Умните трупат не пари, а свои хора за успех в кариерата

18 May 2024
Димитрана Александрова

Идеята да разчитате само на себе си не води към професионални върхове

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Tо е ясно - работите, за да печелите пари и да живеете добре. Който твърди, че това не му е изначална цел в кариерата, не казва цялата истина. Тази цел, разбира се, не е единствена, защото ако онова, което правите пет дни в седмицата по 8 часа, не ви носи и поне малко удовлствие, то е робски труд.

И на доходите, и на удовлетворението ще си помогнете, ако приемете за свой принцип една стара мъдрост. Тя гласи, че умният човек трупа не пари, а хора. Като се замислите, ще се сетите за много моменти, когато ви е било изключително важно да имате приятели, за да се измъкнете от труден момент, да постигнете успех в професията, да направите крачка напред в кариерата. (За успеха е най-важно с кого си другарувате в службата.)

Специалистите наричат трупането на свои хора с термина нетуъркинг. Може да се преведе от английски като създаване на мрежа. Тя е задължителна за всеки, който иска да си върши работата добре и да се изкачва в йерархията.

Да нетуърквате ще рече да общувате с хора, които могат да ви бъдат полезни, да завържете връзки, благодарение на които по-бързо и по-лесно ще постигате успехи.

Може би ви се струва малко грубо - вие не искате да сте "използвачи". Нетуъркингът е не използвачество, а сътрудничество. И ролята на ценните познанства подчертават всички специалисти по кариерно развитие.

"Добрите умения могат да ви помогнат да привлечете вниманието на шефа още от първия работен ден. Когато обаче те са основният фокус на вашата работа, с времето може да се превърнат в пречка за израстването ви. Ако искате да се изкачите по професионалната стълбица, способността да виждате по-голямата картина и да знаете как да подберете правилните хора са многи по-важни от личните ви умения", казва Алисън Макуилямс, експерт по лично и кариерно развитие в университета "Уейк Форест".

Най-близо до ума е, че добрите отношения с колегите и с шефа са съществен фактор за професионалното ви израстване. Не само защото ще си сътрудничите, а и защото от тях можете да се учите.

Това означава още да не пренебрегвате и чисто човешкото общуване в паузите през деня или след работно време. Никога не се стискайте да похарчите пари, за да почерпите, когато имате повод, да отидете заедно да обядвате или да изпиете по нещо в края на деня. "Когато колегите ви знаят, че вие се интересувате от техните желания, стремежи, проблеми, тревоги, те са по-склонни да ви имат доверие", подчертава Лоли Даскал, президент на голяма американска консултантска компания.

Нетуъркинг е и да не пропускате делови или неформални събития на компанията, на които ще си говорите с хора от други отдели. Колежка от маркетинга или счетоводството понякога може да донесе ценна информация или да ви даде рамо в напрегната ситуация.

"Инициативността, мотивацията, способността да се справяте сами с всичко, което може да поискат от вас в работата, ще ви направи изключително ценен служител за всяка компания. За да стигнете до позиция на мениджър, трябва да се научите да разчитате на другите. Отношенията, които изграждате с вашите колеги, са нещото, което ще ви доведе до професионалните върхове. Идеята, че може да разчитате само на себе си, води до самоунищожение", обяснява Мишел Ледерман, автор на книгата "Седем начина да увеличите своето влияние".

Свои хора е добре да търсите и извън компанията, в която работите. На събития, на които ви канят други фирми от бранша или партньори, можете да завържете изключително полезни контакти. Точно там са хората, които трябва да направите свои, като създадете добро впечатление за себе си.

Ако събитието ще е многолюдно, определете си цел - дали ще общувате главно с познати, за да освежите стари връзки, или ще завързвате нови контакти.

Първото предполага да знаете кои хора искате да срещнете и да ги търсите. За "лов" на нови се налага да не се задържате дълго с познатите и да обикаляте от група на група.

И в двата случая при неформалните контакти се постарайте да говорите непринудено, да сте интересни и да ви запомнят. Ще станете симпатични, като слушате внимателно и показвате живо любопитство.

Златното правило за нетуъркинга е първо симпатията, после бизнесът. Затова не искайте нещо от човек, с когото току-що сте се запознали. Така може да ви стане клиент и да спечелите пари, но няма да го направите свой човек.

