Колата, която спаси BMW

13 July 2023
Георги Луканов
BMW 700 седан с две врати Снимки: BMW
BMW 700 седан с две врати Снимки: BMW

Моделът 700 е известен като "поршето на работещия мъж"

Победител в състезания, транспортно средство за цялото семейство, майстор в пестенето на гориво и в крайна сметка спасител на BMW от фалит. Всичко това бе BMW 700, малък автомобил с големи възможности, с продажбите на който преди 60 години баварската компания спечели достатъчно пари, с които запази своята независимост.

BMW достига своя връх през 1952 г. с производството на мотоциклети и оттогава е в лек спад. Печалбата от продажбата им е инвестирана в луксозните спортисти 503 и 507 и обемистия бароков ангел 501/502. При последния модел компанията

първоначално губи 4000 германски марки за всяко произведено копие!

Спасителят Isetta бе краткотраен успешен мост между мотоциклет и кола, на който BMW успя да спечели само около 400 марки на екземпляр. Спасението би могло да дойде само от печеливш автомобил на ниво среден клас. Идеята е предложена от Волфганг Денцел, австрийскияя вносител на BMW.

Денцeл е бивш страстен състезател и освен център за продажби и сервиз на автомобили BMW във Виена има и собствен офис за разработки и дизайн. Той също започва сам през 1957 г. с разработването на малък спортен автомобил за BMW, използвайки шасито и двигателя на BMW 600. Ентусиастът търси помощ при проектирането на каросерията от младия италиански дизайнер Джовани Микелоти,

който скицира малко елегантно 2+2 купе,

чиято форма скоро шефовете на BMW ще харесат и през януари 1958 г. ще дадат на Денцел договор за работа за BMW по кола, от която зависи бъдещето на баварския производител.

На 30 юли 1958 г. Денцел лично представя на борда на директорите на компанията от Мюнхен прототип на модерен автомобил, вдъхновен от спортно-елегантния италиански дизайн. Всички много харесват идеята, но Дензъл не може да отговори на въпроса за икономичността на производството. Тази задача допълнително беше проблем на вътрешния дизайнерски отдел на BMW, който трябваше да запази дизайнерските решения на Mикелоти и да ги хармонизира с икономическите закони.

По отношение на дизайна бъдещото BMW 700 няма абсолютно никакви допирни точки със съществуващата производствена програма на BMW. Американизираните трапецовидни линии са култивирани от италианските дизайнери по модерен начин според вкуса на европейската клиентела.

BMW 700 бързо се превръща в любимец на младите германци.
BMW 700 бързо се превръща в любимец на младите германци.

Премиерата пред журналисти на BMW 700 под формата на купе е на 9 юни 1959 г., а през септември същата година на автомобилното изложение във Франкфурт идва и версията седан с две врати.

Изненадите нямат край

В допълнение към изцяло нов дизайнерски облик BMW 700 е и първото беемве със самоносеща каросерия. Пред журналистите е показан елегантен автомобил с междуосие 2120 мм и обща дължина 3540 мм, което благодарение на новата технология за производство на каросерията теглото е около 600 кг. В сравнение с BMW 600 междуосието е удължено с 25 процента, докато теглото на автомобила се е увеличило с 14,5 процента. Собствениците на 700 имат идеално съотношение между използваемостта на интериора и външните размери. Отпред има багажник с разумен капацитет, в който могат да бъдат поставени два малки куфара, разположени между резервното колело и резервоара за гориво, чиито тридесет литра

са достатъчни за изминаване на около 500 км

Двуцилиндровият агрегат с въздушно охлаждане с обем 697 кубика и мощност 30 к.с. е следващ еволюционен етап от BMW 600. Той се върти при 5000 об./мин и гори около 6 л/100 км бензин. Маркетинг директорът Бьонш гордо сравни максималната скорост от 125 км/ч и характеристиките на шофиране с предвоенното BMW 327.

Баварското “хлапе” е безспорен фаворит в класа си по ускорение и това скоро се доказа от успешната му спортна кариера. Италианският чаровник от немски произход бързо получава прозвището “поршето на работещия мъж”.

Версията лимузина се отличава с по-просторен и частично по-беден интериор, който предлага прилично място за четирима възрастни при същите размери на каросерията.

С тази кола

BMW определено спечели сърцата на голяма част от мотоциклетистите,

решили да си купят кола за първи път след войната. По настояване на по-амбициозни спортно ориентирани потенциални собственици BMW предлага и модела 700 Sport през 1960 г. Тук двуцилиндровият боксер двигател вече развива 40 к.с. при 5700 об./мин. Пакетът предлага опционална спортна скоростна кутия и още по-твърдо окачване, включващо по-здрави амортисьори и торсионна греда срещу преобръщане. Силовият агрегат от своя страна е достатъчен за ускорение от място до 100 км/ч за малко под 20 секунди и максимална скорост от 135 км/ч. Всичко това за 550 марки отгоре.

Моделът BMW 600
Моделът BMW 600

Година по-късно се появява и 700 RS, който показва максималния ефект на минималистичната концепция със 70 коня, достатъчни за максималните 180 км/ч!

През 1961 г. BMW представя 700 кабриолет, въпреки че само 2592 от тях са произведени от общо 188 121 бройки. Най-важното е, че 700 е толкова печеливш, че осигурява на компанията достатъчно пари за светло бъдеще.

 BMW 700 приключва своята мисия през 1965 г., за да отстъпи мястото на първата версия на 2-а серия.

Ключови думи
BMW

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/