Хиляди клонирани коли се движат у нас

08 September 2024
Георги Луканов
Най-често се клонират скъпи автомобили като този Range Rover. Снимки: производителите
Най-често се клонират скъпи автомобили като този Range Rover. Снимки: производителите

Поне 1000 скъпи автомобила с еднакви номера и шасита се внасят годишно

Клонирането на коли все още е популярна форма на престъпност в Европа, в частност и в България. Автомобилът е клониран, когато е със същия номер на шасито и еднакъв регистрационен номер като друго возило, който се движи в съвсем различна част на Европа или дори понякога в същата страна. Автомобили, клонирани и препродадени чрез фалшифициране на регистрационни табели и регистрационни документи, са печеливш бизнес за подземния свят. По този начин се пускат на пазара крадени автомобили и се правят застрахователни измами.

Автомобилите с “чужда самоличност” често се използват от бандити, които карат с превишена скорост, минават на червен светофар или пък офейкват от бензиностанциите, след като са заредили с гориво, без да платят.

Дубликатите на номерата се получават лесно и дори може да бъдат поръчани онлайн,

което допълнително улеснява процедурата.

Клонирането на автомобил може да се направи по различни начини, като един от най-простите е да инсталирате регистрационните номера на друг подобен автомобил върху автомобила. Продажбата на такива дубликати е законна. В интернет можете да намерите много оферти за номера, които изглеждат идентични с оригиналните, наречени “колекционерски”.

Клонираните коли също така може да се използват за транспортиране на открадната кола до място, където ще бъде разглобена или нейните VIN номера (нещо като ЕГН на всеки автомобил) ще бъдат променени. Престъпниците карат клонирани коли, без да се притесняват, че ще бъдат глобени за превишена скорост или неправилно паркиране, защото

глобите и фишовете ще отидат при нищо неподозиращия законен собственик

на оригиналното возило.

VIN номерът на колите също се сменя.
VIN номерът на колите също се сменя.

Понякога колите се клонират, за да се намалят разходите за използването им или да се избегнат формалностите при регистрацията, което е особено популярно сред чужденците с нередовен статут в западноевропейските държави.

Обикновено се клонират скъпи, сравнително нови автомобили от премиум марки.

Некоректен продавач може да има документи от легален автомобил с вярна история и на базата на тях да продаде няколко подобни автомобила с фалшиви табели и VIN номера. В такъв случай

измамата излиза наяве едва когато колите стигнат до страни от ЕС,

където данните се проверяват в различни бази данни. И то ако пътните полицаи спрат шофьора за проверка, което на Запад е рядкост и в повечето случаи е при някакво нарушение. Дори и при внезапни проверки за алкохол, ако шофьорът е изряден, не се искат никакви документи, за да не се бави колоната със спрени коли.

Около процент от автомобилите, които стигат до автокъщите в България, са именно с двойници някъде из Европа. Това означава, че най-малко хиляда клонинги, и то на скъпи автомобили, се продават на вторичния пазар у нас само за година.

Преди покупка

у нас не се прави никаква проверка за това дали колата има дубликат

Автомобилите клонинги идват най-често от Италия, както и от Германия.

Има и друга престъпна схема в България. Лъскавият автомобил се продава с пренабити номера на рамата, обикновено на малко километри и на по-изгодна цена. След известно време същият автомобил се обявява за откраднат и се прибират от застрахователите около 80-90 процента от реалната цена на вече продадената с фалшиви документи кола. За да се случи това, участие трябва да имат и хора от КАТ, които регистрират автомобилите, уточняват експерти.

За да избегнете проблеми, свързани с клонирането на автомобили, трябва незабавно да докладвате на полицията за всякакви съмнения, че вашият регистрационен номер се използва от друго превозно средство. Също така си струва веднага да смените регистрационния номер, което струва пари, но може да предотврати по-сериозни проблеми.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/