Вие не сте единствените, които трупат познанства на такива събития. Когато някой иска да се запознае с вас, обърнете му внимание, дори в първия момент да не ви се струва ценен. Никога не знаете кой кого познава и кога ще се окаже полезен.

Не си правите надеждна мрежа, ако не се грижите за контактите си. Не чакайте да се срещнете с ценните хора чак на следващо събитие. Още на другия ден напишете имейли или се обадете по телефона, за да кажете колко се радвате, че сте се запознали, и колко интересно ви е било да поговорите. Това влиза в бизнес етикета, но малцина си правят труда да го спазват. Като вие го спазите, сближаването е много по-сигурно.

Нетуъркинг навсякъде е лозунгът на умния човек с амбиции в кариерата. Намерете повод да се заговорите с тези, които срещате във фитнеса. Щом сте по едно и също време там, значи сте работещи, имате подобни разбирания (цените здравето и добрия външен вид), а вероятно и приблизно еднакви финансови възможности. Нищо чудно познанствата да ви вършат прекрасна работа.

Още по-лесно е с колеги по хоби. След като имате еднаква страст, теми за обсъждане и за сближаване - много.

По същия начин се потрудете да общувате с роднини, съседи, родители на съучениците на децата. С колкото повече хора сте близки, толкова по-голям шанс е да намерите онези, които могат да ви помогнат за успех в кариерата.

----- Обърнете силата на завистта -----

Трупате, трупате свои хора, а пък шефът ви хвали колега, че добре си е свършил работата. Вие вашата сте си я свършили не по-зле, но за вас похвала няма. Изпитвате неприязън към началника и завист към колегата. А вътрешният ви глас пита "Защо това не се случи на мен?".

Не е необичайно да чувствате завист към хората, които са постигнали успех, обяснява д-р Ей Джей Марсдън, психолог и доцент в "Бийкън Колидж", Флорида. Всеки изпитва фундаментална нужда да знае къде е неговото място в йерархичните системи. "Когато виждаме как някой, когото възприемаме за човек на нашето ниво, получава нещо, което ценим високо - например повишение или похвала, първата ни реакция е да завидим на неговия успех. После започваме да се самосъжаляваме и да гледаме на чуждия успех като на признак за това, че ние сме се провалили. Завистта често води и до гняв, насочен към успелия човек", казва Марсдън.

Напълно възможно е да ограничите негативното влияние на това чувство и да го превърнете в стимул за личен растеж. То може да бъде изключителен мотиватор, който да ви кара да постигнете повече. Проучете човека, на когото завиждате. Наблюдавайте какво прави той и анализирайте как е постигнал успеха си. След това се запитайте как да го направите и вие, казва Марсдън.

"Завистта по своята същност може да бъде илюстрирана с израза "Искам това", коментира Катрин Шей, доцент по организационно поведение в университета "Карнеги Мелън". Когато си признаете, че завиждате на някого за негов успех, вие си казвате, че искате да постигнете същото. Това ви позволява веднага да започнете работа по желаната цел. Завистта всъщност ви дава информация за нещата, които са наистина важни за вас.

Хората обаче са склонни да се дистанцират от онези, на които завиждат. А далеч по-полезно да прекарват повече време с тях. "Има някаква причина този човек да постигне успех, а вие не. Може да са неговите умения, професионални контакти, това, че той е по-харесван от други хора и може да разчита на тяхната подкрепа. Разберете какви са причините, които стоят зад успеха му и се възползвайте от неговия пример", препоръчва Шей.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Коварство и любов на шефските комплименти

Мръсните трикове за влияние и как да устоите, за да не саботирате успеха си

Техники да се борите с лошия навик да отлагате неприятна работа

"Писна ми" и други уж безобидни, но забранени откровения на работа

Успехът не обича "ако". Представете си го в "кърпа вързан"

Предизборни страсти на работата? Защо да лавирате много внимателно

Как да познаете дали от високомерие не саботирате успеха си

Няма да станете шеф, като чакате за мястото на шефа

Хитри фрази, за да кажете на колега, че е сгафил

Когато разпознаете доносника на шефа

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/