Сперматозоидът се свързва с яйцеклетката "като ключ в ключалка"

18 October 2024
MenTrend.bg
Яйцеклетка Снимка: Pixabay

Дълго време оставаше загадка как се свързват сперматозоидът и яйцеклетката. Изследователи сега са установили как се случва това в цялото животинско царство - от рибите до хората, предаде Асошиейтед прес.

Нови изследвания на учени от Австрия дават вълнуващи сведения, които показват, че оплождането протича като поставянето на ключ в ключалка.

"Открихме този механизъм, който е наистина фундаментален за всички гръбначни животни, доколкото можем да преценим", казва съавторът Андреа Паули от Изследователския институт по молекулярна патология във Виена.

Екипът е установил, че три белтъка на сперматозоида се свързват, за да образуват нещо като ключ, който отключва яйцеклетката, позволявайки му да се прикрепи.

Откритията, направени на базата на изследвания върху рибки данио (зебра), мишки и човешки клетки, показват как този процес се е запазил в продължение на милиони години еволюция.

Учените досега са знаели за два протеина - един на повърхността на сперматозоида и друг на мембраната на яйцеклетката.

Работейки с международни сътрудници, лабораторията на Паули използва инструмента за изкуствен интелект АлфаФолд (AlphaFold) на Гугъл ДийпМайнд (Google DeepMind), чиито разработчици получиха Нобелова награда за химия по-рано този месец, за да им помогне да идентифицират нов протеин, който обезпечава първата молекулярна връзка между сперматозоида и яйцеклетката. Те също така демонстрират как протеинът функционира в живи същества.

„Досега не беше известно как протеините работят заедно в екип, за да позволят на сперматозоида и яйцеклетката да се разпознаят взаимно", казва Паули.

Учените все още не знаят как сперматозоидът всъщност попада в яйцеклетката, след като се прикрепи, и се надяват по-нататък да се задълбочат в търсенето на отговор на този въпрос.

По думите на Андреа Паули в крайна сметка работата им може да помогне на други учени да разберат по-добре безплодието или да разработят нови методи за контрол на раждаемостта.

Трудът им предоставя и цели за разработването на мъжки контрацептиви, отбелязва Дейвид Грийнщайн, експерт по генетика и клетъчна биология в университета на Минесота, който не е участвал в изследването.

Настоящото изследване "подчертава и значението на тазгодишната Нобелова награда за химия", казва той в имейл.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сел" (Cell), пише БТА.