Швеция строи първия в света електрически път

29 July 2024
Георги Луканов

Колите ще зареждат в движение

До края на годината в Швеция трябва да бъде изграден постоянен електрифициран път. Това е първото в света шосе за

електрически автомобили, ванове, камиони и автобуси, които ще могат да се зареждат безжично по време на пътуване.

Експерименталният път се намира на европейския маршрут Е20 на магистралата, която свързва логистичните центрове между Халсберг и Йоребро, а

отсечката е с дължина около 27 км

Тази магистрала е разположена между трите основни града в страната - Стокхолм, Гьотеборг и Малмьо, и е една от най-натоварените с тежки камиони.

Швеция вече е изградила успешно едно тестово трасе през 2018 г. от летище Арланда в Стокхолм до логистичната зона в участък от 2 км. В асфалта е фрезована електрическа релса, върху която камиони на ток спускат движещо се рамо, чрез което получават енергия.

Тази инициатива е част от усилията на Швеция да декарбонизира транспортния сектор и да подготви необходимата инфраструктура за мобилност без изкопаеми горива. Това е важна стъпка към устойчив транспорт, която ще позволи на леките коли, автобусите и камионите да презареждат в движение, като по този начин ще могат да изминат по-големи разстояния с по-малки батерии.

Първата по рода си в света магистрала би трябвало

да доведе до разширяване на още 3000 км пътища на ток в Швеция до 2035 г.

На електрически път колите и камионите могат да презареждат, докато шофират в едната лента на движение.

“Смятаме, че решението за електрификация е пътят напред за декарбонизиране на транспортния сектор и работим с редица решения”, казва Ян Петерсон, директор на стратегическото развитие в Trafikverket, шведската транспортна администрация.

Още не е решен методът за зареждане на Е20, но има три вида: с контактна мрежа, с проводник или индуктивна система.

Контактната мрежа използва надземни проводници, за да осигури електричество на специален вид автобус и следователно

може да се използва само за тежкотоварни превозни средства

Зареждането с проводници, от друга страна, работи както за тежкотоварни машини, така и за леки автомобили, стига да има специална система като релса, която е вкопана в асфалта. Превозните средства се зареждат чрез пръчка, която докосва релсата. На магистралата в Швеция с участък от 27 км ще бъде отделена една лента, на  която електрическите коли ще могат да зареждат в движение. 
Снимки: производителите

На магистралата в Швеция с участък от 27 км ще бъде отделена една лента, на която електрическите коли ще могат да зареждат в движение. Снимки: производителите

Системата за индуктивно зареждане използва специално оборудване, заровено под пътя, което изпраща електричество към бобина във возилата на ток. След това бобината в автомобила използва това електричество, за да зареди батерията.

Според някои специалисти най-доброто решение за развитие на електромобилите

е полагането на именно кабелно индукционно захранване

в изградената пътна мрежа и намаляване на размера на батериите на бъдещите автомобили до капацитет за 50 км пробег. Ако се окабелят магистралните и първокласни пътища, на практика

ще се осигури пълен достъп до цялата територия за придвижване на ток,

смятат шведите. Плюсовете ще са намаляване на теглото на електромобилите с около 50%, намаляване на цената на самите коли наполовина и опростяване на автономното движение по такива пътища. Минус е по-голямата първоначална инвестиция, която може да бъде намалена значително при полагане на мрежата при новоизграждащи се пътни настилки и която ще се изплати бързо чрез таксата за ползването и.

Допълнителен плюс е и възможността всички автомобили с двигатели с вътрешно горене да могат да бъдат пригодени да използват такива мрежи,

като се заменят съществуващите двигатели с вътрешно горене с електромотори,

без да се променя нищо друго в конструкцията им.

Швеция си партнира с Германия и Франция за обмен на опит при проучването на бъдещите електрически пътища. Германия и Швеция разполагат с демонстрационни съоръжения по обществени пътища от няколко години, а Франция планира да построи скоро пилотен участък с електрически път. В страната вече има изграден малък експериментален участък.

В страната вече има изграден малък експериментален участък.

Високи цени

Широкото използване на подобни проекти е възпрепятствано от високата им цена. Например израелската технология с валцуване на индуктори в асфалт и бетон за безжично зареждане на батериите на електромобили предполага разходи от 650 000 долара на километър, а шведската система Scania AB е още по-скъпа – до 2,5 милиона долара за километър електрифицирана магистрала.

Коментари

Няма коментари. Бъдете първия с коментар по темата.
Остави коментар:

Име:

Eл. поща:

Коментар:* (макс. 1000 знака)




Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.

Съвет за електронни медии: Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69, Тел: 02/ 9708810, E-mail: office@cem.bg, https://www.cem.bg/