Доказано! Колата харчи с литър отгоре

07 February 2024
Георги Луканов
Тестът за разход на гориво WLTP би трябвало да става все по-прецизен. Снимки: производителите
Тестът за разход на гориво WLTP би трябвало да става все по-прецизен. Снимки: производителите

Разходът на гориво и вредните емисии са средно 14% по-високи от официалните данни

Шофьорите знаят, че автомобилът харчи повече от това, което производителят дава като разход по каталог. Европейските институции се опитват да намалят разликата между теоретичния и реалния разход на колите с двигатели с вътрешно горене с по-прецизни тестове, но явно и това не върши работа, защото на практика колите с всяка изминала година харчат много повече гориво, а оттам изхвърлят и още вредни емисии във въздуха.

Проучване на изследователската организация International Council on Clean Transportation (ICCT) показва, че разликата между официалните данни за емисиите на CO2 от новите автомобили на бензин и дизел и техните реални стойности се е увеличила от 8% през 2018 г. на 14% през 2022 г.

2018 е годината, в която Световната хармонизирана процедура за изпитване на леки превозни средства (WLTP), която измерва разхода на гориво и емисиите на CO2,

започна да се прилага за всички регистрации на нови автомобили

ICCT сравни официалните данни за емисиите на CO2, докладвани от Европейската агенция по околна среда (EEA), с информация от реалния свят от около 162 600 автомобила, докладвана от потребителите на spritmonitor.de.

Този сайт е платформа, където

потребителите могат сами да изчисляват горивната ефективност

на своите автомобили чрез регистриране на изминати разстояния и разход на гориво. Наборът от данни, получен през август 2023 г., съдържа подробни записи за около 1,1 милиона возила.

Резултатите показват, че автомобилите с двигател с вътрешно горене и хибридите, произведени през 2018 г., са имали средно отклонение в реалния свят спрямо официалното от 7,7%. За колите, произведени през 2022 г., обаче тази разлика вече скача на 14,1%.

Простите сметки показват, че ако един автомобил по каталог харчи средно 6-7 литра на 100 км, то в реалния живот това прави поне по литър отгоре. Всичко зависи разбира се, от марката на автомобила и какъв двигател използва даден модел.

 Изследването се фокусира върху девет производителя на мотори, които помежду си произвеждат близо три четвърти от новите коли с бензинови и дизелови агрегати, продавани в Европа.

За автомобилите от 2022 г. най-голямата разлика е отчетена за автомобилите на Opel със средно 21% отгоре спрямо това, което е дадено по каталог, следван от Hyundai с 20% и Ford и Seat, и двете марки с 15%. Най-ниската разлика е при Mercedes с 11%, както и Volkswagen, BMW и Audi - всички с 12%.

Колите на Opel, снабдени с двигател с вътрешно горене, харчат с 21 процента отгоре спрямо този разход, който пише в каталога.
Колите на Opel, снабдени с двигател с вътрешно горене, харчат с 21 процента отгоре спрямо този разход, който пише в каталога.

Макар данните от WLTP да ни карат да вярваме, че между 2018 и 2022 г. те са намалели със 7,3%, емисиите в реалния свят показват, че понижаването им е само 2,3%.

Ян Дорноф, изследователски ръководител в ICCT и съавтор на доклада, пише: “Нашият анализ показва, че разликата в реалния свят отново нараства след въвеждането на WLTP. Без противодействие

официалните стойности на емисиите на CO2 ще стават все по-непредставителни

спрямо стойностите в реалния свят и задължителните намаления на официалните стойности няма да бъдат отразени в действителните емисии на CO2. Това ще подкопае усилията на ЕС за намаляване на свързаните с транспорта емисии на CO2 и ще доведе до това потребителите да плащат повече от очакваното за гориво.”

Разликата между реалния и заводския разход на гориво е най-малка при премиум марките.
Разликата между реалния и заводския разход на гориво е най-малка при премиум марките.

Д-р Питър Мок, управляващ директор на ICCT Europe, добавя: “ICCT наблюдава тези несъответствия от началото на 2010 г. и за щастие,

регулаторите на ЕС вече разполагат с подходящи инструменти за коригиране на тези различия

с прозрачни и надеждни данни. Използвайки тези инструменти, коригиращият механизъм може да гарантира, че целите за намаляване на емисиите на CO2, които производителите трябва да изпълнят през следващите години, се актуализират пропорционално в съответствие с предвидената първоначална строгост, записана в закона.”

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/