лош специалист". Или понеже не притежава достатъчно емоционална интелигентност, да не отчете, че в момента сте претоварени от служебни задачи или имате лични проблеми, да не прояви съпричастие и да ви вкара в стереотипа "конфликтен", понеже сте му отговорили по-остро.

Психолозите препоръчват специалистите по човешки ресурси и мениджърите да изучат старателно всички тези ефекти, за да не падат в техния капан. Не е задължително кандидатът за работа с най-хубавия костюм да е най-подготвеният. Не е вярно, че служителят с най-разхвърляното бюро е най-непродуктивният в офиса. Трябва да има много по-надеждни и точни параметри и скали за оценки.

Но това са си проблеми на управлението в компаниите. За управлението на собствената си кариера е най-мъдро всеки сам да се грижи, като внимава ефект на ореола или ефект на рогата предизвиква.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Наръчник за оцеляване край колега грубиян

Защо е вредно самобичуване тип "Аз съм провал" дори и при голям провал

10 хитрини, които да вземете от политиците, за да успявате

Как да се оплачете на шефа, без да плачете

7 техники да познаете дали да имате доверие на колега

Трик да парирате недоброжелател с ефекта на Франклин

Заучената безпомощност – отървете се от нея, за да имате успех

Преуспяващи със стратегията "Син океан"

Как да сложите „ефект на примамката", за да ви вярват шефът, колеги и партньори

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/