Мистър Юнак - кой е мъжът между Тръмп и Борисов

26 November 2019
MenTrend.bg
Мермерски между Тръмп и Борисов в Белия дом
Мермерски между Тръмп и Борисов в Белия дом

Изобретател на добавка за дизел, щадяща природата и разхода на гориво, превежда в Белия дом

Мъжът, който се появи изненадващо в ролята на преводач от български на американския президент Доналд Тръмп на срещата му с премиера Бойко Борисов е Йонко Мермерски. Той е български учен и изобретател, който работи в САЩ. Известен е като създател на добавка за дизелово гориво, щадяща за околната среда.

Той я нарича "Юнак" и оттам много негови американски, а и много български познати и партньори започват да му викат Мисър Юнак.

Миналата година "24 часа" популяризира изобретателя, чиято страст още от юношеството са колите и моторите.

Йонко Мермерски може да кара и самолети, но само малки. Доктор е по органична химия от университета в Джорджтаун.

На практика с изобретението му 3 коли замърсяват въздуха колкото една. Препаратът намалява и разхода на гориво с 9 до 17% и това е най-същественото, което може да се каже за рационализацията му - двигателят харчи по-малко и работи по-добре.

Самият Мермерски обяснява по-научно в какво се състои изобретението му: “С добавката двигателят е по-добре смазан и по-малко се износва. Вдига мощността и ефективността на работата му, защото повишава цетановото число на горивото, както нативно, така и по термодинамичен път. При изваждането на серните вещества от дизеловото гориво, то обеднява откъм най-полезните вещества - от калоричност, експлозивност и термодинамика на горенето”.

Навремето той прави доста тестове в Техническия университет (ТУ) в София заедно с учени от катедра “Двигатели, автомобилна техника и транспорт”. Изпитвания има и в центровете за годишни технически прегледи. Тествани са 40 коли на дизел – стари и нови, произведени през 2017-2018 г.

“С ТУ настроихме какво да бъде съотношението добавка към гориво. 100 л към 1 л е идеалното съотношение. Резултатите се потвърдиха в центровете за годишни технически прегледи. Всички коли на нафта показаха между 2 и 3 пъти намаляване на твърди частици, най-вредните. Признавам обаче, че добавката има потенциал още да бъде тунингована”, казва Мермерски. И уточнява, че тя работи при коли със и без катализатор.

За голям резервоар (80 л) на лек дизелов автомобил са нужни 400-500 мл от добавката. Това спестява между 8 и 12 л дизелово гориво.
При средна цена 2,10 лв. за литър спестените разходи за гориво са между 17 и 25 лв.

При резервоар с 1000 л се спестяват 150 лв., изчислява Мермерски. Отначало той мисли, че съотношението ще е 1:200, т.е. на 200 л 1 л добавка. “Обаче не стана! Мислех си, че нафтата е по-добро гориво, отколкото е”, разсъждава ученият.

Как се слага? “Може да сипеш до средата на резервоара нафта, после добавка и после пак нафта”, казва Мермерски.

“В нея има вещества, които обират влагата. Също така, за да смазва добре горивото, молекулите му трябва да се “лепят” по стените на металните части, които се трият. Ако те са полярни, се “залепват” по-здраво на стените на буталото. Ако не са, се получава износващо триене”, обяснява за предимствата на изобретението си Мермерски.
Може ли двигателят да е по-мощен с добавката?

Може, казва изобретателят в интерес на по-младите шофьори. За другите остава предимството й с едно и също количество гориво да минат по-голям пробег.

“Ако си направиш снимка на ауспуха и след това караш 100 км и го снимаш пак – той ще е бял”, казва изобретателят.
“Това, че нещо е патентовано, не значи, че то е работещо. То може да има патент за гумени шайби – 99% от патентите са без практическо приложение. Самият патент не дава резултатите. Можем да патентовеме и като съберем в едно масло, зехтин и олио и ги пуснем в дизеловия двигател. Те ще си горят, ще си работят даже и по-тихичко, ще смазват добре, но зимно време двигателят ще клеяса и няма да може да запали мотора. Но това може да се патентова”, обяснява Мермерски и добавя, че гаранциите за успех са сертификатите.

Няколко транспортни компании у нас вече ползват добавката от 2 г.
“Направиха тестове и са много доволни. Ако се наложат по-стриктни стандарти, шофьорите ще се принудят да го ползват”, казва ученият.
Мечтата му е заедно със столичната община да изпробват добавката на автобусите на градския транспорт в София.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/